Rozwiązywanie konfliktów: przygotowanie i rozpoczęcie rozmowy 1/2

Etapy prowadzenia rozmów i negocjacji przy rozwiązywaniu konfliktów, diagnoza aktualnej sytuacji: Objawy konfliktu. Strony – kto i ile osób jest uwikłanych w konflikt. Potencjalne źródła konfliktu

zdjęcie - Rozwiązywanie konfliktów: przygotowanie i rozpoczęcie rozmowy 1/2

Przygotowanie do rozmowy

Ustalenie celów spotkania
Przygotowując się do spotkania powinieneś się zastanowić nad tym, jakich rezultatów będziesz oczekiwał. Naturalną reakcją jest chęć jak najszybszego zlikwidowania konfliktu i jego źródeł. Raptowność jednak na ogół szkodzi wszelkim trudnym sprawom. Może spowodować utratę rozeznania w sytuacji. Dlatego przed spotkaniem trzeba przede wszystkim zdecydować, czy celem spotkania będzie:

  • Zdobycie informacji lub wysłuchanie racji stron,

bo na przykład wiesz za mało o zaistniałych problemach lub sprawa jest na tyle złożona, że jej rozstrzygnięcie wymaga stopniowego działania.

  • Wypracowanie rozwiązania, które zaradzi zaistniałym problemom
  • Ostateczne rozwiązanie konfliktu

Rozpoczęcie rozmowy

1. Tworzenie atmosfery sprzyjającej otwartości
Problemy i konflikty w miejscu pracy zawsze wiążą się z osobistymi opiniami, postawami i emocjami. Dlatego najpierw powinniśmy poznać indywidualne stanowiska stron zaangażowanych w konflikt. Jeśli chcesz, aby Twój rozmówca dojrzał do przeanalizowania problemu i szukania rozwiązań, musisz stworzyć podczas rozmowy odpowiednią atmosferę.

Staraj się zapewnić optymalne warunki rozmowy
Przede wszystkim rozmowa musi odbywać się w cztery oczy, tj. bez udziału obserwatorów, obecności innych osób, które w tym samym pomieszczeniu wykonują jakąś pracę. Najlepiej, aby podczas rozmowy nic Wam nie przeszkadzało - telefony, czyjeś nagłe wejście, itp.

Przywitaj swojego rozmówcę życzliwie
Nie chodzi tu o zbytnią wylewność, nadopiekuńczość, ale o werbalne i niewerbalne zademonstrowanie, że nie jesteś osobą źle nastawioną.

Przedstawienie celu rozmowy
Nie pozostawiaj rozmówcy w stanie napięcia, wątpliwości „O co chodzi?!”. Nie rób sztucznych wstępów „Jak się Pani pracuje w naszej firmie?”, „Co tam u Ciebie słychać?”. Rozmowy „o wszystkim i o niczym” nie zredukują napięcia rozmówcy zaproszonego na spotkanie. Dlatego nim zaczniesz zadawać pytania, powiedz wprost:
„Wezwałem Pana, dlatego że zauważyłem ...”
„Mamy ważne zadanie, a mam wrażenie, że ...”
„Zaprosiłem cię na spotkanie, bo chcę wyjaśnić to, co dzieje się między nami...”

Chodzi o ujawnianie prawdziwego celu spotkania, bez czynienia podchodów lub wprowadzania rozmówcy w błąd. Mówienie rozmówcy w tej sytuacji, że spotykamy się z innego powodu niż w rzeczywistości, wzbudzi u niego tylko niepotrzebne uprzedzenia lub podejrzenia.

Jeśli rozmówca jest zdenerwowany, daj mu czas na zredukowanie napięcia.
Możesz zaproponować kawę, wodę mineralną – to rozluźni atmosferę. Możesz też wprost powiedzieć: „Widzę, że jest Pani bardzo zdenerwowana. Od razu więc powiem, że chodzi przede wszystkim o wyjaśnienie sprawy...”


3. Pokaż, że nie masz z góry określonego stanowiska
Zanim ocenisz, przedstawisz swoją opinię, zbadaj, jak widzi problem Twój rozmówca. Nie atakuj go i nie obwiniaj nikogo.
Jeśli jesteś mediatorem - unikaj jeszcze zadawania pytań, które by sugerowały rozmówcy, że uznajemy go odpowiedzialnym za zaistniałe problemy - Chcesz się dowiedzieć, co się dzieje! Więc mów raczej:

"Wezwałem Pana, ponieważ zauważyłem, że nie układa się współpraca pomiędzy Panią Kowalską i Panem ..."

Zamiast
"Wezwałem Pana, ponieważ zauważyłem, że ma Pan problemy we współpracy z Panią Kowalską ..."

Wyraźnie okazuj, że nie jesteś po żadnej stronie. Badasz dopiero sprawę i nie masz jeszcze żadnej opinii.

Zainteresuj się naszymi szkoleniami. Wybierz z listy kilkunastu szkoleń menadżerskich: i szkoleń sprzedażowych: Wybierz firmę szkoleniową roku. Zapraszamy serdecznie.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

Zapraszamy do naszej

gamma Wiki +

Znajdziesz tam:
  • 800 pigułek wiedzy
  • 40 filmów edukacyjnych
  • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
Raporty HR
Raporty HR

Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

Video
Video

Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

Audio
Audio

Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

Artykuły
Artykuły

Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.