Systematyczna ocena pracowników sprzyja poprawnemu budowaniu potencjału kadrowego oraz w prawidłowy sposób motywuje ludzi do działania. Okresowe ocenianie pracowników jest bardzo ważne w kierowaniu personelem. Ocenianie jest procesem długotrwałym, skomplikowanym, ale wyniki oceny mają w praktyce wielorakie zastosowanie. System oceny pracowników jest to zbiór elementów oraz relacji zachodzących między współpracownikami. Ocena ma poprawić efektywność pracy zespołu. Do najważniejszych elementów systemu oceny pracowników należy przede wszystkim określenie celu oceniania, określenie zasad stosowania oceny oraz przedmiot i podmiot oceniania. Ważne są również kryteria oceniania oraz metody i techniki stosowane podczas oceny. Do niewątpliwych korzyści wynikających ze stosowania ocen pracowniczych zarówno korzyści dla oceniającego, jak i ocenianego. Oceniający dostaje przede wszystkim obraz danego pracownika. Pozwala to na podejmowanie lepszych decyzji w zespole, polepszenie komunikacji z pracownikami oraz szczegółowe nakreślenie potrzeb z zakresu szkoleń i sposobów dokształcania pracowników. Od strony pracownika system oceny pracowniczej ma również wiele korzyści. Oceniani otrzymują informację zwrotną o efektach pracy oraz oczekiwaniach przełożonych wobec nich samych. Otrzymują wiedzę na temat swoich słabych i mocnych stron w kontekście życia zawodowego. Mają również szansę na rozwiązanie trudności zawodowych, przedstawienie swoich potrzeb i uzgodnienie dalszego planu działania. W wyniku oceny pracowniczej mogą również zmienić się relacje na polu pracownik- pracodawca. Pracownik ma możliwość wymiany poglądów oraz opinii na temat swojej pracy. System oceny pracowników pełni w przedsiębiorstwie kilka ważnych funkcji. Jest to między innymi funkcja informacyjna, ale również rozwojowa i motywacyjna. Prawidłowo działający system oceny pracowników powinien być funkcjonalny, obiektywny oraz kompleksowy. Ma on przede wszystkim przynosić korzyści dla obu stron: pracowników i ich przełożonych.