Strategie rozwoju

Firmy mogą rozwijać się albo poprzez rozwój swoich produktów (rozwój portfela produktowego), albo poprzez rozwijanie grup docelowych, czyli rynku (zarówno w ujęciu geograficznym jak i segmentowym).

zdjęcie - (the_title())

    Ansoff w swym podejściu do strategii mówi, że firmy mogą rozwijać się albo poprzez rozwój swoich produktów (rozwój portfela produktowego), albo poprzez rozwijanie grup docelowych, czyli rynku (zarówno w ujęciu geograficznym jak i segmentowym).

    Wyróżnia on następujące rodzaje strategii:

    • Strategię penetracji obecnego rynku – zakłada ona, że firma nie wprowadza nowych produktów ani nie decyduje się wchodzić na nowe rynki, ale zamierza rosnąć jedynie poprzez zwiększanie swojego udziału w obecnie obsługiwanym rynku. Dzieje się to zazwyczaj albo poprzez przejmowanie klientów konkurencji przy pomocy odpowiednich działań marketingowych czy też np. zwiększeniu użycia produktów firmy przez obecnych klientów.

    • Gdy firma na obecnie obsługiwany rynek planuje wprowadzić nowy produkt, mówimy o strategii rozwoju produktu. Z reguły jest związane z rozszerzaniem kategorii, wprowadzaniem zmodyfikowanych, dodatkowych wersji produktu. Rzadziej oznacza to wprowadzanie przełomowych innowacji, wszak zupełnie nowy produkt najczęściej trafia do nieco innej (być może rozszerzonej tylko) grupy odbiorców, co oznaczałoby już nie tylko zmianę produktu, ale także rynku, czyli dywersyfikację.

    • Alternatywnie, firma może z dotychczas oferowanym produktem wchodzić na nowe rynki. I ta strategia rozwoju rynku najczęściej realizowaną drogą wzrostu firmy. Skoro bowiem okna Fakro, krzesła Nowy Styl czy kosmetyki Inglot sprzedawały się dobrze na rynku polskim, to dlaczego np. nie zacząć eksportować ich do Niemiec czy USA? Rozwój wielu polskich firm nastąpił właśnie poprzez geograficzny rozwój rynku. W praktyce oczywiście strategia tych firm nie była tak prosta, bo wymagała choćby dopracowania produktów tak, by spełniały wymagania nowo podbijanych rynków. Co więcej, nie można zapominać, że rozwój rynku nie zawsze musi być związany z ekspansją geograficzną – często oznacza bowiem wejście w nowe segmenty rynku, np. studio wizualizacji, które dotychczas tworzyło wizualizacje wnętrz dla projektantów wnętrz może zacząć sprzedawać tę samą usługę (wizualizacja mebli we wnętrzu) np. producentom mebli.

    Inne podejście do nakreślania kierunków strategicznych prezentują Miles i Snow.
    Każda firma musi nieustannie odpowiadać na trzy typy problemów.

    Są to:

    • Pytanie o tempo wprowadzania innowacji;
    • Stopień elastyczności technologii produkcji
    • Sposób zarządzania firmą – w szczególności odpowiedź na pytanie o stopieo centralizacji i decentralizacji decyzji.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Skuteczne budowanie efektywności firmy poprzez rozwój kadry menedżerskiej. Realizujemy szkolenia stacjonarne otwarte, szkolenia zamknięte oraz szkolenia menedżerskie online.

    Zobacz szkolenia związane z obszarem menadżerskim:

    Szkolenia menadżerskie - pełna lista.



    Biorąc pod uwagę sposób odpowiedzi na te pytania wyróżnia się następujące rodzaje strategii:

    • Innowatora
    • Obrońcy
    • Analityka
    • Biernego albo niespójnego reagowania
      • Strategia Innowatora polega na stałym poszukiwaniu szans na rynku. Taka firma zachowuje się agresywnie – stale wprowadza nowe produkty, eksperymentuje. Innowator aby był spójny – podporządkowuje zarządzanie marketingowi i badaniom. Sukces nowych produktów mierzy stopniem ich rynkowej akceptacji a nie efektywnością ekonomiczną.
      • Strategia obrońcy jest równie spójna. Charakteryzuje się ograniczaniem zakresu asortymentu oraz liczby obsługiwanych rynków. Koncentruje się na programach maksymalizacji wydajności i efektywności. Buduje bariery wejścia i unika innowacji.
      • Strategia analityka jest kombinacją innowatora i obrońcy. Firmy te działają na co najmniej dwóch rynkach, z których jeden jest stabilny a drugi szybko rośnie. Stąd tez firmy takie przyjmują binarny model działania. Z reguły przeważa model obrońcy, jednak niektóre oddziały bądź część struktury stosuje model innowatora. Podstawowym problemem w takiej strukturze jest zachowanie spójności zarządzania firmą jako całością.
      • Ostatnia strategia polega na biernym albo niespójnym reagowaniu. Najczęściej jest skutkiem zaburzeń w organizacji i niespójnych rozwiązań. Na przykład organizacja próbuje wdrażać innowacje ale struktura jest zbiurokratyzowana i uniemożliwia szybkie decyzje.


    Strategie konkurencji:
    Podejście M. Portera do strategii pokazuje gdzie i jak konkurować

    Wyróżnia on cztery typy konkurowania:

    • Strategię minimalizacji kosztów; Polega ona na utrzymaniu najniższych kosztów na rynku.
    • Strategię zróżnicowania; Polega na zaoferowaniu produktu, który w jakiś sposób wyraźnie wyróżnia się na rynku. Ostatecznym jej celem jest zbudowanie marki firmy, marki produktów i związanie z nimi klienta.
    • Strategię koncentracji; Polega na zawężeniu swego działania do wybranej niszy rynkowej. Może ona mieć charakter regionalny bądź produktowy.
    • Strategię koncentracji i zróżnicowania; Polega na połączeniu strategii koncentracji ze strategią zróżnicowania.

    ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

    Gamma.

    Sprawdź naszą ofertę szkoleń menadżerskich. Dowiedz się jak zarządzać pokoleniem Y, jak być autorytetem dla pracowników, jak delegować i motywować zespół, jak prawidłowo przekazywać swoje doświadczenie, jak zarządzać w oparciu o metodologię MBTI. Zobacz szkolenia: szkolenie zarządzanie zespołem, zarządzanie projektami szkolenie, zarządzanie projektami.



    Strategie funkcjonalne:
    Decyzja o cenie i jakości produktów / usług jest podstawową decyzją strategiczną. Zestawiając możliwe wybory ceny (wysoka, niska) i jakości (wysoka i niska) otrzymujemy macierz czterech podstawowych ruchów strategicznych:

    • Okazja rynkowa (niska jakość, niska cena).
      • Najczęściej programy funkcjonalne dotyczyć będą promocji i dystrybucji.
      • Duża sprzedaż, mała rentowność, słaby wizerunek.
      • Warto stosować tego typu strategię przy wejściu na rynek o wysokich barierach wejścia.
      • Warto również stosować w przypadku wejścia i dominacji na rynkach o bardzo niskich wymaganiach np. jakościowych.
    • Penetracja rynku (dobra jakość, niska cena).
      Jest to strategia wymagająca kilku doskonale zgranych programów funkcjonalnych: marketing i dystrybucja oraz ekonomia skali i zakresu – inwestycje w badania i rozwój oraz w moce produkcyjne.
      • Podstawą wdrożenia takiej strategii jest uruchomienie szeregu programów w ramach łańcucha wartości. Przyjmuje się długookresowy horyzont działać.
      • Strategia taka jest kosztowna. Istotne jest więc pozyskanie tanich źródeł finansowania ekspansji
    • Oferta luksusu lub wysokiej wartości (wysoka, jakość, wysoka cena).
      • Polega na przyciąganiu klientów ofertą bardzo dobrej jakości i z bardzo wysokimi cenami;
      • Charakteryzuje się dużą rentownością;
    • Uderz i znikaj (niska jakość, wysoka cena)
      • Strategia nieetyczna polegająca na oferowaniu słabego produktu za wysoka cenę;
      • Zakłada szybkie przemieszczanie się po segmentach rynku bądź po obszarach geograficznych jako rezultat orientacji klientów w rzeczywistej wartości produktów

       

    Gamma - firma szkoleniowa roku w rankingu Gazety Finansowej. Oferujemy szkolenia handlowe i menadżerskie np: i inne. Zapoznaj się z nimi. Zapraszamy.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
    AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
    Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
    Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
    Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Telefon
    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    Miejsce

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Mapa
    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza
    kontakt

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108

    firma szkoleniowa

    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.