Jakie oznaczenia powinny mieć materiały niebezpieczne?
Przewóz materiałów niebezpiecznych, co w pełni zrozumiałe, obwarowany jest dość szczególnymi przepisami. W końcu w momencie katastrofy często szkody są naprawdę spore - nie tylko w zakresie przewożonego towaru, lecz także generalnie środowiska itp. Dlatego też przystępując jako firma do obrotu materiałami i substancjami niebezpiecznymi należy się odpowiednio do tego przygotować. W jaki sposób?
Szkolenie ADR
Pierwszym i najważniejszym krokiem jest zatrudnienie osoby po szkoleniu ADR albo też wybranie się na taki kurs. Co to jednak jest w ogóle to ADR? Otóż jest to międzynarodowa konwencja, która dotyczy właśnie przewozu i transportu ładunków niebezpiecznych.
Nowelizowana jest ona co dwa lata - nowa ustawa pojawia się w każdym nieparzystym roku. Co jeszcze trzeba wiedzieć to fakt, że od 1 stycznia danego roku powinno się wprowadzić nowe zasady, jednak ich niewprowadzenie nie jest jeszcze karalne. Tymczasem od dnia 1 lipca wprowadzenie danych zasad jest obligatoryjne.
Wróćmy jednak do samego ADr. Otóż dokument ten składa się zawsze z części właściwej oraz części A i B. Umowa właściwa generalnie rzecz ujmując określa to, jak prawnie opisany jest przewóz różnych materiałów między poszczególnymi państwami. Z kolei zaś część A odnosi się do opisania wszystkich produkowanych na świecie materiałów niebezpiecznych i zgromadzenia ich w postaci klasyfikacji a następnie określenia znaków i tablic, w jakie poszczególne materiały powinny być zaopatrzone.
Część B natomiast określa dokumentację wymaganą przy przewozie, załogę, jaka może co przewozić, parametry techniczne kontenerów, samochodów itp. Jak widać - wiedzy jest wiele, dlatego szkolenie ADR zdecydowanie jest koniecznością.
Pozostałe szkolenia
Warto jeszcze zauważyć, że w zakresie transportu międzynarodowego dwie kwestie są dość trudne do opanowania - są to: obrót wyrobami akcyzowymi oraz przepisy celne. Trzeba albo je dobrze poznać albo też jak powyżej zatrudnić osobę, która naprawdę będzie umiała odpowiednio rozpracować transport pod tym kątem.