Szkolenia Sprzedaż – czy warto?
Wokół sprzedaży przez telefon narosło wiele stereotypów. Każdy człowiek miał kiedyś kontakt z telefonicznymi konsultantami i tak zwanym cold callingiem, czyli praktyką polegającą na telefonicznym kontaktowaniu się z osobami nieznajomymi i niespodziewającymi się takiej formy kontaktu – trudno więc dziwić się takiemu stanu rzeczy.
W większości przypadków jednak są to opinie dalekie od prawdy i krzywdzące dla osób pracujących w branży.
Główny problem leży właśnie po stronie przypadkowego wyboru rozmówców – jeśli proponowany nam produkt lub usługa nie jest w żaden sposób związana z naszym życiem, ani też nie widzimy realnych szans, żeby miały one je w jakiś sposób wzbogacić, rozmowa z konsultantem potrafi być zwyczajnie irytująca.
Druga sprawa to sami niewykwalifikowani i przeszkoleni konsultanci, którzy nie posługują się sprawdzonymi metodami sprzedażowymi i nie prowadzą rozmowy w sposób interesujący dla odbiorcy, a raczej próbują na siłę „wcisnąć” im coś, czego nie potrzebują.
Aby uniknąć tego typu sytuacji w prowadzonej przez nas działalności, bądź też podnieść własne kwalifikacje dotyczące handlu przez telefon warto wziąć pod uwagę szkolenia dla firm z tego zakresu.
Szkolenia telemarketingowe – dla kogo?
Szkolenia dotyczące technik sprzedaży przez telefon przeznaczone są przede wszystkim dla telemarketerów i handlowców, dla których głównym narzędziem pracy jest właśnie telefon. Mogą oni zarówno prowadzić sprzedaż różnego rodzaju towarów i usług, jak i umawiać spotkania z potencjalnymi klientami. Głównie udział w nich biorą osoby pracujące w działach sprzedaży, związane z call center i telemarketingiem, choć nie tylko.
W trakcie szkolenia uczestnicy trenują szereg umiejętności, między innymi: pozyskiwanie nowych klientów przez telefon, poszerzenie współpracy z dotychczasowymi klientami i partnerami biznesowymi, zainteresowanie rozmówcy krótką prezentacją produktu lub usługi czy rozpoznawanie poza cenowych oczekiwań. Nauczyć się powinni skutecznego wykorzystywania najnowszych technik sprzedaży telefonicznej, dowiedzieć jakich źle kojarzących się słów i zwrotów unikać oraz jak rozpoznać oczekiwania, potrzeby a także wątpliwości i zastrzeżenia klientów.
Trenerzy nauczą budowania właściwej argumentacji sprzedażowej, umiejętności radzenia sobie z presją cenową wywieraną przez klienta, umawiania spotkań i w końcu – finalizacji sprzedaży.
W zakresie merytorycznym szkoleń sprzedażowych znajduje się zwykle zaprezentowanie celów i etapów, jakie charakteryzują telefoniczną rozmowę w celach handlowych, przedstawienie sposobów na kontrolowanie przebiegu rozmowy, aktywne słuchanie, budowanie długoterminowej relacji z klientami, rozpoznawanie oczekiwań klienta, techniki skutecznej prezentacji towarów przez telefon, budowanie racjonalnej argumentacji sprzedażowej, radzenie sobie z wątpliwościami potencjalnych klientów, umawianie spotkań i domykanie sprzedaży.
Szkolenia prowadzone są zwykle w formie zamkniętej bądź otwartej, a także grupowej lub indywidualnej. Szkolenia zamknięte organizowane są dla konkretnej grupy osób, np. pracowników call center w dużej firmie, szkolenie otwarte zaś jest dostępne dla wszystkim chętnych i udział w nim jest dobrowolny. Często z tej formy korzystają osoby pragnące podnieść swoje kwalifikacje zawodowe. Szkolenia mogą też być prowadzone dla całej grupy osób, jak i w formie indywidualnego treningu.
Inwestycja w szkolenie, zarówno siebie samego, jak i swoich pracowników, zdecydowanie zwróci się po czasie. Na firmę, która nie prezentuje swojej oferty w sposób nachalny potencjalni klienci patrzą z większą przychylnością, a tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo, że skorzystają z jej usług bądź zakupią konkretne towary. Zyska więc na tym nie tylko budżet firmy, ale też jej dobre imię.
Zatrudnianie w telemarketingu osób niedoświadczonych, nie potrafiących trafić do klienta, zainteresować go tym, co ma się do przekazania nie jest dla przedsiębiorstwa dobrą wizytówką i może przynieść więcej szkód, aniżeli korzyści.