Podczas rozmowy zdawałoby się, że potrzebna jest jedynie znajomość języka, w którym odbywa się rozmowa. Jednak jest to mylne spostrzeżenie, ponieważ istnieje wiele czynników, które mogą wpłynąć na proces komunikacji w sposób pozytywny lub negatywny.
Psychologia jako nauka o człowieku i wszystkim tym, co jest z nim związane, wyróżnia kilka podstawowych zasad, które mogą zagwarantować dobrą komunikację interpersonalną.
Po pierwsze każdy uczestnik w komunikacji interpersonalnej powinien nauczyć się sztuki bycia dobrym i aktywnym słuchaczem. W jaki sposób to zrobić? Należy stale utrzymywać kontakt wzrokowy z naszym rozmówcą, okazać nasze zainteresowanie tematem rozmowy a także użyć naszej mowy ciała do tego, by nasz rozmówca czuł się komfortowo podczas rozmowy z nami. Podczas rozmowy burzliwej należy utrzymywać stałe opanowanie. Wpadanie w negatywne emocje może mieć negatywne skutki.
Warto jest mieć świadomość tego, że każdy rozmówca powinien być odpowiedzialny za swoje komunikaty. A to oznacza, że nie wolno rzucać słów na wiatr a już na pewno nie wolno mówić nieprawdy, ponieważ może się to odwrócić kiedyś przeciwko nam lub możemy komuś swoją nieszczerością wyrządzić krzywdę. Na ważną rozmowę warto znaleźć sobie trochę więcej czasu jak i znaleźć odpowiednie miejsce do odbycia takiej rozmowy. Warto też mieć sprecyzowany cel naszej rozmowy. Czy chcemy aby nasz rozmówca nas wysłuchał, poradził itp.
Warto też uczyć się empatii wobec drugiej osoby, ponieważ łatwiej będzie nam wczuć się w temat lub problem drugiej osoby i jej coś poradzić. W ten sposób będziemy bardziej wiarygodni i lepiej będziemy mogli pomóc takiej osobie.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Przeszkoliliśmy ponad 50 tys. osób na stanowiskach menedżerskich. Realizujemy szkolenia stacjonarne otwarte, szkolenia zamknięte oraz szkolenia menedżerskie online.
Zapoznaj się z naszymi szkoleniami menadżerskimi.
Dobrze jest też przemyśleć wcześniej to, co się powie, ponieważ słowami możemy komuś niechcący wyrządzić krzywdę. W ten sposób okazujemy również szacunek naszemu rozmówcy. Jeśli my będziemy starali się być dobrymi rozmówcami, to na pewno spotkamy się z takim właściwym zachowaniem ze strony naszych rozmówców w przyszłości. Dlatego warto jest uczyć się właściwych postępowań wobec drugiej osoby.