Style kierowania

Sposób w jaki kierujemy pracą innych ludzi można zdefiniować jako styl kierowania. Jest to trwały i powtarzalny sposób działania, dzięki czemu oddziałujemy na pracę podwładnych, koordynujemy ich działania, dzięki czemu osiągamy określony cel. 

15 marca 2018
zdjęcie - Style kierowania

 Jakie są style kierowania - co warto wiedzieć o zarządzaniu zasobami ludzkimi?

Zarządzanie zasobami ludzkimi pełni kluczową rolę w każdej firmie. Przekłada się to w dużej mierze na zyski firmy, a także wydajność pracowników. Warto zatem zwrócić uwagę na style kierowania, które są niezwykle istotne dla prawidłowego działania całej firmy.

Wbrew pozorom nie ma jednego najlepszego stylu kierowania. Tutaj koniecznie należy zwrócić uwagę na czynniki takie jak osobowość, profil społeczny, a także profil firmy i kierunek rozwoju.

Style kierowania - co warto wiedzieć?

Style kierowania definiuje się jako oddziaływanie przełożonych na podwładnych przy czym sposób jest trwały i powtarzalny. Celem jest osiągnięcie zamierzonych rezultatów i wykonanych zadań. Koordynacja zespołowa przekłada się na szybkość realizacji zadań, a także wydajność pracowników. Dlatego wbrew pozorom istotne znaczenie ma dobór stylu kierowania.

Potencjalny styl kierowania oznacza indywidualny pogląd oraz wybór metody, jaką kierujący wybiera, aby oddziaływać na swoich pracowników. Przy czym jego zamierzenia jak nazwa wskazuje są potencjalne. Z kolei styl rzeczywisty oznacza sposób w jaki przełożony realizuje zadania. Nie jest on już teoretyczny lecz praktyczny.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

W dużej mierze umiejętności przywódcze można wypracować. Dobre zarządzanie zespołem to sztuka dobrego motywowania oraz delegowania zadań. Zdobądź niezbędną wiedzę potrzebną, by zostać EXELLENT MENAGEREM! Zapraszamy na szkolenie z zarządzania zespołem.

Mogą Cię również zainteresować: zarządzanie projektami szkolenie dofinansowane, szkolenie rozwiązywanie konfliktów w zespole.

Rodzaje stylów kierowania

Jednym ze stylów kierowania jest autokratyczny.

Zatem przełożony samodzielnie wybiera cele, a także dąży do ich realizacji, rozdzielając zadania dla pracowników. Decyzje mają charakter nakazu. Zatem pracownik nie ma prawa wyrazić swojego zdania lecz ma podporządkować się nakazom przełożonego. Następnie rozliczany jest ze swoich zadań.

Kolejnym stylem kierowania jest styl demokratyczny,

który jak sama nazwa wskazuje polega na wspólnym podejmowaniu decyzji przez przełożonego i grupę mu podwładnych. Cała praca odbywa się zespołowo, a nadzorujący uczestniczy w każdym etapie realizacji danego projektu. Przykładem stylu demokratycznego jest tak zwana burza mózgów, gdzie pracownicy np. agencji reklamowej lub gazety spotykają się by ustalić hasła reklamowe czy też tematy artykułów.

Można zdecydować się również na styl nieingerujący.

Tu pracownicy mają całkowitą swobodę działania, a przełożony na żadnym etapie nie uczestniczy w pracach ani w podejmowaniu decyzji. Tak naprawdę każdy z tych stylów kierowania ma swoje zalety, ale też wady.

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że styl autokratyczny jest zjawiskiem negatywnym. Jednak w niektórych branżach najlepiej sprawdza się taka metoda kierowania pracownikami, gdyż osiągnięcie zamierzonych celów jest wtedy priorytetowe. Przykładem może być firma budowlana, gdzie pracownicy muszą wykonywać zadania według określonych wytycznych.

Z kolei styl kierowania nieingerujący może być też zjawiskiem negatywnym.

Gdyż zbyt duża swoboda może powodować nieprofesjonalne podejście do pracy i nie wykonanie zamierzonych celów. Styl demokratyczny sprawdza się pod warunkiem, że wszyscy pracownicy będą realizować zadania, a także będą mieli realny wpływ na kształt projektów.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Sprawdź nasze szkolenia online:

Oferujemy zarówno pojedyncze interaktywne warsztaty online jak i rozbudowane formaty. Korzystamy z najpopularniejszych technologii transmisji video. Sprawdź. Na pewno coś wybierzesz dla swojej firmy.

Inne style kierowania według Likerta i Balesa

Bardzo często wykorzystywany jest styl kierowania, który określany jest jako konsultacyjny. W tym przypadku przełożony wydaje polecenia. Jednak wcześniej projekty są omawiane, a decyzje zapadają dopiero po konsultacjach.

W przypadku bardzo dużego zaufania do pracowników można zastosować styl kierowania partycypacyjny. Jednak w tym przypadku kluczowe znaczenie ma otwartość. Jednak należy pamiętać, że w tym stylu kierowania każdy w równym stopniu ponosi odpowiedzialność za decyzje, a także sposób ich realizacji. Siatka kierownicza obrazuje sposób zainteresowania kierownictwa.

Przy czym istotne znaczenie ma tutaj stopień zainteresowania, który może dotyczyć pracowników lub zadań. Jeżeli kierownictwo jest zainteresowane tylko i wyłącznie realizacją zadań mamy do czynienia ze stylem zadaniowym. Nastawiony jest on na wyniki.

Tutaj zarządzanie zasobami ludzkimi ma na celu wygenerowanie najlepszych efektów. Może być również styl osobowy, gdzie zainteresowanie ludźmi jest najważniejsze. Zatem kierownictwo nie skupia się na zadaniach, gdyż panuje tutaj założenie, że zainteresowanie ludźmi i ich potrzebami przekłada się na ich lepszą efektywność.

Jednym z najgorszych stylów w kierowaniu jest styl unikowy, gdzie występuje pełny brak zainteresowania zarówno ludźmi jak i zadaniami.

Przy czym realizacja zadań w takim stylu bardzo często nie jest realizowana, przez co firma może nie generować wysokich zysków, gdyż brak zainteresowania powoduje brak realizacji celów.

Jednym z najlepszych stylów wydaje się być optymalny, który oznacza zainteresowanie zarówno ludźmi, jak i zadaniami.

Zatem kierownictwo stawia na pełną podmiotowość i empatię, jednocześnie oczekując realizacji powierzonych celów i zadań. Dzięki temu można uzyskać zdecydowanie lepsze efekty pracy, a w razie konieczności również rozwiązać konflikty i problemy występujące w grupie.

Pełne zaufanie do pracowników nie zawsze jest najlepszym wyborem, gdyż styl koleżeński nie zawsze przekłada się na realizację celów. Jednak przy wyborze należy kierować się najwyższym dobrem firmy i pracowników.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.