Bycie sprzedawcą to ciągła nauka - zmieniające się trendy i nastroje konsumenckie, rozwój technologiczny branży i rosnąca konkurencja na rynku pracy to główne powody, dla których każdy handlowiec powinien wciąż się szkolić i rozwijać swoje kwalifikacje. Jednak kursów i szkoleń na rynku jest bardzo wiele. Które z nich wybrać i dlaczego?
Szkolenie kompetencji miękkich
To z pewnością w pracy handlowca najważniejsza część rozwoju osobistego. Dobry sprzedawca musi być wspaniałym mówcą i doskonałym negocjatorem. Choć część kompetencji miękkich wynika z cech charakteru, niektóre z nich można (a nawet trzeba) rozwijać, inne można zaś wypracować od podstaw.
Z pewnością na początek odpowiednie będą szkolenia negocjacyjne, które w praktyczny sposób rozwijają takie cechy jak asertywność czy umiejętność wywierania wpływu na klienta. Każdy sprzedawca powinien wiedzieć także jak wypaść dobrze w oczach klientów. Z pomocą przyjdą warsztaty z autoprezentacji czy sztuka mówienia i prezentowania produktów.
Szkolenia branżowe Oczywiście, każdy dobry sprzedawca powinien również posiadać szeroką wiedzę z zakresu branży. Jeśli nastawiamy się na sprzedaż w obrębie jednego typu produktów, powinniśmy stale podnosić swoje kompetencje.
Możemy korzystać zarówno ze szkoleń firmowych, które organizowane są zarówno przez firmy pośredniczące w sprzedaży, jak i przez samych producentów. Aby być na bieżąco z nowinkami technologicznymi w danej branży, możemy uczestniczyć w wykładach i konferencjach, na których spotkamy najwybitniejszych przedstawicieli branży.
Bez wątpienia w handlu najbardziej pożądani są kandydaci, którzy posiadają szeroko rozwinięte kompetencje miękkie. Pracodawcy coraz częściej wychodzą z założenia, że wiedzę może zdobyć każdy w stosunkowo krótkim czasie, a to właśnie zdolności komunikacyjne czy umiejętność autoprezentacji to cechy, które w sprzedaży liczą się najbardziej.
Jeśli jednak nastawiamy się na pracę w jednej, wąskiej dziedzinie, musimy pamiętać by stale rozwijać się także pod względem merytorycznym, co zapewni nam konkurencyjną pozycję na rynku pracy.