Podwójne oblicze sprzedaży bezpośredniej

We współczesnym handlu dominującą rolę odgrywa sprzedaż w formie elektronicznej. Aby osiągnąć efekty, wykorzystuje się nowoczesną technologię, a strategie biznesowe modeluje się tak, aby angażowały emocjonalnie klienta, realizując jego potrzeby.

zdjęcie - (the_title())


Podwójne oblicze sprzedaży bezpośredniej


We współczesnym handlu dominującą rolę odgrywa sprzedaż w formie elektronicznej. Aby osiągnąć efekty, wykorzystuje się nowoczesną technologię, a strategie biznesowe modeluje się tak, aby angażowały emocjonalnie klienta, realizując jego potrzeby. Zatrudnia się specjalistów, przygotowana kampanii marketingowej zwiększającej stopień rozpoznawania marki wśród konsumentów.

Ogromną zaletą e-handlu jest fakt, że można go prowadzić na terenie całego kraju, a nawet za granicą. Wystarczy posiadanie sprawnego komputera, dostępu do Internetu i odpowiedniego produktu, nie zawsze materialnego.

Rodzi się pytanie, czy w dobie pośredniego kontaktu klienta ze sprzedawcą, istnieje możliwość osiągnięcia sukcesu w tradycyjnej sprzedaży? Czy jest realna szansa na to, żeby poprzez rozmowę w domu, podczas rutynowego dnia pracy, czy nawet na lokalnym festynie, móc zaoferować konsumentowi standardy do jakich przyzwyczaili go elektroniczni konsultanci na firmowych czatach?

Czy spotkanie twarzą w twarz pomaga podkreślić korzyści, jakie niesie zakup mu produkt, bardziej niż opinie w Internecie?

Aby odpowiedzieć na te pytania, należy zrozumieć istotę sprzedaży bezpośredniej: w jaki sposób zrodziły się uprzedzenia, jakie branże na niej zyskują, zagrożenia, jakie stwarza, oraz skąd bierze się jej rosnąca popularność, mimo negatywnych opinii występujących w Internecie i przekazywanych między konsumentami.

Na czym polega sprzedaż bezpośrednia?

Według Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) można ją zdefiniować jako oferowanie towarów i usług bezpośrednio konsumentom, na zasadach kontaktów indywidualnych, zazwyczaj w domu klienta, miejscu pracy, poza stałymi punktami sprzedaży detalicznej.

PSSB zamieściło na swojej stronie listę rzetelnych firm, które oferują tę formę sprzedaży. Można tam znaleźć również porady, jak zapobiegać oszustwom, nieuczciwym praktykom oraz najnowsze doniesienia z branży. Dzięki temu konsumenci mają okazję na kontakt ze sprawdzonymi i uczciwymi sprzedawcami, a nie z oszustami wykorzystującymi brak wiedzy oraz techniki manipulacyjne, by nakłonienia do zakupu drogich, niedziałających produktów.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jak prawidłowo i zgodnie z celem poprowadzić prezentację? Jakie są podstawowe techniki sprzedaży? Jak uzyskać najlepszy możliwy wynik negocjacji? Jak obecnie skutecznie sprzedawać przez telefon? Zobacz nasze szkolenia. Zapoznaj się z nimi.

Korzyści i zagrożenia wynikające ze sprzedaży bezpośredniej

Jeszcze przed dynamicznym rozwojem Internetu jako narzędzia marketingowego, akwizytorzy stanowili silną grupę sprzedawców, zachęcających do zakupu różnorodnych produktów. Przybywali do domu klienta i namawiali do zakupu odkurzacza, kompletu garnków, noży lub dywanów. Dzisiaj także można spotkać przedstawicieli tego zawodu, jednak konkurencja i niechęć konsumentów jest znacznie większa. Na świecie nie istnieje przedmiot, którego sprawny handlowiec nie byłby w stanie sprzedać.

Sama praktyka nie stwarza większego zagrożenia. Klienci mają okazję do osobistego przetestowania produktu oraz momentu refleksji po usłyszeniu wyjaśnień na dręczące ich pytania. Tego rodzaju kontakt rodzi zaufanie, a bezpośrednia forma ułatwia nawiązanie więzi prowadzącej do podpisania umowy kupna.

Wiele współczesnych firm – dużych i małych – zatrudnia sprzedawców, którzy udają się do domu klienta, jego miejsca pracy, jak również promują produkty na straganie w czasie regionalnych festynów i targów branżowych. Pozwala to na lepsze dotarcie do wybranej grupy klientów i zapoznanie zainteresowanych ze szczegółami, jaki nie uzyskają przy zakupach online.

Sprzedaż bezpośrednia to unikalne wartości: dobra jakość produktu, rzetelność oraz zaspokajanie podstawowych potrzeb człowieka – chęci kontaktu i rozmowy, zwłaszcza wśród starszego pokolenia.

Problem pojawia się, kiedy osoby o wątpliwych intencjach również korzystają z tego modelu, jednak zamiast sprzedać produkt dobrej jakości na dogodnych dla obu stron warunkach, sprzedawca stara się oszukać klienta.

Najczęściej ofiarami przestępstwa padają osoby starsze i niezorientowane w technikach manipulacyjnych, samotne, które poszukują zainteresowania i towarzystwa, schorowane, potrzebujące skutecznego leku lub urządzenia, które zaradzi bólowi.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Sprawdź naszą ofertę. Najpopularniejsze szkolenia sprzedażowe online:

Popularne formy działalności w różnych modelach

Sprzedaż bezpośrednia odbywa się w dwóch systemach organizacyjnych:

  • jednopoziomowym – forma wykorzystywana przez firmę do zatrudnienia sprzedawcy przez wykwalifikowanego pracownika; opiera się na nim większość młodych przedsiębiorstw oraz tych, które nie tworzą modelu sieciowego; sprzedawcy w dużej mierze pracują na własne konto; tak funkcjonuje np. Herbalife;
  • wielopoziomowy (sieciowy, MLM) – forma, której podstawą są osoby należące do sieci, werbowane, szkolone i podlegające liderowi; zyski czerpane przez sprzedawców w tym modelu odzwierciedlają nie tylko ich indywidualne zarobki, ale też wartość całej sieci; tak działa Avon, czy Oriflame.


Ponadto sprzedaż bezpośrednią można podzielić na: indywidualną i grupową.

Obecna sytuacja na rynku i potencjał rozwojowy

Jak w przypadku innych rodzajów biznesu, również i sprzedaż bezpośrednia posiada dwa oblicza. Jest w takim samym stopniu wypełniona firmami uczciwymi, których najważniejszym zadaniem jest satysfakcja klienta i tworzenie unikalnych dla niego wartości, jak i tymi, które w sposób nierzetelny wyłudzają pieniądze od konsumentów wykorzystując ludzkie słabości.

W głowach konsumentów utarł się obraz nachalnego akwizytora, który nie przyjmuje do wiadomość braku zainteresowania zakupem. Jednak jest to schemat odchodzący w niepamięć, a samoświadomość sprzedawców i klientów rośnie z każdym dniem, poprawiając jakość oferowanych usług i oczekiwań wobec firm.

Stają mniej nachalni, lepiej orientują się w potrzebach klientów, nie ograniczając się jedynie do wiedzy o produkcie.

Dzisiaj sprzedaż bezpośrednia oferuje klientom jakość – tak produktów, jak i samych usług prowadzących do ich nabycia. Jest szansą na wybicie się dla młodych firm, zamierzających podbić rynek.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Szukasz szkoleń online? Realizujemy zarówno pojedyncze interaktywne warsztaty online, procesy kaskadowe. Korzystamy z większości dostępnych technologii transmisji video

Sprawdź nasze szkolenia online:

Zapoznaj się również z: szkolenia menedżerskie i szkolenia rozwój osobisty

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza
kontakt

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

firma szkoleniowa

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.