Asertywność to cecha, którą powinni posiadać zarówno pracownicy jak i szefowie, podwładni oraz managerowie.
Pracownicy asertywni potrafią w sposób jasny i konkretny przekazywać szefostwu informacje o swoich potrzebach (zarówno tych finansowych jak i społecznych - na przykład potrzeba gratyfikacji słownej za dobrze wykonany projekt), z kolei managerowie dzięki zachowaniom asertywnym są w stanie efektywnie zarządzać zespołem i mogą umiejętnie stawiać granice swoim podwładnym.
Problem jednak polega na tym, że wciąż pokutuje błędne przekonanie o tym, że asertywność w pracy jest zjawiskiem odbieranym negatywnie - z tego powodu coraz więcej firm organizuje kursy asertywności dla swoich pracowników.
Na szkoleniach z asertywnych zachowań w pracy, można wyćwiczyć między innymi umiejętność prezentowania własnych przekonań i współdziałania w zespole. Istnieje zespół zasad, mówiący o tym, jak powinien wyglądać prawidłowo skonstruowany komunikat asertywny. Przede wszystkim, jak najczęściej należy używać sformułowania "ja".
Personalizuje ono przekaz, podkreślając indywidualne odczucia, potrzeby oraz osobistą odpowiedzialność rozmówcy. Istotna jest również odpowiednia, otwarta postawa ciała, oraz właściwa modulacja głosu. Odmowne komunikat powinny być przekazywane w sposób stanowczy, jednak nie agresywny - tak, by druga strona nie poczuła się stłamszona i poniżona.
Sama treść przekazu musi być sformułowana w sposób zwięzły i jak najbardziej rzeczowy, w przeciwnym razie stwarza się pole do niepotrzebnych domysłów i odmiennych interpretacji, co w późniejszym czasie może skutkować sytuacjami konfliktowymi wynikającymi z niezrozumienia.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Zbuduj wizerunek profesjonalnego Asystenta Biura Zarządu i Rady Nadzorczej, zadbaj o profesjonalną prezencję biznesową. Sprostaj wyzwaniom jakie stawiają oficjalne sytuacje. Zapraszamy Asystentów Biur Zarządu i Rad Nadzorczych na szkolenia:
Myśląc o rozwoju własnej kariery w miejscu pracy, należy jak najbardziej mieć na uwadze zachowania asertywne - mogą one okazać się furtką do osiągnięcia sukcesu zawodowego.Warto pamiętać również o tym, że asertywność w żadnym wypadku nie jest cechą wrodzoną.
Dzięki uczestnictwu w szkoleniach i warsztatach można nauczyć się jasnego i klarownego wyrażania swoich potrzeb i pomysłów, a także stanowczego lecz taktownego odmawiania.