Zarządzanie sprzedażą to umiejętność, która dla wielu pracodawców jest na tyle istotna, że powstały na niektórych wyższych uczelniach kilka kierunków studiów stacjonarnych i niestacjonarnych związanych z tym zagadnieniem. Wszystko wymusił przeogromny popyt na dzisiejszym rynku, który wymaga odpowiedniego podejścia do zarządzania nim. Na zarządzanie sprzedażą, a tym samym popytem składa się przede wszystkim z doboru odpowiednich strategii sprzedażowych, metod pozyskiwania i zatrzymywania klientów czy strategii wzrostu wartości produktów. Aby zbudować rentowność klientów, konieczne jest liczenie ich wartości. Do tego służy kilka pewnych ściśle określonych metod, w tym zasady budowy portfela klientów, przy czym uwzględniane są wszystkie znane metody segmentacji klientów.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
W sprzedaży bardzo ważne są: koncentracja na kliencie i budowanie z nim relacji, elastyczność w rozmowie, szybkie podnoszenie się po porażce, umiejętność sprostania sytuacjom nieoczekiwanym i trudnym. Zdobądź kluczowe kompetencje niezbędne w profesjonalnej sprzedaży. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą szkoleń dla handlowców. Zobacz również: szkolenie z negocjacji, szkolenie z profesjonalnej obsługi klienta.
Dzięki odpowiedniemu podejściu do zarządzania sprzedażą, możliwe staje się wypracowywanie coraz to lepszych standardów pracy. Dobre zarządzanie sprzedażą daje szeroki wachlarz możliwości do obiektywnej oceny działań sprzedawców, pracujących w tramach jednego przedsiębiorstwa. Dodatkowo pomaga utrzymywać złożone relacje z klientami, co dotyczy szczególnie sprzedaży B2B. Zarządzanie sprzedażą działa na trzech głównych obszarach. Pierwszy obszar działa na zasadzie pomocy każdemu sprzedawcy poprzez zapewnienie możliwie jak najbardziej optymalnych narzędzi i warunków działania. W drugim obszarze określane są precyzyjnie cele sprzedażowe, po czy dokładnie muszą zostać one przekazane sprzedawcom. W trzecim i ostatnim obszarze zarządzania sprzedażą, sprzedawcy motywowani są do działania, wzajemnego kontaktowania się, prezentowania, nawiązywania i przede wszystkim podtrzymywania pozytywnych relacji z klientami. Niestety, często zdarza się, że w wielu firmach handlowcy zamiast ze sobą współpracować, niepotrzebnie podejmują rywalizację. To działa dość mocno na szkodę firmy. Jej pracownicy zamiast skupiać swoje wysiłki na poszukiwaniu nowych klientów i pozyskiwaniu ich dla firmy, rywalizują ze sobą na każdym polu, zapominając, jaki jest ich główny cel w pracy.