Style negocjacji w biznesie

To, w jaki sposób dana osoba przeprowadza negocjacje, jest często uzależnione od jej charakteru i przekonań osobistych. Nie zawsze jednak naturalny styl negocjacji konkretnej osoby pasuje do sytuacji.

zdjęcie - (the_title())

     

    Style negocjacji opisujemy zazwyczaj jak "twardy" lub "miękki" - każdy z nich ma zarówno swoje wady, jak i zalety, każdy z nich sprawdza się w innych sytuacjach. Warto poznać więc oba te style, aby móc w konkretnej sytuacji zastosować ten, który będzie bardziej odpowiedni.

    Nie zawsze celem negocjacji jest wypracowanie kompromisu - zdarzają się również sytuacje, w których po osiągnięciu kompromisu obie strony odchodzą z poczuciem porażki. Często warto więc zadbać o rozwiązanie takie, które zapewnią korzyść obu stronom i zadowolą je.

    Styl negocjacji twardy

    Przy negocjacjach "twardych" obie strony nie skupiają się szczególnie na jakości kontaktu pomiędzy negocjującymi - ważniejszy jest rozwiązywany problem, ustalenia i warunki współpracy. Negocjator traktuje drugą stronę jak swojego przeciwnika, z którym walczy i chce tę walkę wygrać. Walczy więc o zajęcie pozycji zwycięzcy, nie poszukując kompromisów, które zadowolą obie strony. Niekiedy negocjator posuwa się wręcz do manipulacji i gróźb, kłamstw i stosowania socjotechnik.

    Ten styl negocjacji jest wykorzystywany wtedy, gdy osobom negocjującym nie zależy na utrzymaniu dobrego kontaktu i relacji z drugą osobą. Może się sprawdzić również wtedy, gdy negocjacje dotyczą jednej, konkretnej rzeczy - na przykład ceny danego produktu. Przy rozwiązywaniu bardziej złożonych problemów ta strategia zupełnie się nie sprawdza.

    Styl negocjacji miękki

    Negocjator "miękki" zwraca uwagę na odczucia i emocje drugiej strony i przywiązuje uwagę do zachowania z nim dobrej relacji. Jest osobą otwartą na współpracę, traktującą drugą osobę jak partnera, a nie jak przeciwnika. Często poszukuje kompromisów i rozwiązań, które zadowolą obie strony. Unika także sytuacji konfliktowych, starając się do nich nie dopuścić. W starciu z bardzo agresywnym negocjatorem taka osoba może zostać przytłoczona i wykorzystana, nie umiejąc bronić się przed atakiem.

    W jakich przypadkach sprawdzi się styl negocjacji miękki? Jest on odpowiedni przede wszystkim w dyskusjach z dobrze znanym partnerem, osobą, która jest godna zaufania i nie ma potrzeby w negocjacjach z nią uciekać się do manipulacji i stawiania żądań.

     

    Chcesz poprawić swoje umiejętności negocjacyjne? Chcesz obronić się przed psychomanipulacją? Chciałbyś rozszerzyć działania sprzedażowe poza spotkanie z klientem? Może chciałbyś uzyskiwać lepszą skuteczność z rozmowy z klientem? Zobacz nasz dział: szkolenia handlowe i szkolenia:
    Wybierz firmę szkoleniową roku.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    Zapraszamy do naszej

    gamma Wiki +

    Znajdziesz tam:
    • 800 pigułek wiedzy
    • 40 filmów edukacyjnych
    • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
    Raporty HR
    Raporty HR

    Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

    Video
    Video

    Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

    Audio
    Audio

    Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

    Artykuły
    Artykuły

    Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108


    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.