To, w jaki sposób dana osoba przeprowadza negocjacje, jest często uzależnione od jej charakteru i przekonań osobistych. Nie zawsze jednak naturalny styl negocjacji konkretnej osoby pasuje do sytuacji.
Style negocjacji opisujemy zazwyczaj jak "twardy" lub "miękki" - każdy z nich ma zarówno swoje wady, jak i zalety, każdy z nich sprawdza się w innych sytuacjach. Warto poznać więc oba te style, aby móc w konkretnej sytuacji zastosować ten, który będzie bardziej odpowiedni.
Nie zawsze celem negocjacji jest wypracowanie kompromisu - zdarzają się również sytuacje, w których po osiągnięciu kompromisu obie strony odchodzą z poczuciem porażki. Często warto więc zadbać o rozwiązanie takie, które zapewnią korzyść obu stronom i zadowolą je.
Styl negocjacji twardy
Przy negocjacjach "twardych" obie strony nie skupiają się szczególnie na jakości kontaktu pomiędzy negocjującymi - ważniejszy jest rozwiązywany problem, ustalenia i warunki współpracy. Negocjator traktuje drugą stronę jak swojego przeciwnika, z którym walczy i chce tę walkę wygrać. Walczy więc o zajęcie pozycji zwycięzcy, nie poszukując kompromisów, które zadowolą obie strony. Niekiedy negocjator posuwa się wręcz do manipulacji i gróźb, kłamstw i stosowania socjotechnik.
Ten styl negocjacji jest wykorzystywany wtedy, gdy osobom negocjującym nie zależy na utrzymaniu dobrego kontaktu i relacji z drugą osobą. Może się sprawdzić również wtedy, gdy negocjacje dotyczą jednej, konkretnej rzeczy - na przykład ceny danego produktu. Przy rozwiązywaniu bardziej złożonych problemów ta strategia zupełnie się nie sprawdza.
Styl negocjacji miękki
Negocjator "miękki" zwraca uwagę na odczucia i emocje drugiej strony i przywiązuje uwagę do zachowania z nim dobrej relacji. Jest osobą otwartą na współpracę, traktującą drugą osobę jak partnera, a nie jak przeciwnika. Często poszukuje kompromisów i rozwiązań, które zadowolą obie strony. Unika także sytuacji konfliktowych, starając się do nich nie dopuścić. W starciu z bardzo agresywnym negocjatorem taka osoba może zostać przytłoczona i wykorzystana, nie umiejąc bronić się przed atakiem.
W jakich przypadkach sprawdzi się styl negocjacji miękki? Jest on odpowiedni przede wszystkim w dyskusjach z dobrze znanym partnerem, osobą, która jest godna zaufania i nie ma potrzeby w negocjacjach z nią uciekać się do manipulacji i stawiania żądań.
Chcesz poprawić swoje umiejętności negocjacyjne? Chcesz obronić się przed psychomanipulacją? Chciałbyś rozszerzyć działania sprzedażowe poza spotkanie z klientem? Może chciałbyś uzyskiwać lepszą skuteczność z rozmowy z klientem? Zobacz nasz dział: szkolenia handlowe i szkolenia:
Niby wszyscy znają podstawowe techniki sprzedaży, ale rzadko je stosują. Nie rozpoznają potrzeb, argumenty nie przyjmują formy korzyści, nie potrafią obronić ceny danego produktu czy usługi. Jednocześnie umiejętne ich stosowanie oraz dobre szkolenie ze sprzedaży mocno wpływa na sprzedaż. Szkolenie zawiera moduł dostosowawczy do warunków online.
Delegowanie sprawia, że menedżer ma więcej czasu na zarządzanie, a pracownicy zwiększają zakres odpowiedzialności co daje im satysfakcję. Motywowanie, zaangażowanie pracowników daje poczucie sensu i lepsze wykorzystanie ich talentów. Szkolenie zarządzanie zespołem to pozycja obowiązkowa w rozwoju menedżerskim. W pracy zdalnej poczucie sensu, wpływu i autonomii jest bardzo ważne. Warto uwzględniać te potrzeby podczas codziennych działań menedżerskich.
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Zapraszamy do naszej
gamma Wiki +
Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.