Optymalizacja procesu sprzedaży stanowi ważny element tworzenia całego systemu handlowego w firmie. W końcu każdy przedsiębiorca chce, by droga od prezentacji produktu do zakończenia transakcji była jak najszybsza i jak najmniej zawodna. Jak stworzyć system, który będzie funkcjonował możliwie najbardziej sprawnie? Przedstawiamy kilka punktów, które należy uwzględnić podczas opracowywania procesu sprzedaży!
1. Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom i przyzwyczajeniom klienta. Oczywiście, nie spełnisz wszystkich wymagań czy preferencji w zakresie robienia zakupów każdego, ale możesz sprawdzić jaki tryb życia prowadzi największa grupa docelowa i swój proces sprzedażowy podporządkować pod ich oczekiwania.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak pracować z trudnym klientem? Co to jest Seek&sale training i jak zostać hunterem sprzedaży? Jak skutecznie negocjować. Jak radzić sobie z psychomanipulacją w biznesie? Sprawdź nasze szkolenia sprzedażowe.
Zapraszamy.
2. Scharakteryzuj poszczególne etapy. W zależności od rodzaju przedsiębiorstwa, podział na etapy może być bardzo różny: inaczej będzie wyglądał w dużych, międzynarodowych korporacjach, które zajmują się sprzedażą
B2B, inaczej w osiedlowej drogerii. Zasada jest prosta: etapów ma być możliwie jak najmniej, jednak każdy z nich ma być maksymalnie szczegółowy. Pomaga to w zapobieganiu błędów, dzięki wykonywaniu tylko jednego zadania na raz.
3. Inwestuj. Nie tylko w narzędzia czy towary - również w ludzi. To oni są głównym i najważniejszych ogniwem całego procesu sprzedaży. Warto ich szkolić i motywować!
4. Kontroluj i ulepszaj. Zwykle pierwsze rozwiązania nie są najlepsze. To główny powód, dla którego stale i regularnie powinieneś sprawdzać wyniki i funkcjonowanie procesu sprzedaży. Pozwala to na optymalizowanie systemu tak, by przynosił jak największe korzyści.
5. Słuchaj i ucz się. O tym punkcie zapomina wielu menedżerów i przedsiębiorców. To nasi pracownicy wiedzą najlepiej czy
proces sprzedaży funkcjonuje bez zarzutu.
Przed rozpoczęciem tworzenia procesu sprzedaży warto dokładnie przestudiować metody i rozwiązania, które z dobrym skutkiem wprowadzane są w innych przedsiębiorstwach. Umożliwia to uniknięcie największych błędów, które mogą kosztować ogromne sumy pieniędzy oraz dużą ilość zmarnowanego czasu.