Rozwiązywanie konfliktów: przygotowanie i rozpoczęcie rozmowy 1/2

Etapy prowadzenia rozmów i negocjacji przy rozwiązywaniu konfliktów, diagnoza aktualnej sytuacji: Objawy konfliktu. Strony – kto i ile osób jest uwikłanych w konflikt. Potencjalne źródła konfliktu

Gamma - Rozwiązywanie konfliktów: przygotowanie i rozpoczęcie rozmowy 1/2

    Przygotowanie do rozmowy

    Ustalenie celów spotkania
    Przygotowując się do spotkania powinieneś się zastanowić nad tym, jakich rezultatów będziesz oczekiwał. Naturalną reakcją jest chęć jak najszybszego zlikwidowania konfliktu i jego źródeł. Raptowność jednak na ogół szkodzi wszelkim trudnym sprawom. Może spowodować utratę rozeznania w sytuacji. Dlatego przed spotkaniem trzeba przede wszystkim zdecydować, czy celem spotkania będzie:

    • Zdobycie informacji lub wysłuchanie racji stron,

    bo na przykład wiesz za mało o zaistniałych problemach lub sprawa jest na tyle złożona, że jej rozstrzygnięcie wymaga stopniowego działania.

    • Wypracowanie rozwiązania, które zaradzi zaistniałym problemom
    • Ostateczne rozwiązanie konfliktu

    Rozpoczęcie rozmowy

    1. Tworzenie atmosfery sprzyjającej otwartości
    Problemy i konflikty w miejscu pracy zawsze wiążą się z osobistymi opiniami, postawami i emocjami. Dlatego najpierw powinniśmy poznać indywidualne stanowiska stron zaangażowanych w konflikt. Jeśli chcesz, aby Twój rozmówca dojrzał do przeanalizowania problemu i szukania rozwiązań, musisz stworzyć podczas rozmowy odpowiednią atmosferę.

    Staraj się zapewnić optymalne warunki rozmowy
    Przede wszystkim rozmowa musi odbywać się w cztery oczy, tj. bez udziału obserwatorów, obecności innych osób, które w tym samym pomieszczeniu wykonują jakąś pracę. Najlepiej, aby podczas rozmowy nic Wam nie przeszkadzało - telefony, czyjeś nagłe wejście, itp.

    Przywitaj swojego rozmówcę życzliwie
    Nie chodzi tu o zbytnią wylewność, nadopiekuńczość, ale o werbalne i niewerbalne zademonstrowanie, że nie jesteś osobą źle nastawioną.

    Przedstawienie celu rozmowy
    Nie pozostawiaj rozmówcy w stanie napięcia, wątpliwości „O co chodzi?!”. Nie rób sztucznych wstępów „Jak się Pani pracuje w naszej firmie?”, „Co tam u Ciebie słychać?”. Rozmowy „o wszystkim i o niczym” nie zredukują napięcia rozmówcy zaproszonego na spotkanie. Dlatego nim zaczniesz zadawać pytania, powiedz wprost:
    „Wezwałem Pana, dlatego że zauważyłem ...”
    „Mamy ważne zadanie, a mam wrażenie, że ...”
    „Zaprosiłem cię na spotkanie, bo chcę wyjaśnić to, co dzieje się między nami...”

    Chodzi o ujawnianie prawdziwego celu spotkania, bez czynienia podchodów lub wprowadzania rozmówcy w błąd. Mówienie rozmówcy w tej sytuacji, że spotykamy się z innego powodu niż w rzeczywistości, wzbudzi u niego tylko niepotrzebne uprzedzenia lub podejrzenia.

    Jeśli rozmówca jest zdenerwowany, daj mu czas na zredukowanie napięcia.
    Możesz zaproponować kawę, wodę mineralną – to rozluźni atmosferę. Możesz też wprost powiedzieć: „Widzę, że jest Pani bardzo zdenerwowana. Od razu więc powiem, że chodzi przede wszystkim o wyjaśnienie sprawy...”


    3. Pokaż, że nie masz z góry określonego stanowiska
    Zanim ocenisz, przedstawisz swoją opinię, zbadaj, jak widzi problem Twój rozmówca. Nie atakuj go i nie obwiniaj nikogo.
    Jeśli jesteś mediatorem - unikaj jeszcze zadawania pytań, które by sugerowały rozmówcy, że uznajemy go odpowiedzialnym za zaistniałe problemy - Chcesz się dowiedzieć, co się dzieje! Więc mów raczej:

    "Wezwałem Pana, ponieważ zauważyłem, że nie układa się współpraca pomiędzy Panią Kowalską i Panem ..."

    Zamiast
    "Wezwałem Pana, ponieważ zauważyłem, że ma Pan problemy we współpracy z Panią Kowalską ..."

    Wyraźnie okazuj, że nie jesteś po żadnej stronie. Badasz dopiero sprawę i nie masz jeszcze żadnej opinii.

    Zainteresuj się naszymi szkoleniami. Wybierz z listy kilkunastu szkoleń menadżerskich: i szkoleń sprzedażowych: Wybierz firmę szkoleniową roku. Zapraszamy serdecznie.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza