Pokolenie y na rynku pracy
Każde pokolenie, które wchodzi na rynek pracy budzi wiele emocji. Każde pokolenie jest bowiem wychowywane w zupełnie inny sposób, ma dostęp do wielu innych rzeczy, miejsc czy nowinek technicznych. Napotyka na swojej drodze zupełnie odmienne zagrożenia i możliwości. Tak też niewątpliwie było z pokoleniem Y.
Nowe pokolenie, a więc osoby urodzone pomiędzy rokiem 1980 a 2000 obecnie są lub wchodzą na rynek pracy. Dla tego pokolenia cechami charakterystycznymi są między innymi doskonała znajomość komputera i internetu, z którym pokolenie to ma styczność od najmłodszego dzieciństwa. Jest to jednocześnie pokolenie, które doskonale radzi sobie z wszelkimi nowinkami technicznymi, a internet jest obecny w niemal każdej dziedzinie ich życia, będąc jednocześnie głównym źródłem informacji.
Generacja Y dopiero wchodzi na rynek pracy bądź jest na nim od niedługiego czasu. Jednak w znacznym stopniu różni się od pokoleń, które obecnie są aktywne na tym rynku. Różni się przede wszystkim zupełnie inną mentalnością, innym podejściem do zadań i wielu spraw, posiada zupełnie inne priorytety, a także kibicuje zupełnie innym wartościom. To zaś sprawia, że wszelkie metody i techniki motywowania pracowników muszą zostać dostosowane do tego, czego potrzebuje nowe pokolenie. Chcąc się dowiedzieć jak dobrze zarządzać ludźmi z tego pokolenia należy w pierwszej kolejności poznać ich sposób myślenia, podejścia do życia i dowiedzieć się, co jest dla tych osób najważniejsze. Wówczas okaże się, że motywowanie pokolenia Y nie jest wcale trudne, a jedynie wymaga odpowiedniego podejścia.
Choć nowe pokolenie na rynku pracy przyniosło ze sobą wiele obaw, to szybko okazało się, że pierwsze osoby z tego pokolenia są w rzeczywistości wspaniałymi pracownikami. Są to najczęściej osoby doskonale zorganizowane, chętne do działania. To nowe pokolenie nie chce się nudzić, chce zmieniać świat i jest przekonane, że może tego dokonać. Jak dobrze zarządzać ludźmi, którzy chcą działać? Przede wszystkim, pozwalając im na to działanie, dając wiele ciekawych wyzwań i możliwości rozwoju. To prawdopodobnie najskuteczniejszy sposób na to, by najlepsi pracownicy i specjaliści z tego pokolenia czuli się usatysfakcjonowani swoją pracą, czuli się zaangażowani i chętnie wykonywali wszelkie powierzane im obowiązki. Jest to również najskuteczniejszy sposób na to, by związać pracowników tego pokolenia z przedsiębiorstwem i nie dopuścić do migracji najlepszych pracowników.
Generacja Y to również osoby dość niepokorne, posiadające specyficzny system wartości. Pokolenie to postrzega autorytet nie koniecznie pod względem wieku czy ilości doświadczenia, ale faktycznej wiedzy, umiejętności i posiadanych kompetencji. Osoby z tego pokolenia nie podążają ślepo za wskazanymi osobami, ale samodzielnie poszukują osób wartościowych, za którymi chcą podążać. Jeśli więc szef czy manager chce się stać autorytetem dla nowego pokolenia, musi się zmieniać, dokształcać, podążać z duchem czasu i nieustannie dbać o swój rozwój. Wyłącznie osoby kompetentne, dobrze radzące sobie w aktualnej rzeczywistości i wyróżniający się osobowością mają szansę stać się wyjątkowymi autorytetami dla takich pracowników. Jednocześnie, wszelkie metody i techniki motywowania pracowników jakie zastosuje autorytet będą miały znacznie większe znaczenie i okażą się o wiele bardziej skuteczne.
Nowe pokolenie to przede wszystkim jednak ogromny potencjał. Pracodawcy bardzo chętnie zatrudniają osoby z tego pokolenia, bowiem są to osoby dobrze wykształcone, o ogromnej palecie umiejętności i możliwości, które chętnie wykorzystują w codziennej pracy. Jeśli pracodawca zdecyduje się poznać wszelkie talenty takiego pracownika szybko odkryje, że nowe pokolenie wniesie do jego przedsiębiorstwa znacznie więcej, niż początkowo mogło się to wydawać. Dlatego też, aby zadbać o prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa, jego nieustanny rozwój i pozostanie na rynku coraz częściej przedsiębiorcy decydują się na zatrudnianie osób z tego pokolenia i wykorzystania ogromnego potencjału, jaki posiada nowe pokolenie.