Czas pracy obowiązuje każdego pracownika. Wyznacza on w jakich godzinach wykonuje się swoje obowiązki. Jak więc można zauważyć, czas pracy określa nam ramy naszych działań. O ile nie ma to problemów w przypadku firm, jak i osób posiadających prace „stacjonarną”, to problemy pojawiają się gdy mowa jest o osobach pracujących w spedycji, a dokładniej zajmujących się samym transportem. Mowa tu oczywiście o kierowcach i o tym jak reguluje się ich czas pracy
Załóżmy więc, że jesteśmy kierowcą i wyruszamy w trasę trwająca ponad 20 godzin. Teoretycznie istnieją osoby, które byłyby w stanie przejechać całą drogę bez ani jednej przerwy. Z drugiej strony czy jest to na pewno dobre rozwiązanie? Całość reguluje ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku, ATER z 1999 roku oraz rozporządzanie Parlamentu Europejskiego jak i Rady z 2006 roku.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jakie są obowiązki i prawa stron umowy przewozu? Jak powinien przebiegać prawidłowy proces reklamacji w oparciu o prawo międzynarodowe? Jak skutecznie odpierać nieuzasadnione roszczenia?
Szkolenie proces reklamacyjny i dochodzenie odszkodowań za utratę ładunku odpowie na powyższe pytania oraz pozwoli pogłębić i uaktualnić wiedzę na temat reklamacji szkód w międzynarodowym prawie przewozowym.
Uczestnicy tego szkolenia interesują się również następującymi obszarami szkoleniowymi:
Mówią one, że dzienny czas z tzw. „kółkiem”, czyli czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 9 godzin, z czego po 4, 5 godzinie jazdy kierowca jest zmuszony do zrobienia sobie 45 minutową przerwę. Ponadto 2 razy w tygodniu istnieje możliwość wydłużenia czasu jazdy dziennego do 10 godzin. Co więcej całość założeń odnosi się także do tygodniowego czasu jazdy, który może maksymalnie wynosić 56 godzin, a jeśli podróżujemy przez 2 tygodnie (jeden po drugim) to łącznie nie może nam to dać więcej niż 90h.
Zajrzyj do strefy wiedzy po więcej artykułów z tematów:
Pojawia się więc pytanie, co się stanie jeśli nie będziemy tego przestrzegać? Wszystko sprowadza się nie do naszych umiejętności ale do ryzyka jakie może spowodować na drodze zmęczony kierowca. Udowodnione jest, że zmęczenie ogranicza czas reakcji, który może być kluczowy w uratowaniu komuś życia.
Tym samym kierowcy, którzy nie przestrzegają założenie prawnych co do czasu jazdy, są karani odpowiednimi karami finansowymi, a nawet zabiera się im uprawnienia. Całość sprawdza się przy pomocy tachografu, który podsumowuje nam ile czasu jechał dany kierowca na danej trasie i na podstawie tych danych określa się jego prawość w stosunku do obowiązujących przepisów.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
W obszarze szkoleń dla działów HR, Kadry stworzyliśmy dział związany z tymi tematami.Zobacz nasze
szkolenia dla kadr: