Jedynie w teoretycznym założeniu każdy człowiek potrafi komunikować się z drugą osobą. Często bowiem okazuje się, że na komunikację interpersonalną, szczególnie te skuteczną, składa się nieco więcej czynników, niż umiejętność mówienia czy słuchania. Jednym z najistotniejszych czynników, wpływających na jakość interpersonalnej komunikacji, z całą pewnością jest umiejętność zrozumienia niekiedy ukrytych treści w wygłaszanych komunikatach. Aby pomóc ludziom w większym zrozumieniu istoty komunikacji interpersonalnej, powstawać zaczęły różnego rodzaju kursy, bardzo szeroko omawiające te właśnie tematykę. Szkolenia takie są niezwykle istotne, jeśli zależy nam na odniesieniu sukcesu w prowadzonym przez nas biznesie lub jeśli pracujemy na stanowisku, które wymaga współpracy z dużą grupą osób, na różnych zasadach. Na szkoleniach z komunikacji interpersonalnej bardzo szczegółowo omawiane są takie zagadnienia jak:
- odpowiedni dobór narzędzi komunikacji, w zależności od celu, jaki za ich pomocą mamy zamiar osiągnąć
- skuteczne sposoby wykorzystywania komunikacji werbalnej oraz niewerbalnej
- jak skutecznie wzmocnić skupienie odbiorcy, aby w pełni zrozumiał on wysyłane do niego komunikaty
- sztuka prowadzenia rozmówcy za pomocą pytań otwartych i zamkniętych
- szeroko rozumiane parafrazowanie, dopytywanie, zatrzymywanie, podsumowanie oraz odzwierciedlanie
- sposoby na delikatne, ale zarazem skutecznie zakomunikowanie swojego niezadowolenia i dezaprobaty wobec rozmówcy
- pospieszanie ospieszałych
- granice obu stron rozmowy.
Szkolenia z komunikacji interpersonalnej nie ograniczają się jedynie do suche teorii. Wiele organizatorów ma do zaoferowania uczestnikom przynajmniej godzinny, co najważniejsze indywidualny ( niezwykle przy tym skuteczny, uczący znacznie więcej niż najlepiej opracowane zagadnienia od strony teoretycznej) trening. To najlepszy sposób na przećwiczenie wszystkich technik, czas na zadawanie pytań. To moment w którym trener skupia się tylko na jednej osobie, dzięki czemu ćwiczy ona pod jego okiem swoje zdolności z komunikacji interpersonalnej.