Zasady i techniki komunikacji werbalnej
Za dwie podstawowe zasady komunikacji werbalnej uznaje się przede wszystkim:
- aktywne i skuteczne słuchanie,
- retorykę, czyli umiejętność mówienia.
Jeśli chodzi o aktywne i skuteczne słuchanie, to ta zasada werbalnej komunikacji dotyczy zarówno nadawcy jak i odbiorcy. W tym przypadku bardzo ważne jest, aby wygłaszany komunikat nie został w żaden sposób zniekształcony, a jego odbiór był czytelny i prawidłowy.
Czynniki ze strony nadawcy, które mogą zakłócić aktywne i skuteczne słuchanie to:
- nieuwzględnianie potrzeb odbiorcy,
- używanie niezrozumiałych dla niego słów,
- niewłaściwe prezentowanie wypowiedzi.
Natomiast czynniki powiązane z odbiorcą, utrudniające efektywną komunikację werbalną to:
- brak umiejętności aktywnego słuchania,
- brak wytrwałości,
- nieumiejętne podsumowywanie treści przekazywanej przez nadawcę.
Są tez czynniki utrudniające komunikację, które dotyczą zarówno nadawcy jak i odbiorcy komunikatu to:
- nadmierne zmęczenie,
- brak pewności siebie,
- znudzenie,
- nadmierny stres,
- uprzedzenia.
Natomiast czynniki utrudniające prawidłową komunikację, jakie związane są z wypowiadanym komunikatem to:
- zbytnia złożoność wypowiedzi,
- niejednoznaczność określeń użytych w wypowiedzi,
- brak lub zbyt wiele powtórzeń.
Aktywne słuchanie jest bardzo ważną częścią efektywnej komunikacji werbalnej. Bez tego porozumienie z drugą stroną mogłoby być naprawdę bardzo utrudnione, w szczególności jeśli zależy nam na tym, aby odbiorca w sposób właściwy zrozumiał wygłaszane przez nas komunikaty.
Aktywne słuchanie opiera się przede wszystkim na następujących aspektach:
- koncentrowaniu własnej uwagi na osobie mówiącej, słowach jakie są przez nią wypowiadane, a także jej brzmienie głosu, mimikę, gesty,
- unikanie sytuacji, w których odbiorca przerywa nadawcy wygłaszany przez niego komunikat,
- unikanie pochopnego wnioskowania z wypowiedzi nadawcy,
- okazywanie cierpliwości (dotyczy to zarówno nadawcy komunikatu, jak i jego odbiorcy),
- okazywanie zainteresowania treścią przekazywaną przez nadawcę,
- unikanie sytuacji, w których nadawca komunikatu słyszy zbyt dużo pytań.
Natomiast retoryka jest nauką o regułach dotyczących sprawnego i niczym nie zakłóconego, a przy tym pięknego i logicznego wysławiania się oraz używania prawidłowych form języka ojczystego.
Retoryka wypowiedzi oparta jest przede wszystkim na:
- udzielaniu wypowiedzi w sposób precyzyjny, zrozumiały i prosty (chodzi tu przede wszystkim o niezbyt długie komunikaty, zawierające najważniejsze informacje, jakie należy przekazać słuchaczowi w danym momencie),
- umiejętności milczenia, jeśli wymaga tego sytuacja,
- nadawanie wypowiedzi odpowiedniej intonacji.
Komunikacja werbalna jest zagadnieniem niezwykle ciekawym. Zapoznanie się z nią w znacznej większości przypadków stanowi gwarancję skuteczności i efektywności w komunikowaniu się z innymi ludźmi. Werbalna komunikacja poniekąd opiera się na wzbudzaniu sympatii w ludziach, z którymi przyszło nam rozmawiać.
Za najważniejsze zasady związane z wzbudzaniem sympatii w innych uznać można:
- szczere zainteresowanie innymi ludźmi,
- uśmiech, który pojawia się w wielu sytuacjach, nawet kryzysowych i niezwykle stresujących,
- warto mieć na uwadze, że w przypadku zdecydowanej większości osób nazwisko to najważniejszy dla niego dźwięk w danym języku,
- bycie dobrym słuchaczem (co oznacza między innymi nie przerywanie innym ich wypowiedzi),
- sugerowanie rozmówcy szacunku i zrozumienia dla wygłaszanych przez niego komunikatów.
Komunikacja werbalna zachodzi pomiędzy określoną grupą osób i odbywa się w zgodzie z pewnymi zasadami, których czasem nawet nie do końca jesteśmy świadomi. Werbalna komunikacja zawsze składa się z nadawcy i odbiorcy.
Dodatkowymi elementami, jakie wraz z nimi występują w czasie takiej komunikacji to:
- komunikat,
- kanał,
- zakłócenia,
- luka informacyjna,
- sprzężenie zwrotne,
- układ odniesienia.
Znajomość zasad komunikacji werbalnej to jeden z najważniejszych elementów, których znajomość powala na efektywną komunikację z otoczeniem. Daje to wile korzyści nie tylko w życiu zawodowym, ale również i prywatnym.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Chcesz poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą przywództwa i rozwijania swoich kompetencji managerskich? Interesują Cię szkolenia sprzedażowe? Zobacz szkolenia zamknięte i otwarte realizowane w Gammie.
Zobacz też:
szkolenie dla brygadzistów