Na czym polega aktywne słuchanie?

Aktywne słuchanie to rodzaj komunikacji, który może znacząco podnieść nasze kontakty z innymi ludźmi. Coraz większa świadomość menedżerów i przedsiębiorców sprawia, że aktywne słuchanie wprowadzane jest także na etapie budowania relacji w zespołach pracowniczych. Dlaczego jednak jest ono tak ważne i co sprawia, że można odbierać nas jako aktywnych słuchaczy?

12 sierpnia 2018
zdjęcie - Na czym polega aktywne słuchanie?


Aktywne słuchanie to rodzaj komunikacji, który może znacząco podnieść nasze kontakty z innymi ludźmi. Coraz większa świadomość menedżerów i przedsiębiorców sprawia, że aktywne słuchanie wprowadzane jest także na etapie budowania relacji w zespołach pracowniczych. Dlaczego jednak jest ono tak ważne i co sprawia, że można odbierać nas jako aktywnych słuchaczy?

Na czym polega aktywne słuchanie?

Aktywne słuchanie to rodzaj komunikacji, w którą my - jako odbiorcy informacji - angażujemy się w wypowiedź nadawcy. Głównym motywem do jego wprowadzenia jest szczera chęć przyswojenia jak największej ilości wiadomości w trakcie trwania dialogu. Aktywne słuchanie nie ogranicza się jednak do okazywania zainteresowania rozmówcy i skupianiu się na jego słowach.

To również zadawanie pytań, zagłębianie się w jego wypowiedź oraz uzyskiwanie dodatkowych informacji poprzez naprowadzanie rozmówcy na konkretny temat. A tego typu słuchaniu ważna jest również mowa ciała i komunikacja niewerbalna: reakcje mimiczne, gestykulacja czy poza sprawiają, że nasz rozmówca widzi nasze zaangażowanie i ciekawość.

ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:

Chcesz rozwijać swoje umiejętności? Czas na perfekcyjne prezentowanie - zarządzanie wizerunkiem. Bądź gotowy na nowe wyzwania! Wybierz szkolenie które zwiększy twój potencjał innowacyjności i kreatywności. Zobacz nasze szkolenia interpersonalne: szkolenie z asertywności, szkolenie z wystąpień publicznych, szkolenie zarządzanie czasem.

Zalety aktywnego słuchania

Główną zaletą wykorzystania aktywnego słuchania w pracy jest znaczące zwiększenie efektywności pracy zespołowej. Dzięki niemu wszyscy uczestnicy komunikacji zwiększają swoją zdolność zapamiętywania informacji oraz mogą skuteczniej dochodzić do "ukrytych informacji", o których rozmówca może zapomnieć.

Aktywne słuchanie jest również elementem polepszania relacji społecznej: angażując się w rozmowę możemy zyskać sympatię i zaufanie drugiej osoby, dzięki czemu możemy nawiązywać trwałe i pozytywne relacje.

Kursy aktywnego słuchania organizowane są coraz częściej. To doskonała okazja dla wszystkich, dzięki której mogą polepszyć swoje umiejętności miękkie. Z pewnością będzie to również dodatkowe uatrakcyjnienie naszego CV, szczególnie dla pracodawców, którzy stawiają duży nacisk na pracę w grupie, komunikację między pracownikami oraz ogólny poziom relacji w zespołach i atmosferę w całym przedsiębiorstwie.

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

21 kwietnia 2020
Project management (czyli zarządzanie projektami) to szereg czynności mających na celu zrealizowanie wszystkich związanych z danym projektem założeń. Zajmują się nim osoby wchodzące w skład specjalnych zespołów projektowych, a ich praca stanowi podstawę działalności wielu przedsiębiorstw.
21 kwietnia 2020
AGILE to coraz popularniejsze w każdej większej (i mniejszej) firmie pojęcie związane z realizacją projektów biznesowych. Z pewnością każda osoba zatrudniona w takim miejscu choć raz się z nim spotkała.
20 kwietnia 2020
Nawet zespół złożony z doskonale wykształconych i kompetentnych pracowników nie będzie w stanie sprawnie realizować swoich zadań, jeśli zabraknie w nim odpowiedniego kierownictwa. Zawsze niezbędna jest osoba nadzorująca wszystkie czynności wykonywane przez pracowników.
20 kwietnia 2020
Aby proces produkcyjny w zakładzie przemysłowym mógł przebiegać sprawnie, potrzebna jest przynajmniej jedna kompetentna osoba kontrolująca prawidłowe wykonywanie wszystkich prac. Zadanie to spoczywa na barkach mistrza zakładu produkcyjnego.
20 kwietnia 2020
Profesjonalny zakład przemysłowy przypomina żywy organizm. Cały proces produkcji składa się z wielu etapów, które z kolei powiązane są z konkretnymi częściami zakładu oraz maszynami. Jeśli na którymkolwiek z tym etapów pojawią się opóźnienia lub błędy, zawsze ucierpi na tym cały proces.
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.