Model Kirkpatricka jest modelem do analizy i oceny wyników programów szkoleniowych i edukacyjnych. Uwzględnia każdy styl szkolenia w celu określenia jego efektywności na podstawie czterech kryteriów poziomów. Jego prostota i skuteczność sprawiają, że firmy często używają go do ewaluacji szkoleń.
Cztery poziomy opisane przez Kirkpatricka są następujące:
- Reakcja - myśli i uczucia uczestników dotyczące szkolenia
Poziom pierwszy bada reakcje uczestników dotyczące danego szkolenia, atmosfery na nim, przedstawionych treści i sposobu ich prezentacji. - Uczenie się - wzrost wiedzy lub świadomości w wyniku szkolenia
Poziom 2 mierzy stopień, w jakim uczestnicy uzyskali zamierzoną wiedzę, umiejętności i postawy w wyniku szkolenia. - Zachowanie - zakres zmian w zachowaniu, postawie lub umiejętności
Poziom 3 mierzy stopień, w jakim zachowania uczestników zmieniają się w wyniku szkolenia. - Wyniki - wpływ na wynik końcowy firmy w wyniku szkolenia.
Poziom 4 ma na celu określenie namacalnych wyników szkolenia. Na tym etapie zwraca się uwagę, czy szkolenie wpłynęło pozytywnie na obniżenie kosztów, lepszą jakość i wydajność, retencję pracowników, zwiększoną sprzedaż i wyższe morale.