Metodyki zwinne obejmują kilka podejść do zarządzania, jednak cechują się jedną wspólną cechą: zakładają one, że istnieją pewne założenia projektowe, jednak wizja końcowego efektu ewoluuje w trakcie wszystkich etapów realizowania projektów. W praktyce często polega to na tym, że klient zmienia zdanie co do swoich oczekiwań, a cały zespół projektowy musi jak najszybciej dopasować się do nowych postanowień.
Wyróżnić możemy wiele różnych metodyk zwinnych, jednak warto znać choćby te najbardziej popularne.
Agile to metodyka najbardziej popularna, która z pewnością wykorzystywana jest najczęściej. Wyróżnia ona kilka etapów, które spełniane po kolei dają najlepsze możliwe efekty: planowanie, projektowanie, programowanie (zwane również rozwijaniem), implementowanie, testowanie i feedback (informacja zwrotna). Agile skupia się przede wszystkim na realizacji projektów pod wytyczne klienta: w tej metodyce to on jest najważniejszy i jego oczekiwania muszą zostać spełnione.
Ważne są także metodyki dodatkowe, które spełniają wymagania metodyk zwinnych, jednak wykorzystywane są na poszczególnych etapach zarządzania projektami. Z pewnością warte uwagi są dwie z nich:
1. Scrum – to system oparty na rozdzieleniu projektu na mniejsze części, z których każda może maksymalnie trwać miesiąc. Każda kolejna wersja projektu ma przynosić widoczne zmiany, być bardziej użyteczna, słowem – lepsza niż poprzedniczka. Każdy z etapów nazywany jest “sprintem”: to nazwa, która doskonale odnosi się do presji czasu, pod którą pracują członkowie zespołu pracowniczego. Aby nauczyć się korzystać ze scruma warto pójść na szkolenie scrum bądź – opisujące metodologię, dzięki której powstał scrum – agile szkolenia.
2. Lean – to metodyka częściowa, która oparta jest na maksymalnym niwelowaniu strat. Zarówno tych jawnych, które wynikają choćby z produkcji niepotrzebnych, wadliwych elementów, jak i ukrytych – choćby zmiany wizji klienta.
W rzeczywistości wszystkie te podejścia można ze sobą łączyć, najważniejsze jest jednak trzymanie się podstawowych zasad Agile, dzięki czemu nasz projekt będzie postępował, a zespół zdoła go ukończyć w wyznaczonym terminie i zmieści się w ograniczonym budżecie.