Umiejętność pracy zespołowej ma szczególne znaczenie dla powodzenia każdego przedsięwzięcia, niezależnie od tego, czy jest ono realizowane przez podmiot gospodarczy na rynku, czy też przez innego rodzaju podmioty, jak instytucje publiczne, stowarzyszenia, czy fundacje. Nie można mówić o efektywnych działaniach, jeśli nie zostanie zapewniony odpowiedni poziom kooperacji.
Zarządzanie zespołem to istotna część działalności każdego podmiotu na wolnym rynku.
Szkolenia dotykające problematyki zarządzania zespołem koncentrują się na działaniach i praktycznym wykorzystywaniu wiedzy i doświadczenia. Wszelkie aktywności realizowane podczas procesu edukacyjnego stawiają w centrum zespół, a nie trenera. Uczestnicy podejmują wyzwania, dyskutują, działają, rozwiązują problemy, planują czynności etc.
Rola trenera ogranicza się do moderatora dyskusji, człowieka udzielającego swej wiedzy i doświadczenia w problematycznych sytuacjach i omawiania wniosków z poszczególnych czynności.
Podczas szkoleń realizowanych w celu rozwoju zdolności zespołowych nacisk kładziony jest na: aktywność na zewnątrz, gry zespołowe, zadania konstrukcyjne, dyskusje nad funkcjonowaniem zespołu na różnych płaszczyznach oraz integracja, tak by uczestnicy poznali się również od innej, mniej oficjalnej, perspektywy.
Najważniejszymi cechami opisywanych szkoleń dotyczących zarządzania zespołem są:- Aktywności zespołowe – podczas szkolenia zespół mierzy się z różnymi zadaniami i wyzwaniami. Najlepsza nauka to nauka w działaniu!
- Czas dla zespołu - gry to nie wszystko, warsztaty są okazją do dyskusji o wzajemnych oczekiwaniach i tematach, na które nie ma czasu na co dzień;
- Gry zespołowe – w sytuacji, gdy tylko pogoda na to pozwala, organizatorzy bazują na aktywnościach typu outdoor;
- Mocne strony – organizatorzy pomagają odkrywać mocne strony zespołu i szukać metod ich wzmocnienia.
Całość szkolenia trwa szesnaście godzin i realizowane jest w ciągu dwóch dni roboczych w sesjach ośmiogodzinnych, z reguły w godzinach 09:00-17:00.