Samoocena pracownika, Samoocena pracownicza
Przygotowanie kluczem do sukcesu
W każdej firmie ocena pracowników jest nieco inna, jednak można wskazać elementy podobne dla wszystkich. Najważniejsze w ocenie naszej pracy jest zweryfikowanie tego, co osiągnęliśmy, z tym, jakie zadania zostały przed nami postawione. Warto je wszystkie spisać a obok dopisać, w jakim stopniu je zrealizowałeś lub realizujesz, jeżeli są to obowiązki stałe, a nie jednorazowe zadania.
Następnie warto dopisać do poszczególnych celów również elementy dodatkowe, jak to, jakie problemy napotkałeś przy realizacji, jak sobie z nimi poradziłeś, czy z perspektywy czasu uważasz, że mogłeś inaczej rozwiązać problem, co jest dla Ciebie trudne, a co łatwe przy danym zadaniu. Najprostszą i najbardziej przejrzystą formą do takiego podsumowania będzie tabela skonstruowana w taki sposób, aby żadne zadania nie zlewały się ze sobą.
Ocenę pracownika może przeprowadzić dział HR,
firmy szkoleniowe czy zewnętrzni audytorzy. Gamma oferuje
szkolenia HR po ukończeniu których można taką ocenę wykonać wewnątrz firmy.
Warto znać kompetencje danego stanowiska
Musisz znać kompetencje interpersonalne i funkcjonalne oczekiwane przy Twoim stanowisku; brak wiedzy o tym, czego pracodawca oczekuje od pracownika, może spowodować nie tylko nieporozumienia, ale brak możliwości obrony samooceny własnej pracy.
W przypadku, gdy nie jesteśmy do końca pewni wymagań, odpowiedzi na to pytanie powinien móc udzielić nam dział HR. Zweryfikuj swoje kompetencje z tymi, które są oczekiwane. Nikt nie spodziewa się, aby każda z wymaganych cech była realizowana na tym samym poziomie, aczkolwiek warto wybrać np. dwie i wskazać, iż chciałoby się je w przyszłości doskonalić, dając tym samym sygnał, jakie szkolenia by nas interesowały.
Bądź aktywny
Kolejną informacją stawiającą pracownika w pozytywnym świetle jest zaproponowanie działań na przyszłość związanych z realizowanymi zadaniami, oparta na doświadczeniach uzyskanych dotychczas. Aktywność i zaangażowanie najlepiej świadczą o pracowniku, a także jego stosunku do pracy.
Na koniec takiej rozmowy można mieć do przełożonego przygotowanych kilka pytań związanych z tym, jak układają się wzajemne stosunki i co można zrobić, aby je poprawić.
Z takim przygotowaniem każda rozmowa powinna pójść wspaniale. Przy odpowiednim przygotowaniu również stres będzie o wiele mniejszy, zakładając, że w ogóle się pojawi.
Często pracodawcy, aby ułatwić pracownikowi przygotowanie, udostępniają specjalne arkusze zawierające „naprowadzające” pytania, tak aby nie pominąć żadnego z aspektów interesujących pracodawcę, a tym samym – nie generować nieprzyjemnych sytuacji.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Przeszkoliliśmy ponad 50 tys. osób na stanowiskach menedżerskich. Realizujemy szkolenia stacjonarne otwarte, szkolenia zamknięte oraz szkolenia menedżerskie online.
Zapoznaj się z naszymi szkoleniami menadżerskimi.