3 rzeczy, które utrudniają komunikację interpersonalną
Z komunikacją interpersonalną mamy do czynienia każdego dnia – rozmawiamy, sygnalizujemy swoje chęci i potrzeby, rozwiązujemy problemy i utrzymujemy relacje towarzyskie. Jednak zdarza się, że skuteczna komunikacja między dwójką osób może być utrudniona, czasem nawet niemożliwa. Wynika to zarówno z czynników zewnętrznych, czyli całego otoczenia, jak i z postawy nadawcy i odbiorcy. Oto 3 rzeczy, które utrudniają komunikację interpersonalną i kilka porad jak z nimi walczyć.
1. Otoczenie zewnętrze. To oczywiście najbardziej oczywiste utrudnienie w komunikacji. Całe nasze otoczenie wydaje dźwięki, które mogą nie tylko zagłuszać słowa rozmówców, ale również ich dekoncentrować. Jeśli organizujemy ważną rozmowę biznesową, warto wybrać miejsce, które stworzy odpowiednie i komfortowe warunki do komunikacji.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak zarządzać swoim stresem w pracy? Jak rozwiązywać konflikty i asertywnie komunikować się w życiu prywatnym i zawodowym? Czy trening pewności siebie zmieni Twoje życie? Zobacz nasze szkolenia z rozwoju osobistego np: szkolenia z komunikacji interpersonalnej, szkolenie z negocjacji.3. Brak wiedzy. To jeden z głównych ograniczników, który może całkowicie uniemożliwić komunikację między dwoma osobami. Możemy wyróżnić skrajny przypadek, jakim jest nieznajomość języka, ale brak znajomości słownictwa specjalistycznego i branżowego czy slangu organizacyjnego może znacznie utrudnić nam życie.
Jest jednak na to rada! Większość ludzi z natury jest uprzejma, szczególnie jeśli ma odnieść z tego korzyści – a dojście do porozumienia jest właśnie korzyścią rozmowy. Warto pytać, zainteresować się tematem i upewnić co do znaczenia pewnych słów, a z pewnością nasz rozmówca wykaże zrozumienie.
Jeśli chodzi o komunikację interpersonalną warsztaty mogą przydać się każdemu, kto ma kontakt z ludźmi i z różnymi przeszkodami komunikacyjnymi spotyka się na co dzień. Pozwala to wypracować odpowiednie podejście i postawy, które ułatwią nam życie i kontakty międzyludzkie, ale również umożliwią naszemu rozmówcy skuteczniejszą i bardziej komfortową rozmowę.