Jak wygląda wycena służebności przesyłu?
Ustanowienie służebności wiąże się z określeniem wynagrodzenia dla osoby, na której terenie będzie znajdować się dana służebność. To jednak rodzi wiele konfliktów. Jak w zasadzie wygląda taka wycena służebności przesyłu? Czemu jest ona konieczna? O co tutaj dokładniej chodzi?
Szkolenia ze służebności przesyłu - bardzo ważna kwestia
Przede wszystkim zanim przejdziemy do odpowiedzi na to pytanie, trzeba powiedzieć jasno, że dla firmy szkolenie służebność przesyłu oraz szkolenie prawo energetyczne to w zasadzie absolutna konieczność, jeśli tylko ustanowienie służebności przesyłu ma w ogóle mieć jakieś zalety dla danej firmy.
Warto w tym miejscu napomknąć jeszcze, że jeśli tego kroku się nie podejmie, firma może naprawdę wiele stracić na służebności przesyłu, ponieważ dzisiaj różni mieszkańcy są coraz bardziej roszczeniowi w tym zakresie....
Jak wygląda wycena służebności przesyłu?
Wyobraźmy sobie, że przedmiotem sporu jest kawałek drogi prywatnej. Należy ona do przysłowiowego Kowalskiego, zaś firma X musi puścić tamtędy codzienny transport do firmy. Proponuje zatem panu Kowalskiemu jakąś tam sumę. Kowalski się nie zgadza.
Jeśli nie uda się polubownie rozstrzygnąć tego sporu i droga pana Kowalskiego jest jedyną, po której mogą przejechać ciężarówki, to sprawa trafia do sądu. Co istotne - na czas postępowania sądowego ciężarówki mogą jeździć. Pan Kowalski może domagać się zaś odszkodowania za czas służebności, kiedy nie dostawał wynagrodzenia za to.
Dopiero wtedy jednak przeprowadzana jest konkretna wycena. Warto tu zaznaczyć, że raz - może ona być wstępnie przeprowadzona także wcześniej przez ekspertów zatrudnionych przez Kowalskiego jak i przez firmę X, co miało pomóc w ich negocjacjach.
Dwa - nawet wycena zlecona przez sąd nie posiada żadnych konkretnych kwot. Owszem określana jest częstotliwość przejazdu ciężarówek, szacowane straty, jakie poniesie Kowalski w wyniku np, wyższego hałasu, koszty naprawy dróg, określane jest czego zobowiązuje się każda ze stron, jednak de facto. nie ma stałych, konkretnych kwot np. za ilość przejazdów dziennie itp.