Mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Dlatego też niektórzy twierdzą, że firmach, które utrzymują się ze sprzedaży najważniejszym działem jest marketing. Owszem, żeby ludzie chcieli coś kupić, najpierw muszą wiedzieć, że taki produkt jest na rynku, co więcej powinni sobie uświadamiać, że bez tego produktu ich życie nie jest satysfakcjonujące.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Co to jest sprzedaż narracyjna? Jak finalizować sprzedaż? Jakie są zaawansowane techniki sprzedaży B2B? Jak po porażce wrócić do pełnej efektywności? Jak komunikować się z trudnym klientem?
Gamma – firma szkoleniowa roku.
Wtedy istnieje duża szansa, że wydadzą swoje ciężko zarobione pieniądze (a czasami zaciągną kredyt) na oferowany przez firmę produkt. To rzeczywiście sprawdza się w przypadku sprzedaży konsumentom końcowym, czyli zwykłym ludziom. Nieco inaczej sprawa się ma, jeżeli produkt trzeba sprzedać pośrednikowi, lub chodzi o dobra luksusowe. Wtedy najistotniejszą rolę w całym procesie odgrywa osoba zajmująca się sprzedażą bezpośrednią.
Dobry handlowiec będzie potrafił sprzedać wszystko, co tylko do sprzedania będzie. Bez różnicy, czy będą to rajstopy, czy luksusowy samochód z wyposażeniem najwyższej klasy. Osoba taka powinna mieć dość specyficzne cechy osobowości, mieć także nieco przygotowania psychologicznego.
Oczywiście musi także mieć w małym palcu różne techniki sprzedażowe, te jednak dostarczy jej odpowiednio dobrane do potrzeb szkolenie. Obsługa klienta, niezależnie od tego co i komu się sprzedaje, powinna być prowadzona na odpowiednio wysokim poziomie – przynajmniej takim na jakim dany handlowiec sam chciałby być obsługiwany.
Dlatego też osoby zajmujące się sprzedażą powinny oprócz kompetencji bezpośrednio wypływających na wielkość sprzedaży rozwijać również niektóre z kompetencji miękkich. Są nimi na przykład umiejętności komunikacji zewnętrznej, empatia, savoir vivre i to nie tylko biznesowy, ale również taki na co dzień.
Przydadzą się także umiejętności nawiązywania trwałych relacji – wiadomo, że prościej jest sprzedać coś klientowi już pozyskanemu, niż znaleźć nowego. Oczywiście oprócz standardowych szkoleń warto również poszukać takich nieoczywistych – kreatywnego myślenia, umiejętności improwizacji, czy wręcz flirtowania (choć z tym ostatnim trzeba trochę uważać).