Nowoczesna koncepcja marketingu 4C

Ze względu na wysokie potrzeby rynku od kilkunastu lat marketing jest bardzo dynamicznie rozwijającą się gałęzią nauki. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszy się marketing mix 4C, który to został opracowany na podstawie elementów wcześniejszego marketingu 4P.

5 kwietnia 2019
zdjęcie - Nowoczesna koncepcja marketingu 4C

 Nowoczesna koncepcja marketingu 4C

Ze względu na wysokie potrzeby rynku od kilkunastu lat marketing jest bardzo dynamicznie rozwijającą się gałęzią nauki. Obecnie dużym zainteresowaniem cieszy się marketing mix 4C, który to został opracowany na podstawie elementów wcześniejszego marketingu 4P.

Co to jest marketing mix

Od kilku dekad marketing mix rozwija się bardzo prężnie. Na jego przykładzie dokładnie widać dynamikę między sferą teoretycznych prac koncepcyjnych, a praktyką.
Wpływ praktyki jest w tym przypadku bardzo ważny, gdyż dzięki niej specjaliści od reklamy w znaczny sposób przyczyniają się do wzbogacenia marketingu. Nowoczesne koncepcje promocyjne, wśród których można wymienić ambient marketing, początkowo narodziły się w umysłach kreatywnych specjalistów, a następnie zostały formalnie zdefiniowane, a obecnie stanowią inspirację dla milionów ludzi.
Marketing mix ma ogromny wpływ na formowanie się nowych idei i cechuje się on znacznym rozwojem technologicznym. Największe zamieszanie w tej dziedzinie spowodował bez wątpienia rozwój sieci internetowych. Otóż to sprawdzone, interaktywne medium umożliwia szybką komunikację dwustronną i w związku z tym zaistniała potrzeba nowych narzędzi teoretycznych.

W jaki sposób powstał marketing mix 4 C

Już w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia toczyły się dyskusje w amerykańskich środowiskach marketingowych dotyczące nieprzystawalności marketingu mix ujętego do realiów rynkowych jako - marketing 4P. Specjaliści z tej dziedziny zaznaczali wówczas, że podwaliny koncepcji marketingu mix, zostały stworzone już w latach sześćdziesiątych ubiegłego stulecia, Następnie, w ciągu kilkudziesięciu lat sytuacja poszczególnych przedsiębiorstw znacznie się zmieniła i właśnie w takich nowych okolicznościach powstała koncepcja marketingu mix 4C, która to została następnie uszczegółowiona w koncepcji 7C.

Koncepcja marketingu-mix 4C

Zgodnie z jego założeniami producenci wytwarzający różnorodne dobra nie mogą tylko i wyłącznie spoglądać na nie kątem swojego oka, lecz powinni dobrze wczuć się w rolę potencjalnego klienta, który to na końcu całego procesu produkcji zadecyduje, czy zakupi dany produkt, czy też sięgnie po inny.

Otóż jak powszechnie wiadomo we współczesnych czasach firmy produkcyjne nie są już tylko i wyłącznie kreatorem rynkowych reguł gry. Obecnie znacznie wzrosła konkurencja, a poszczególni konsumenci chcą uczestniczyć w procesie kreowania produktów. Chcą oni mieć duży wpływ na komunikowane za ich pomocą wartości oraz wymagają od producentów dóbr znacznego zaangażowania społecznego. Reasumując można stwierdzić, że współcześni konsumenci chcą być odbiorcami jednokierunkowych komunikatów reklamowych oraz nabywcami różnorodnych dostępnych na rynku towarów oraz usług.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Chcesz poczuć smak prawdziwych negocjacji? Interesuje Cię jak skutecznie windykować należności? Chcesz poprawić swoje umiejętności negocjacyjne? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe: szkolenia techniki sprzedaży, szkolenie profesjonalna obsługa klienta, szkolenia z negocjacji.

Jednostki funkcjonujące w środowisku chcą współtworzyć rynek dóbr oraz dostosowywać poszczególne produkty do swoich potrzeb.
Właśnie w takich warunkach rynkowych powstała nowatorska, ciągle rozwijająca się koncepcja marketingu mix, określana powszechnie jako model 4C. W tym przypadku C - od angielskiego słowa „customer”- czyli ‘klient’ zaznacza, że w sercu współczesnego myślenia marketingowego znajduje się już nie tylko i wyłącznie produkt i jego obieg na rynku, lecz najważniejszy jest klient oraz jego potrzeby i ich zaspokojenie.

Najważniejsze elementy nowoczesnego marketingu

Za datę powstania koncepcji marketingu 4C przyjmuje się 1993 rok Ta w pełni nowatorska myśl marketingowa uaktualnia elementy marketingu mix 4P oraz pokazuje je doskonale ze świeżej perspektywy. Zorientowanie się głównie na klienta jest właśnie tym, co stanowi ich wartości. Ten innowacyjny marketing – mix budują ważne elementy takie jak:

  • customer value – czyli ważne dla każdego klienta wartości oraz korzyści wynikające dla klientów z faktu, że dokonali oni zakupów czy też skorzystali danej oferowanej na rynku usługi.
  • cost – czyli koszty które musi ponieśćklient dokonując zakupu
  • convenience – oznacza wygodne nabycie produktu czy też usługi przez danego klienta
  • communications – czyli dwukierunkowe, interaktywne oraz dialogowe komunikowanie danego produktu, marki z rynkiem oraz marki z klientem.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

7 listopada 2017
Zaufanie: nawet najlepszy proces sprzedaży sam niczego nie sprzeda  Zdobycie miana zaufanego doradcy jest rzadko osiągane.Dlaczego? Wielu sprzedawców uważa, że sami mogą zdecydować, czy są zaufanymi doradcami, ale w rzeczywistości to klienci o tym decydują, czy sprzedawca jest godny zaufania. Zachowania klientów i badania nad przegranymi kontraktami wskazują, że większość klientów nie ufa sprzedawcom lub nie widzi w nich godnych...
28 sierpnia 2018
Model Sprzedaży Challenger Sales – Sprzedaż Prowokatywna Wstęp Modele i podejścia do sprzedaży pojawiają się i znikają. To, co kilka lat temu było najgorętszym i najczęściej stosowanym podejściem do sprzedaży, jest obecnie uważane za staroświeckie. Ta „krótka żywotność” jest spowodowana trendami branżowymi, wpływami zewnętrznymi i ogólną gospodarką. W książce The Challenger Sale autorzy Matthew Dixon i Brent Adamson przedstawiają model,...
13 listopada 2018
  21 technik sprzedaży opartych na dowodach   Techniki sprzedaży - wstęp Co sprawia, że niektórzy sprzedawcy są lepsi od innych? Posiadanie odpowiednich umiejętności i doświadczenia z pewnością jest ważne, ale bycie najlepszym sprzedawcą w firmie zależy również od czegoś więcej. W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów...
25 czerwca 2019
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania odbiorcy, publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje informację, wiadomości i wiedzę w zabawny i ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne oraz niewerbalne. Storytelling to relacja ze zdarzenia. Historia może być autentyczna lub fikcyjna, ale dobra historia zawsze zawiera element prawdy, nawet jeśli jest fikcją. Przekaz, który niesie, musi być prawdziwy...
8 stycznia 2020
  Style negocjacji według Willema Mastenbroeka Definicja Negocjacje są procesem, w którym biorą udział co najmniej dwie strony. Stanowiska stron są rozbieżne i stanowią przeszkodę w realizacji indywidualnych interesów. Negocjacje mają na celu uzgodnienie stanowisk. Negocjacje – codzienny element życia Negocjacje istnieją od zawsze. Tam, gdzie jest dwoje ludzi, tam zazwyczaj pojawia się konflikt lub przynajmniej różnica stanowisk. Pragnąc wypracować...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
8 stycznia 2020
Willem Mastenbroek wyróżnił cztery style prowadzenia negocjacji. Każdy ma swoje plusy i minusy.
15 kwietnia 2019
Perswazja to społeczny wpływ na przekonania, postawy, intencje, motywacje i zachowania. Jest to forma manipulacji oparta na zaangażowaniu, która może zmienić nasze myśli i zachowania. Zasady perswazji posługują się słowami mającymi wpłynąć na innych ludzi i osiągnąć pożądane zmiany.
4 grudnia 2018
Storytelling sztuka opowiadania historii w celu zaangażowania publiczności i budowania więzi z klientem. Narrator przekazuje wiadomość, informacje i wiedzę w zabawny, ciekawy sposób. Jego narzędziami są techniki werbalne i niewerbalne.
13 listopada 2018
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zostało przeprowadzonych wiele badań naukowych dotyczących tego, w jaki sposób ludzki mózg dokonuje wyborów i jakie czynniki mogą wpływać na to, co mówimy i robimy, w tym także – co kupujemy. Co najlepsze, ta wiedza naukowa jest łatwo dostępna i może pomóc ci w zostaniu świetnym sprzedawcą.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.