Empowerment jako jeden ze sposobów zarządzania zasobami ludzkimi

Empowerment w zarządzaniu (nazywany też często przydawaniem władzy lub upełnomacnianiem) jest jedną z bardzo wielu koncepcji zarządzania zasobami ludzkimi (Human Resources, HR), która prowadzi do usamodzielnienia i wzmocnienia podległych pracowników.

6 listopada 2018
zdjęcie - Empowerment jako jeden ze sposobów zarządzania zasobami ludzkimi

Empowerment jako jeden ze sposobów zarządzania zasobami ludzkimi


Przydawanie władzy jest procesem polegającym przede wszystkim na angażowaniu pracowników różnych szczebli, a także podwładnych w proces podejmowania różnorodnych decyzji dotykających problematyki organizacji pracy w podmiocie gospodarczym wraz z umożliwieniem im brania odpowiedzialności za swoje własne działania.

Tego rodzaju postępowanie pozwala pracownikom na lepsze zrozumienie zasad funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku. Uświadamia im koszty funkcjonowania podmiotu, ale również wzmacnia ich poczucie przynależności i przywiązania do firmy, co przekłada się na poprawę atmosfery pracy, rozwój relacji i wzrost wydajności pracy.

Wszystko to dzięki temu, iż pracownicy mają poczucie posiadania części władzy i możliwości realnego wpływania na politykę uprawianą przez przedsiębiorstwo na wolnym rynku.

Głównym założeniem empowermentu jest pozwolenie pracownikowi na wczucie się w rolę właściciela firmy, a co za tym idzie zwiększenie ich zaangażowania, odpowiedzialności i wydajności pracy.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jak prawidłowo i zgodnie z celem poprowadzić prezentację? Jakie są podstawowe techniki sprzedaży? Jak uzyskać najlepszy możliwy wynik negocjacji? Jak obecnie skutecznie sprzedawać przez telefon? Zobacz nasze szkolenia. Zapoznaj się z nimi.



Wśród czynników empowermentu, zwanych również głównymi wymiarami upełnomocniania, wyróżnia się:

  • Self-efficacy, czyli poczucie posiadania kompetencji decyzyjnych oraz zdolności do podejmowania decyzji,
  • Self-determination, czyli poczucie posiadania możliwości decydowania samemu o sobie,
  • Personal consequence, czyli wiara w możliwość wywierania wpływu na politykę i działania firmy,
  • Meaning, czyli poczucie wartościowości i znaczenia wykonywanej pracy,
  • Trust, czyli poczucie bezpieczeństwa, stabilności i zaufania w miejscu pracy.


Działania z rodzaju empowermentu stanowią absolutną podstawę szeroko stosowanego stylu przywództwa personalistycznego i przywództwa służebnego (w angielskiej literaturze przedmiotu nazywanego servant leadership).

Wielu badaczy i naukowców, jak również praktyków postrzega empowerment, jako klucz do stosowania w przedsiębiorstwie, wspomnianego już, przywództwa służebnego. Zastosowanie w firmie upełnomocnienia pozwala na wyzwolenie całego drzemiącego w pracownikach i podwładnych potencjału: ich wiedzy, praktycznego doświadczenia oraz motywacji.

Dobry kierownik będzie potrafił ową wyzwoloną energię skierować w taki sposób, by osiągnąć lub nawet przekroczyć zakładane przez siebie rezultaty. Pracownicy mający poczucie brania na siebie części odpowiedzialności za funkcjonowanie i rozwój firmy na rynku w znacznie większym stopniu kierują się roztropnością i rozwagą przy podejmowaniu decyzji oraz często przekraczają umowne wymagania dotyczące poziomu ich pracy, gdyż starają się oni jak najlepiej zaspokoić potrzeby każdego, pojedynczego klienta.

W ten sposób proces przydawania władzy postrzegają m. in. Jacek Otto, jak również amerykański pracownik naukowy, autor wielu monografii, zajmujący się tematyką zarządzania i prowadzący wykłady na University of San Diego – Ken Blanchard.

Ten ostatni jest też wizytującym wykładowcą na Cornell University oraz prowadzi w San Diego międzynarodową firmę zajmującą się problematyką konsultingu, doradztwa i szkoleń The Ken Blanchard Companies, w której zajmuje stanowisko dyrektora do spraw rozwoju duchowego.

Ken Blanchard stanowi jeden z największych światowych autorytetów w dziedzinie zarządzania, jego książki sprzedały się na świecie w dziesiątkach milionów egzemplarzy. Jego pierwszy, napisany wspólnie z Johnsonem Spencerem, bestseler o tytule The One Minute Manager sprzedał się w liczbie ponad 13 milionów egzemplarzy. Wśród ważniejszych pozycji tego autora przetłumaczonych na język polski można wymienić:

  • Jednominutowy Menedżer i przywództwo. Ken Blanchard, Patricia Zigarmi, Drea Zigarmi, MT Biznes 2008;
  • Coaching. Prowadź swoją drużynę ku zwycięstwu. Ken Blanchard & Don Shula, MT Biznes 2009;
  • Jednominutowy Menedżer spotyka małpę. Ken Blanchard, William Oncken Jr., Hal Burrows. MT Biznes 2010;
  • Cała naprzód! Uwolnij moc wizji swojej firmy i swojego życia. Ken Blanchard & Jesse Stoner. MT Biznes 2010;
  • Jednominutowy Menedżer Równowaga życia i pracy. Ken Blanchard, Marjorie Blanchard, D. W. Edington. MT Biznes 2010;
  • Jednominutowy Menedżer buduje wydajne zespoły. Ken Blanchard, Donald Carew, Eunice Parisi-Carew, MT Biznes 2010;
  • Techniki Jednominutowego Menedżera w praktyce. Ken Blanchard & Robert Lorber, MT Biznes 2010;
  • Wiesz, możesz, działaj. Ken Blanchard, Paul J. Meyer, Dick Ruhe, MT Biznes 2011.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Sprawdź nasze szkolenia online:

Oferujemy zarówno pojedyncze interaktywne warsztaty online jak i rozbudowane formaty. Korzystamy z najpopularniejszych technologii transmisji video. Sprawdź. Na pewno coś wybierzesz dla swojej firmy.



Wracając do problematyki empowermentu. Niektórzy badacze uważają empowerment za udzielenie komuś uprawnienia do wykonywania jakiejś określonej czynności, jak również proces pomocy pracownikom ukierunkowany na wzmocnieniu ich pewności i wiary w siebie oraz przezwyciężania psychicznej bariery poczucia bezradności. W taki sposób proces empowerment postrzega m. in. polska badaczka Maria Czajkowska.

Na kategoriach empowerment, przywództwa personalistycznego, przywództwa służebnego i "wczucia" opiera się fenomenologia zarządzania.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.