Trudne sytuacje w pracy trenera 1/2

Nie sposób opisać wszystkich potencjalnych tzw. trudnych sytuacji, jakie mogą się przytrafić w czasie szkolenia.

Gamma - Trudne sytuacje w pracy trenera 1/2

    Z czasem każdy trener wypracowuje swoje sposoby rozwiązywania trudnych sytuacji (dyrektywne lub procesowe), uczy się korzystać ze swojego doświadczenia, a co najważniejsze – nabiera zaufania do samego siebie – do swojego rozumienia tego, co dzieje się w czasie szkolenia, do swoich umiejętności zbudowania kontaktu z uczestnikami, do zmiany danej sytuacji w bardziej pożądaną.

    Poniżej opisano kilka najczęściej pojawiających się sytuacji, z którymi trenerzy zwykle prędzej
    czy później, muszą się zmierzyć. Sytuacje zostały opisane dosyć ogólnie – aby na ich przykładzie można było „nabrać nieco więcej wyczucia” dotyczącego tego, z czego dana sytuacja może wynikać, i w jaki sposób może „być poprowadzona” przez trenera.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Przygotowując nasze szkolenia HR online nie przekładamy treści i procesu „jeden do jednego” ze szkoleń stacjonarnych.

    Zobacz nasze szkolenia HR.

    Zobacz więcej: szkolenia HR

    Spóźnianie się – może być wyrazem braku dyscypliny, może być jednak wyrazem niechęci uczestników wobec szkolenia. Spóźnienia inaczej więc traktujemy w zależności od tego, czy dopiero się pojawiają, czy pomimo naszych wcześniejszych interwencji trwają. Spóźnienia w pierwszej fazie ich pojawiania się – kiedy zakładamy, że są wynikiem braku dyscypliny – konfrontujemy i przywołujemy komfort grupy. Teoretycznie, nie powinniśmy czekać z rozpoczęciem kolejnych części szkolenia  na osoby spóźniające się – to byłaby bowiem bierna akceptacja takich zachowań – należy
    tu pokazać, że uczestnicy, którzy się spóźniają – tracą ważne części szkolenia. W praktyce jednak dopuszcza się sytuacje, kiedy czekamy z rozpoczęciem szkolenia czy jego kolejnej części – ze względu np. na konieczność wypełnienia dokumentacji lub udział większej części grupy w danym zadaniu. Zawsze jednak fakt spóźnienia powinien być nazwany i skonfrontowany – z odwołaniem się do dobra całej grupy, a ewentualne (krótkie) przesunięcia rozpoczęcia kolejnych etapów szkolenia – przynajmniej jawnie uzasadnione wobec oczekujących.

    Odbieranie telefonów w czasie szkolenia – w przypadku powtarzających się rozmów telefonicznych w czasie szkolenia musimy przede wszystkim zadbać o całą grupę. Dobrze jest więc wcześniej ustalić zasadę o wychodzeniu z sali szkoleniowej w przypadku odbierania telefonów i zasugerowanie wykorzystania czasu szkoleniowego dla siebie. W praktyce szkolenia zwykle odbywają się w dni robocze i nie unikniemy nagłych spraw, niezbędnych do omówienia przez uczestników tu i teraz. Warto jednak – wykazując zrozumienie wobec indywidualnych obowiązków uczestników – uczulić ich na to, że telefony nie pozwalają korzystać ze szkolenia zarówno samym rozmawiającym – jak i reszcie grupy. W przypadku jednak, gdy telefony sprawiają wrażenie mniej zawodowych, a bardziej osobistych – dla utrzymania efektywności szkolenia zaleca się dyrektywne zareagowanie i uniemożliwienie uczestnikom prowadzenia tego typu rozmów.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Gamma. W poprzednim roku przeszkoliliśmy ponad sześć tysięcy klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia HR, managerskie, sprzedażowe i szkolenia dla administracji publicznej. W rankingu Gazety Finansowej – „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” po raz kolejny zajęliśmy 1 miejsce. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.



    Bierny opór – jest zwykle oznaką braku zaufania – wobec trenera lub wobec organizacji. Przejawem biernego oporu są najczęściej: niewysoki poziom zaangażowania uczestników, napięta atmosfera w czasie szkolenia i poczucie bezradności trenera. Najczęściej w takich sytuacjach nie ma sensu dalsza realizacja scenariusza szkolenia – o ile bieżąca sytuacja nie zostanie omówiona i zmieniona. Pierwszym krokiem przełamania biernego oporu jest konfrontacja. Trener nazywa istniejący stan rzeczy, odwołując się przy tym w sposób ogólny do swoich odczuć – np. „widzę, że trudno jest Państwu w pełni się zaangażować, mam wrażenie, że coś jest nie tak”. Przy przełamywaniu biernego oporu ważne jest zbudowanie w uczestnikach poczucia bezpieczeństwa – stąd warto w takich sytuacjach wspomnieć, że podobne sytuacje pojawiają się w czasie szkoleń, i że zwykle są wyrazem jakiegoś rodzaju braku wiary/zaufania. Warto również przywołać cele szkoleniowe (rozwój, a nie ocena) i normę dyskrecji – w szczególności trenera wobec grupy. Dalszym krokiem jest zwykle wsparcie, wykazanie zrozumienia i przypomnienie osobistych korzyści związanych z nabywaniem/rozwijaniem umiejętności będących przedmiotem szkolenia.

    Przykład:
    W czasie szkolenia sprzedażowego uczestnicy niechętnie mówią o swoich doświadczeniach. Nie chcą mówić o swoich opiniach na dany temat, proszą o „przejście dalej”. W takiej sytuacji trener nie powinien „iść dalej” – jest to bowiem sygnał, że uczestnicy w bardzo ograniczony sposób korzystają ze szkolenia. W takiej sytuacji trener powinien skonfrontować – nazwać sytuację, opisując to, co widzi – mówiąc np. „widzę, że niechętnie mówicie o swoich doświadczeniach i opiniach. Zależy mi na tym, żebym miał możliwość odwoływania się do Waszych doświadczeń, powiedzcie więc, co sprawia, że jest Wam tak trudno o tym rozmawiać”. W tym miejscu trener powinien również powrócić do kontraktu – przywołać normę bezpieczeństwa i dyskrecji wobec uczestników. Uczestnicy przyznają się do tego, że np. boją się oceny przełożonych. Nazwanie problemu wprost i przywołanie normy dyskrecji pozwala na zbudowanie realnego poczucia bezpieczeństwa i pełniejszego zaangażowania się uczestników szkolenia.

     

    Zainteresuj się naszymi szkoleniami. Wybierz z listy kilkunastu szkoleń menadżerskich: i szkoleń sprzedażowych: Wybierz firmę szkoleniową roku. Zapraszamy serdecznie.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza