Ustalenie celów na pierwszy kontakt

Elementy uwzględnione w tabeli kontrolnej będą przydatne na każdym etapie sprzedaży. Jednak przy przygotowywaniu się do sprzedaży, warto zwrócić szczególną uwagę na pierwszy kontakt z klientem i dokładnie przemyśleć, jak ma on wyglądać.

Gamma - Ustalenie celów na pierwszy kontakt

Ustalenie celów na pierwszy kontakt


Plan na wszystkie kolejne etapy będziesz mógł bowiem zweryfikować i poprawić po pierwszej rozmowie, ale to co stanie się w jej trakcie, wywrze na kliencie pewne wrażenie (być może brzemienne w skutki) i nie da się już tego poprawić.

Dlatego, jeśli nie jesteś pewien, czy dobrze ustaliłeś plan na dalsze etapy – nie przejmuj się tym na razie. Po pierwszym kontakcie uzyskasz wiele nowych informacji, które pozwolą Ci poprawić i udoskonalić twoją strategię działania. To, czego musisz być pewien, to jak przeprowadzić pierwszą rozmowę z klientem.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Sprawdź naszą ofertę. Najpopularniejsze szkolenia handlowe online!

Jak w każdym z etapów sprzedaży, także przy pierwszym kontakcie z klientem warto postawić przed sobą cele. Mogą one różnić się od siebie w zależności od branży, w jakiej działasz, standardów postępowania z klientami, twojego osobistego stylu sprzedawania i wielu innych czynników. Cele na pierwszy kontakt, jakie najczęściej stawiają sobie handlowcy różnych branż koncentrują się zazwyczaj wokół kilku podstawowych aspektów. Są to przede wszystkim:

  1. Wzbudzenie zainteresowania klienta, chęci podjęcia współpracy – jest to pierwszy moment, kiedy możesz i powinieneś się o to postarać. Nie chodzi o to, by klient już po pierwszej rozmowie był zdecydowany na kupno twojego produktu czy usługi. Natomiast ważne jest, abyś miał poczucie, że warto poświęcić czas i uwagę na poznanie twojej oferty.

  2. Zbudowanie własnego pozytywnego wizerunku – przez pryzmat twojej osoby klient postrzega firmę, którą reprezentujesz oraz oferowane przez ciebie produkty/usługi. Dlatego im bardziej cię polubi, im lepsze zrobisz na nim wrażenie, tym większa szansa, że skorzysta z twojej oferty. Pamiętaj więc o tym, by twój wizerunek w oczach klienta od początku był jak najbardziej zbliżony do obrazu doradcy, a jak najdalszy od schematu „komiwojażera” czy „sprzedawcy-urzędnika”, o których mówiliśmy. Profesjonalny handlowiec, sprzedawca jest doradcą klienta, ekspertem w swojej dziedzinie, którego zadaniem jest pomoc klientowi w wyborze najlepszego dla niego rozwiązania. Jest to osoba zorientowana na długotrwałą współpracę z klientem, pragnąca, by równe korzyści ze sfinalizowania transakcji odniosły obie strony. Taki obraz w oczach klienta warto budować od samego początku. Pamiętaj, że kolosalne znaczenie w budowaniu wizerunku ma pierwsze wrażenie, które kształtuje się głównie za pomocą sygnałów niewerbalnych.

  3. Umówienie się na bezpośrednie spotkanie – to pierwszy, operacyjny cel pierwszego kontaktu. Jest ważny, gdyż jest elementem wyraźnie intensyfikującym sprzedaż. Kiedy klient postanawia zainwestować swój czas i poświęcić uwagę na zgłębianie naszej oferty, oznacza to, że udało nam się go zaangażować i przeprowadzić do dalszego etapu sprzedaży. Jak wiedzą doświadczeni handlowcy, bezpośrednie spotkanie niesie za sobą o wiele więcej możliwości wpływania na klienta, prezentacji oferty i dzięki temu daje duże większe szanse sfinalizowania sprzedaży niż rozmowa telefoniczna. Poza tym, osiągnięcie tego celu jest dla handlowca w pewnym stopniu diagnostyczne. Jeśli uda nam się nakłonić klienta do bezpośredniego spotkania, możemy zakładać, że dwa pierwsze cele zostały przynajmniej częściowo osiągnięte.

  4. Wstępne rozpoznanie filtru percepcyjnego Klienta – zgodnie z tym, o czym była mowa w rozdziale o psychologii sprzedaży, warto nie tylko słuchać tego, co klient mówi, ale także jak mówi. Już przy pierwszym kontakcie telefonicznym, można wstępnie rozpoznać sposób działania klienta, tempo i styl rozmowy, w jakim czuje się dobrze. Warto zwrócić na to uwagę od samego początku i od początku starać się dopasować do filtru percepcyjnego klienta tak, aby czuł się komfortowo w kontakcie z handlowcem.

Gamma - firma szkoleniowa roku w rankingu Gazety Finansowej. Oferujemy szkolenia sprzedażowe i menadżerskie np: i inne. Zapoznaj się z nimi. Zapraszamy.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Telefon
Zadzwoń do nas:

tel.:505 273 550,

Miejsce

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Mapa
Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza