Opór w grupie

MECHANIZMY POWODUJĄCE TRUDNOŚCI
Jeśli czujesz, że grupa przejawia opór (w formie jawnej lub ukrytej):

zdjęcie - (the_title())
  • Zastanów się, co mogło wpłynąć na pojawienie się oporu
  • Używaj języka uczestników w celu nawiązania lepszego kontaktu
  • Sprawdź, czy grupa dobrze cię zrozumiała
  • Sprawdź, czy dobrze zrozumiałeś grupę
  • Jeśli opór pojawił się w wyniku twojego błędu − przyznaj się i przeproś za jego popełnienie
  • Powiedz o swoich odczuciach i omów ponownie zasady kontraktu szkoleniowego

AGRESOR
Zazwyczaj opór rywalizacyjny przejawia się  w agresywnym, prowokującym zachowaniu uczestników.

Co robić?

  • Zauważyć to zachowanie i „dać znak rozpoznania”
  • Zrobić przerwę i zapytać „rywalizujących” o przyczyny i korzyści z  takiego zachowania
  • Umówić się na sposób dalszego funkcjonowania na szkoleniu

GWIAZDOR
Niektórzy uczestnicy z chęci zabłyśnięcia lub udzielenia pomocy trenerowi, nagminnie poprawiają, uzupełniają, uściślają wypowiedzi trenera. Przyczyną takiego zachowania niekoniecznie jest chęć popisywania się swoją wiedzą. Jeśli potrafisz posługiwać się metaforą, możesz ją wykorzystać, niewerbalnie dając odczuć „pomocnikowi”, że sprawia trudności.  

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Umiejętność wyrażania swoich myśli w zrozumiały sposób oraz uważnego słuchania innych to podstawowe kompetencje w miejscu pracy oraz w życiu prywatnym. Twórz pozytywne relacje w swoim miejscu pracy. Zmiana zaczyna się od Ciebie. Dowiedz się jak komunikować się skutecznie.Zobacz:



OPORNIK
Jeśli okazuje się, że uczestnik ma odmienny pogląd niż trener i to jego wersja jest zgodna z prawdą, warto go docenić i podziękować za spostrzeżenie. Przyznanie się do błędu może oczyścić atmosferę.
Jeśli trener jest pewien swojego stanowiska, można pokazać różnicę zdań, podkreślając własne i podając przykład, źródło, odraczając.

UPIERDLIWIEC
Jeśli uczestnicy zgłaszają wiele wątpliwości i wynajdują problemy, dobre efekty przynosi „odbicie piłeczki” i zadanie pytania o propozycje rozwiązań. Alternatywnie, można odroczyć wątpliwości uczestników, mówiąc, że będzie czas na dyskusję – wtedy przebieg szkolenia nie jest zakłócony, niemniej jednak trzeba dać uczestnikom czas na wyjaśnienie wątpliwości.

GAWĘDZIARZ
Taki uczestnik ma skłonność do odbiegania od tematu i unikania konkretów, dużo mówi, buduje zawiłe historie. W reakcji na taką sytuację ważne jest wyznaczanie ram czasowych, docenianie uczestnika i wykorzystywanie twórczych aspektów jego działania na rzecz szkolenia.  

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Jeśli zauważyłeś niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o tym, że w twoim miejscu pracy ma miejsce problem mobbingu,  warto rozważyć  udział w szkoleniu antymobbingowym dla pracowników. Sprawdź również naszą ofertę szkoleń dla administracji publicznej,Sprawdź też nasze szkolenia menadżerskie oraz szkolenia HR



NIEŚMIAŁY
Jest to uczestnik, który nie nawiązuje kontaktu, nie odzywa się, jest wycofany. Jego widoczny brak zaangażowania może prowadzić trenera do obojętności wobec niego. Właściwym sposobem postępowania w tej sytuacji jest uszanowanie dystansu uczestnika i jego stopniowe, powolne zmniejszanie, zauważanie go w aktywnościach grupy, okazywanie życzliwości.

CLOWN
Taki uczestnik ma skłonność do obracanie wszystko w żart, wykazywać nieuzasadniony optymizm i zakładać, iż wszystko bez wysiłku i pracy będzie zrobione, rozśmiesza innych. Ma skłonność do zarzucania braku poczucia humoru tym, którzy nie reagują na jego próby rozproszenia uwagi. W kontakcie z takim uczestnikiem należy uważać, aby nie poddać się jego dobremu nastrojowi i nie stracić koncentracji na temacie szkolenia. Pomocne w pracy z „clownem” może się okazać wykorzystanie jego potencjału w odpowiednich scenkach czy ćwiczeniach, gdzie jego sposób bycia będzie adekwatny.

GRUPA MILCZY
W sytuacji, gdy mamy do czynienia z tzw. „niemą grupą”, warto zastanowić się nad powodami milczenia. Warto dać im trochę czasu i zapytać, co myślą (najpierw na forum, potem „wywołać” do odpowiedzi poszczególnych uczestników po imieniu). Warto sprawdzić, czy jest coś, o czym nie wiemy lub czy zrobiliśmy coś, co spowodowało w grupie taką reakcję. W razie braku poprawy sytuacji, często skuteczna okazuje się praca w podgrupach.

KONFLIKT W GRUPIE
Trener nie może pozostawać obojętny na konflikty i sprzeczki w grupie. Może odwołać się do kontraktu szkoleniowego lub do zasad komunikacji dwustronnej. Warto zadbać, żeby dyskusja toczyła się wokół meritum i wyeliminować wycieczki personalne. Jeśli pojawiają się krytyczne komentarze, zadaniem trenera jest poprosić krytykującego o wypowiedź konstruktywną, propozycje rozwiązania. Dobre efekty przyniesie też pokazanie uczestnikom perspektywy drugiej strony, nawet z wykorzystaniem dramy. Nie wolno dopuścić do obrażania kogokolwiek i wulgaryzmów.

 

Gamma. Zobacz nasze szkolenia menadżerskie, interpersonalne i szkolenia sprzedażowe np: szkolenie techniki sprzedaży, szkolenie telemarketing, szkolenie przywództwo i inne. Zaufaj firmie szkoleniowej roku.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

Zapraszamy do naszej

gamma Wiki +

Znajdziesz tam:
  • 800 pigułek wiedzy
  • 40 filmów edukacyjnych
  • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
Raporty HR
Raporty HR

Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

Video
Video

Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

Audio
Audio

Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

Artykuły
Artykuły

Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.