Nowoczesna koncepcja marketingu 4C
Ze względu na wysokie potrzeby rynku od kilkunastu lat marketing jest bardzo dynamicznie rozwijającą się gałęzią nauki. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszy się marketing mix 4C, który to został opracowany na podstawie elementów wcześniejszego marketingu 4P.
Co to jest marketing mix
Od kilku dekad marketing mix rozwija się bardzo prężnie. Na jego przykładzie dokładnie widać dynamikę między sferą teoretycznych prac koncepcyjnych, a praktyką.
Wpływ praktyki jest w tym przypadku bardzo ważny, gdyż dzięki niej specjaliści od reklamy w znaczny sposób przyczyniają się do wzbogacenia marketingu. Nowoczesne koncepcje promocyjne, wśród których można wymienić ambient marketing, początkowo narodziły się w umysłach kreatywnych specjalistów, a następnie zostały formalnie zdefiniowane, a obecnie stanowią inspirację dla milionów ludzi.
Marketing mix ma ogromny wpływ na formowanie się nowych idei i cechuje się on znacznym rozwojem technologicznym. Największe zamieszanie w tej dziedzinie spowodował bez wątpienia rozwój sieci internetowych. Otóż to sprawdzone, interaktywne medium umożliwia szybką komunikację dwustronną i w związku z tym zaistniała potrzeba nowych narzędzi teoretycznych.
W jaki sposób powstał marketing mix 4 C
Już w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia toczyły się dyskusje w amerykańskich środowiskach marketingowych dotyczące nieprzystawalności marketingu mix ujętego do realiów rynkowych jako - marketing 4P. Specjaliści z tej dziedziny zaznaczali wówczas, że podwaliny koncepcji marketingu mix, zostały stworzone już w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia, Następnie, w ciągu kilkudziesięciu lat sytuacja poszczególnych przedsiębiorstw znacznie się zmieniła i właśnie w takich nowych okolicznościach powstała koncepcja marketingu mix 4C, która to została następnie uszczegółowiona w koncepcji 7C.
Koncepcja marketingu-mix 4C
Zgodnie z jego założeniami producenci wytwarzający różnorodne dobra nie mogą tylko i wyłącznie spoglądać na nie kątem swojego oka, lecz powinni dobrze wczuć się w rolę potencjalnego klienta, który to na końcu całego procesu produkcji zadecyduje, czy zakupi dany produkt, czy też sięgnie po inny.
Otóż jak powszechnie wiadomo we współczesnych czasach firmy produkcyjne nie są już tylko i wyłącznie kreatorem rynkowych reguł gry. Obecnie znacznie wzrosła konkurencja, a poszczególni konsumenci chcą uczestniczyć w procesie kreowania produktów. Chcą oni mieć duży wpływ na komunikowane za ich pomocą wartości oraz wymagają od producentów dóbr znacznego zaangażowania społecznego. Reasumując można stwierdzić, że współcześni konsumenci chcą być odbiorcami jednokierunkowych komunikatów reklamowych oraz nabywcami różnorodnych dostępnych na rynku towarów oraz usług.
Jednostki funkcjonujące w środowisku chcą współtworzyć rynek dóbr oraz dostosowywać poszczególne produkty do swoich potrzeb.
Właśnie w takich warunkach rynkowych powstała nowatorska, ciągle rozwijająca się koncepcja marketingu mix, określana powszechnie jako model 4C. W tym przypadku C - od angielskiego słowa „customer”- czyli ‘klient’ zaznacza, że w sercu współczesnego myślenia marketingowego znajduje się już nie tylko i wyłącznie produkt i jego obieg na rynku, lecz najważniejszy jest klient oraz jego potrzeby i ich zaspokojenie.
Najważniejsze elementy nowoczesnego marketingu
Za datę powstania koncepcji marketingu 4C przyjmuje się 1993 rok Ta w pełni nowatorska myśl marketingowa uaktualnia elementy marketingu mix 4P oraz pokazuje je doskonale ze świeżej perspektywy. Zorientowanie się głównie na klienta jest właśnie tym, co stanowi ich wartości. Ten innowacyjny marketing – mix budują ważne elementy takie jak:
- customer value – czyli ważne dla każdego klienta wartości oraz korzyści wynikające dla klientów z faktu, że dokonali oni zakupów czy też skorzystali danej oferowanej na rynku usługi.
- cost – czyli koszty które musi ponieśćklient dokonując zakupu
- convenience – oznacza wygodne nabycie produktu czy też usługi przez danego klienta
- communications – czyli dwukierunkowe, interaktywne oraz dialogowe komunikowanie danego produktu, marki z rynkiem oraz marki z klientem.