Czym jest retencja w biznesie i marketingu?

Słowo retencja pochodzi od łacińskiego wyrazu retentio i w znaczeniu ogólnym oznacza zatrzymanie lub powstrzymanie czegoś. W dzisiejszym świecie słowo to używane jest w bardzo wielu dziedzinach – od geografii do prawa. W tym tekście jednak uwaga poświęcona zostanie biznesowemu i marketingowemu wymiarowi retencji.

zdjęcie - Czym jest retencja w biznesie i marketingu?
 
Słowo retencja pochodzi od łacińskiego wyrazu retentio i w znaczeniu ogólnym oznacza zatrzymanie lub powstrzymanie czegoś. W dzisiejszym świecie słowo to używane jest w bardzo wielu dziedzinach – od geografii do prawa. W tym tekście jednak uwaga poświęcona zostanie biznesowemu i marketingowemu wymiarowi retencji.

W świecie biznesu retencja jest niczym innym jak tylko określonym odsetkiem klientów podmiotu gospodarczego, którzy dokonują ponownych, cyklicznych zakupów. Mówiąc krótko – są to ci klienci, których lojalność wobec marki udało się pozyskać. Retencja jest w tym przypadku przeciwieństwem rezygnacji – odsetka klientów, którzy rezygnują z wielokrotnego zakupu towarów, produktów, czy usług. Aby uzyskać odpowiednio wysoki stopień poziomu retencji, czyli odpowiednio dużą ilość lojalnych klientów należty zastosować w swojej działalności kilka kluczowych zasad.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Zobacz szkolenia z najskuteczniejszych technik motywacyjnych, zbuduj zaangażowanie swojego zespołu, dowiedz się jak efektywnie zarządzać zespołem i rozwojem w firmie. Wybierz nasze szkolenia: szkolenia z zarządzania, szkolenia dla administracji, szkolenie zarządzanie projektami.

Zapoznaj się z całą listą szkoleń menadżerskich

Po pierwsze, należy odpowiednio sformułować i dobrać target klientów do charakteru prowadzonej działalności gospodarczej. Idealny klient wyciąga ze świadczonych usług, czy zakupionego towaru maksymalną korzyść, jest zadowolony i lojalny, a co za tym idzie trzyma się firmy przez długi czas.

Po drugie, działania aktywacyjne klientów. Należy mieć pewność, że klient jest zaangażowany w działanie biznesu i faktycznie dokonuje zakupu (a nie korzysta wyłącznie z darmowych próbek). Problem ten szczególnie jest widoczny w świadczonych przez internet usługach informatycznych. Fakt, że ktoś pobierze darmowe demo, czy darmowy trial danego programu, nie oznacza, iż później dokona zakupu całości oprogramowania (a co za tym idzie – da firmie zarobić). Dlatego trzeba zwracać uwagę na aktywności klientów i zabiegać o lojalność tych z nich, którzy faktycznie zostawiają u nas pieniądze.

W końcu, niezwykle ważna jest regularność i systematyczność pracy. Sam dobór odpowiedniego targetu i jego skuteczne aktywizowanie nie są jeszcze gwarancją sukcesu. Należy nieustannie prowadzić monitoring działań klientów pod kątem ich aktywności i lojalności wobec firmy. Jeśli jakiś klient zrezygnuje nagle z kolejnego zakupu, lub wykupienia abonamentu na dany towar, czy świadczenie usług wypada podjąć kroki skłaniające go do powrotu do firmy. Działania retencyjne należy podejmować cały czas, dzień po dniu.

Tylko w ten sposób można zbudować dużą bazę lojalnych klientów. Gra jest jednak warta świeczki, gdyż stali klienci oznaczają stałe dochody.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.

Zapraszamy do naszej

gamma Wiki +

Znajdziesz tam:
  • 800 pigułek wiedzy
  • 40 filmów edukacyjnych
  • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
Raporty HR
Raporty HR

Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

Video
Video

Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

Audio
Audio

Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

Artykuły
Artykuły

Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Video
Video

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę

lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.