Jak poradzić sobie z trudnym klientem?
W życiu każdego sprzedawcy przychodzi moment, w który musi się on zmierzyć z najgorszym z typów klientów, którzy pojawiają się każdego dnia w sklepie. Jest nazywany bardzo różnie. Natręt, wiecznie niezadowolony klient oraz wiele, wiele innych... Jego cechy charakterystyczne to ciągłe niezadowolenie z oferowanych przed przedsiębiorcę usług, pretensjonalność, a czasami nawet agresja słowna. W skrajnych przypadkach może pojawić się także agresja ze strony fizycznej.
Spróbuj zrozumieć swojego rozmówcę!
Tego typu osoba jest najczęściej natrętna dlatego, że nie jest zadowolona z jakości oferowanych przez ciebie lub twoją firmę usług, lub po prostu zakupiła produkt wadliwy. W tym przypadku należy zastosować odpowiednie techniki sprzedaży, aby klient tego rodzaju wyszedł zadowolony. Jest to najprostszy sposób na poradzenie sobie z tego typu klientem. Konsument, któremu wynagrodzimy wszelkie nieprawidłowości związane z oferowanymi przez nas usługami bądź produktami, może nawet polecić twoją firmę osobom trzecim. Uczyń swojego wroga sprzymierzeńcem.
Produkt wadliwy, który został zakupiony przez taką osobę, powinien zostać jak najszybciej wymieniony na nowy lub naprawiony. Mile widziane jest również dodanie drobnego bonusu. Twój klient na pewno poczuje się lepiej.
Spróbuj stworzyć więź...
Jeżeli osoba, która jest niezadowolona z oferowanych przez ciebie usług, jest agresywna, przez co atakuje cię werbalnie, możesz spróbować obrócić wszystko w żart. Sprawi to, że natrętny klient może poczuć się skołowany. Musisz wiedzieć, że tego typu konsumenci najczęściej spodziewają się bardzo emocjonalnej reakcji z twojej strony. Wiedz, że sprawne radzenie sobie z tego typu klientem może pozytywnie wpłynąć na wizerunek twojej firmy. Wdawanie się w niepotrzebne i często wulgarne wymiany zdań, nie sprzyja pozytywnie na atmosferę w twojej firmie. Warto przeszkolić własne kadry w zakresie profesjonalnego podejścia do klienta.
Nie bój się stawiać granic!
agresywny, masz całkowite przyzwolenie na wezwanie odpowiednich służb. W takich sytuacjach brak reakcji może wpłynąć bardzo negatywnie na ogólny odbiór twojej firmy. Pamiętaj, że w takich ekstremalnych przypadkach musisz działać bardzo rzeczowo i konsekwentnie.