Asertywność jest cechą, która przydaje się nie tylko w życiu codziennym, ale przede wszystkim w pracy. Jednakże wiele osób ma z tym problem, dlatego też organizuje się wiele szkoleń, których uczestnicy mogą się nauczyć asertywności lub po prostu podwyższyć jej poziom.
Na początku kursanci dowiadują się zazwyczaj tego, czym jest asertywność definicja bowiem nie zawsze pozwala jednoznacznie zrozumieć tą cechę. Psychologiczne definicja stwierdza, że jest to posiadanie własnego zdania i umiejętność wyrażania emocji.
Istotną cechą osób asertywnych jest to, aby umiały odmówić w wielu sytuacjach, przede wszystkim wówczas kiedy nie mają ochoty wykonać czyjejś prośby. Definicja asertywności jest szeroko omawiana na szkoleniach, jej dobre zrozumienie jest bowiem podstawą tego, aby móc zdobywać umiejętności asertywności.
Szkolenia z asertywności zazwyczaj nie skupiają się jedynie na samej definicji i jej omówieniu. Aby nabrać tej umiejętności ważne jest także umiejętne radzenie sobie w wielu sytuacjach. Wiele szkoleń więc organizowanych jest w taki sposób, aby podczas nich była także część praktyczna. Uczestnicy stawiani są w różnych sytuacjach, które wymagają asertywnego zachowania. Na podstawie umiejętności zdobytych w czasie szkolenia teoretycznego muszą sobie poradzić jak najlepiej.
Zazwyczaj wszyscy obserwują te ćwiczenia, potem bowiem można je wspólnie omówić aby dzięki temu zwrócić uwagę na popełnione błędy i wskazać, jak sobie z nimi poradzić.
Wiele firm zauważa korzyści, jakie dają szkolenia z asertywności. Szczególnie dla osób piastujących kierownicze stanowiska są one istotne, nie dziwi więc fakt że wiele firm organizuje je dla swoich pracowników. Dzięki temu mogą znacznie lepiej wykonywać powierzone im obowiązki. Szczególnie handlowcy oraz osoby na kierowniczych stanowiskach powinny cechować się wysokim poziomem asertywności.
Dzięki temu bez problemu mogą zawsze bronić swojego stanowiska i nie ustępują pod wpływem innych osób. Przekłada się to na korzyści dla firmy, takie jak na przykład atrakcyjne umowy przez te osoby podpisywane dla przedsiębiorstwa.