Większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, jak ważną rolę odgrywa dobra atmosfera w miejscu pracy. To dzięki niej zespół jest bardziej wydajny, potrafi zaufać swoim kompetencjom, pracuje sumiennej i chętniej wykonuje powierzane obowiązki. Jednak w nawet najbardziej zintegrowanych zespołach dochodzi czasem do sytuacji konfliktowych: dobry kierownik powinien wiedzieć, jak duży wpływ mogą mieć osobiste zwady pracowników oraz potrafić wpływać na same relacje międzyludzkie.
Przyczyn konfliktów w zespole pracowniczym może być bardzo dużo. Najczęściej są to różnice temperamentów, charakterów i poglądów pracowników - równocześnie to tego typu problemy z relacjami są najtrudniejsze do rozwiązania. Choć wiele osób stara się w miejscu pracy zachowywać profesjonalnie bez względu na osobiste preferencje, czasem zdarza się, że sytuacja wymyka się spod kontroli. Inną przyczyną może być niezadowolenie pewnych jednostek z gratyfikacji, podziału obowiązków czy sprawowanej funkcji, co wynika przede wszystkim z całej kultury organizacyjnej pracy. Tego typu problemy można rozwiązywać jedynie poprzez negocjacje ze stronami oraz spełnienie ich oczekiwań w stosunku do firmy.
Wpływ każdego konfliktu pracowniczego na funkcjonowanie organizacji jest bardzo duży W końcu od atmosfery panującej w zespole zależą jego wyniki oraz chęć i motywacja pracowników do wypełniania obowiązków. Czasem jednak występowanie konfliktów może przynieść bardzo pozytywny skutek w postaci usprawnienia działań i wzmocnienia relacji międzyludzkich. Od czego więc zależą skutki, jakie przyniesie ze sobą konflikt? Przede wszystkim od jego rozwiązania i podejścia kierownictwa. Odpowiedzialne zarządzanie konfliktem może doprowadzić do sytuacji, w której żaden z pracowników nie będzie obawiał się wygłoszenia pomysłu czy swojego zdania, co w znaczącym stopniu może podnieść morale i zaowocować wprowadzaniem nowych pomysłów. Jeśli chodzi o zarządzanie konfliktem szkolenie powinno odbywać się zarówno w stosunku do menedżerów i kierowników, jak i do samego zespołu pracowniczego, co pozwala na przygotowanie się do problematycznych sytuacji i wcześniejszej nauki technik i sposobów rozwiązywania nieporozumień między pracownikami.