Wprowadzenie do konfliktów. Przyczyny powstawania konfliktów
Różnice osobowościowe
Z konfliktami mamy do czynienia, kiedy dochodzi do konfrontacji różnych cech temperamentu i osobowości. Zupełnie odmienne temperamenty oraz niewspółgrające ze sobą cechy osobowości mogą być podłożem konfliktów. Osoby o odmiennych stylach funkcjonowania bardzo szybko wejdą w konflikt np.: Ktoś, kto pracuje powoli, jest dokładny i lubi porządek źle będzie reagował na spontanicznego kolegę, który wszystko ma w wielkim nieładzie.
Bardzo często za konflikty odpowiedzialna jest postawa agresywna, której istotą jest respektowanie praw własnych z jednoczesnym lekceważeniem potrzeb innych ludzi. Człowiek agresywny w swoim otoczeniu sieje spustoszenie zarówno na poziomie emocjonalnym jak i racjonalnym, związanym z możliwościami rozwiązania konfliktu. Egoistyczne nastawienie, wybuchowość, nieprzebieranie w środkach do osiągania celu to podstawowe czynniki wywołujące konflikty.
Można wyróżnić dwa typy osobowości, które szczególnie prowokują powstawanie konfliktów:
Agresor
Kontestator
Wybuchowy, porywczy, arogancki
Złośliwy, ironiczny, sarkastyczny
Nerwowy, zniecierpliwiony
Uparty, broni swojego zadnia za wszelką cenę
Opryskliwy, co zraża do niego innych
Kłótliwy, prowokujący styl bycia
Nie wykonuje poleceń, zbuntowany
Stwarza wrażenie, że na niczym mu nie zależy
Dominujący
Egoista
Rządny władzy
Zazwyczaj jest niezadowolony ze wszystkiego, ale nie wie, co zrobić, aby było lepiej
Lubi krytykować
Nie ufa ludziom i jest podejrzliwy
Demagog, mający na uwadze tylko własne dobro
Malkontent
Lubi pouczać innych
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Czas na perfekcyjne prezentowanie - zarządzanie wizerunkiem. Bądź gotowy na nowe wyzwania! Wybierz szkolenie które zwiększy twój potencjał innowacyjności i kreatywności. Zobacz nasze szkolenia interpersonalne: szkolenie z asertywności, szkolenia po angielsku, szkolenie zarządzanie czasem.
Odgrywanie ról społecznych
Każdy z nas odgrywa różne role społeczne np.: pracownika, przełożonego, rodzica, ucznia, nauczyciela itp. Te role, które odgrywamy bardzo często, wchodzą ze sobą w konflikt np.: w domu jesteśmy typowym milczkiem, natomiast w pracy staramy się ciągle przebywać w obecności innych, jesteśmy duszą towarzystwa.
Role te kłócą się ze sobą, powodując głównie konflikt wewnętrzny. E. Berne, twórca analizy transakcyjnej, wyróżnia trzy podstawowe role człowieka: Dorosły, Rodzic, Dziecko. Stany te pojawiają się niezależnie od wieku człowieka. Tym trzem stanom osobowości przyporządkowane są określone cechy, które mogą wchodzić ze sobą w konflikty: Dziecko – żywe, energiczne, spontaniczne, przekorne, nieodpowiedzialne, nie maskuje emocji, buntownicze, twórcze. Dziecko płacze, skacze z radości, grymasi.
Rodzic – wie wszystko najlepiej, nakazuje, zakazuje, poucza, ocenia, doradza, udziela wsparcia w trudnych sytuacjach. Dorosły – realista, opiera się na faktach.
Człowiek odgrywa te role na zmianę. W obecności despotycznego szefa stajemy się potulnym, grzecznym Dzieckiem, w kontakcie z partnerem możemy wejść w rolę Dorosłego, a względem dziecka możemy odgrywać rolę normatywnego Rodzica, który poucza. Takie płynne przechodzenie z jednej roli w drugą nie jest korzystne dla naszego samopoczucia i samookreślenia się. Ludzie, wyciszając konflikt wewnętrzny, próbują wytłumaczyć swoją zmienność szeroko rozumianą elastycznością, jednak nie do końca można tę zmienność i dostosowywanie się ujmować wyłącznie w kategoriach elastyczności.
Człowiek oprócz odgrywania trzech stanów osobowości wciela się również w role społeczne. Podobnie jak to było w przypadku analizy transakcyjnej, role te mogą wchodzić ze sobą w konflikt. Zdarza się, że ludzie reagują w sposób usztywniony na zasadzie zafiksowania się na jednej z ról. Zdarzają się przypadki, że ktoś pełniąc rolę zawodową np.: zawodowego żołnierza, wchodząc do domu nie zmienia roli, co wywołuje konflikty rodzinne, bo jest on despotycznym ojcem, który postępuje z członkami rodziny zbyt dyrektywnie.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Szkolenie z profesjonalnej obsługi klienta - profesjonalna obsługa klienta jest kluczowa w budowaniu wizerunku urzędu. Oczekiwania klientów urzędu znacznie wzrosły, dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie pracowników urzędu by prawidłowo obsługiwali klientów. Na szkoleniu uczestnicy pogłębią zwoją wiedzę z zakresu komunikacji, asertywności, sytuacji trudnych, oraz zostaną gruntownie przygotowani do profesjonalnej obsługi klienta w urzędzie.
Bardzo często przyczyną konfliktów jest napięcie emocjonalne, a krótko mówiąc stres. Stres przyczynia się do osłabienia zarówno fizycznego jak i emocjonalnego, czego konsekwencją jest brak poczucia kontroli oraz drażliwość. W sytuacji, kiedy spada nasz poziom tolerancji na bodźce, jakie docierają do nas w pracy, w domu, na ulicy, jesteśmy podatni na wybuchy złości, co prowadzi do konfliktów. Mechanizm psychologiczny: agresja rodzi agresję, w większości sytuacji z pewnością zadziała z przykrymi skutkami.
Ludzie w stresie nie działają racjonalnie, dlatego bez refleksji idą za impulsem i pozwalają, aby emocje wzięły górę nad logicznym myśleniem. Człowiek w sytuacjach wysokiego poziomu stresu staje się nerwowy i skoncentrowany na swoim dyskomforcie, dlatego czyjaś ingerencja w takim momencie przeradza się zazwyczaj w konflikt.
Niejasna siatka odpowiedzialności
Do klasycznych niejasności organizacyjnych prowadzących do konfliktów, szczególnie w organizacji, zaliczamy niejasny podział obowiązków. Kiedy mamy do czynienia z niejasnym podziałem kompetencji, trudno ustalić, kto za co jest odpowiedzialny. Pracownicy zaczynają wzajemnie obwiniać się za błędy, przeoczenia, tworząc napiętą i konfliktową atmosferę pracy, gdy tymczasem żaden z nich nie jest winien zaistniałej sytuacji.
Chcesz poszerzyć swoją wiedzę dotyczącą rozwiązywania konfliktów? Zobacz szkolenia zamknięte realizowane w Gammie i dotyczące tego tematu. Zapraszamy również do działu szkolenia otwarte i szkolenia HR. Zaufaj firmie szkoleniowej roku!
To menedżer kształtuje relacje między pracownikiem a zespołem i organizacją. Jeśli koncentruje się wyłącznie na wyniku relacja jest transakcyjna. Podstawą relacji transformacyjnej jest nadawanie sensu i znaczenia pracy, współodpowiedzialność, rozwijanie ludzi. Dziś mamy czas liderów, a menedżerowie wyniku stają w obliczu przedefiniowania swojej pracy z zespołem.
Współodpowiedzialność bierze się z poczucia współwłasności, a to z poczucia wpływu, współdecydowania i powiązania celów własnych z celami firmowymi. Zapraszamy na szkolenie ownership mindset – Menedżer architektem współodpowiedzialności.
Skorzystaj z naszej bezpłatnej strefy wiedzy wikiGamma+ . Znajdziesz tam:
800 pigułek wiedzy
40 filmów edukacyjnych
~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.