Jak awansować w pracy? Porady i wskazówki

Awans zawodowy otwiera wiele możliwości. To nie tylko wyższa pensja i prestiż, ale również nowy przypływ energii, jaki dają zupełnie nowe zadania, możliwość rozwijania się i bycie docenionym za wiele lat zaangażowania. Nie zawsze jednak sprawdza się maksyma mówiąca”siedź w kącie, a cię znajdą”. Wręcz przeciwnie – by awansować, warto wychodzić z inicjatywą.

6 maja 2019
zdjęcie - Jak awansować w pracy? Porady i wskazówki

 Jak awansować w pracy? Porady i wskazówki

Awans zawodowy otwiera wiele możliwości. To nie tylko wyższa pensja i prestiż, ale również nowy przypływ energii, jaki dają zupełnie nowe zadania, możliwość rozwijania się i bycie docenionym za wiele lat zaangażowania. Nie zawsze jednak sprawdza się maksyma mówiąca”siedź w kącie, a cię znajdą”. Wręcz przeciwnie – by awansować, warto wychodzić z inicjatywą.

W wielu firmach dostępne są wewnętrzne i zewnętrzne szkolenia dla nowych menedżerów. Natomiast rzadko kiedy mówi się o tym, jak takim zostać. Nasze wskazówki jak awansować w pracy pokażą, że przede wszystkim trzeba być ambitnym i dobrze wypełniać swoje zadania, a jednocześnie mieć pewność swojej wartości dla firmy. Kiedy możemy podać konkretne argumenty, rozmowa z szefem o awansie nie musi być aż tak trudna.

Jak awansować w pracy?

Nie każdy marzy o awansie i to jest w porządku. Niektóre osobowości dobrze się czują, gdy po prostu robią swoje i odpowiadają wyłącznie za swój wycinek pracy. Nie ma w tym nic złego. Jednak jeśli masz zdolności przywódcze, lubisz się sprawdzać w wyzwaniach, obmyślać i marzysz o kierowaniu zespołem – powinieneś wiedzieć, jak zwiększyć swoje szanse na awans zawodowy.

  1. Bądź dobry w tym, co robisz. Bez dwóch zdań. Na tyle dobry, że będziesz w stanie wdrażać innych i ewaluować ich pracę. Jeżeli dotychczasowe zadania przychodzą ci z łatwością, a do tego nie brakuje ci pomysłów na rozwój swojego wycinka struktury firmowej – to naprawdę nadszedł czas na myślenie o awansie w pracy. Zanim jednak zaczniesz zacierać ręce na myśl o nowym służbowym samochodzie i szkoleniach dla nowych menedżerów – pozostało jeszcze kilka kwestii.
  2. Bądź zaangażowany. Dziel się swoimi przemyśleniami dotyczącymi możliwych ulepszeń, zabieraj głos na zebraniach, wykazuj inicjatywę. Aktywnie szukaj nowych klientów i nowych rozwiązań. To doskonały sposób na to, jak awansować w pracy – firma widzi, że jesteś dla niej cennym nabytkiem i warto cię doceniać.
  3. Pokaż, że umiesz się komunikować. To ważne u menedżera. Jeżeli liczysz na przyszły awans w pracy, szkolenia z zakresu komunikacji i rozwiązywania konfliktów będą przydatne. Jeszcze lepiej, jeśli to twój naturalny talent, ale jeśli nie – możesz się tego wyuczyć. Bądź członkiem zespołu, wspieraj innych ze swojego teamu, angażuj się. Pokaż szefom, że potrafisz dawać przykład i motywować oraz że lubisz ludzi.
  4. Bądź samodzielny. Z jednej strony warto działać zespołowo, z drugiej przyszły lider nie może być osobom, która wciąż potrzebuje pomocy, podpowiadania, jak coś zrobić, albo ma za mało pewności siebie, by działać samodzielnie. Jeśli nie czujesz się pewnie podejmując własne decyzje, to znak, że na awans zawodowy trzeba jeszcze poczekać.
  5. Pokaż, że chcesz awansować. Często kierownictwo na wyższym szczeblu nie domyśla się, że ktoś chce znaleźć się na wyższym stanowisku, dopóki sam o tym nie powie. Rozmowa z szefem o awansie, przeprowadzona w cztery oczy, pozwoli pokazać, że chcesz robić coś więcej i coś nowego – że czujesz się na to gotowy. Wiele zależy od wielkości i struktury firmy, ale często awans zawodowy to niekoniecznie kierowanie kilkunastoosobowym zespołem, ale stanowisko z „senior” lub „manager” w nazwie, które daje więcej decyzyjności i wyższe widełki płacowe, gdy pozostajesz w dotychczasowej strukturze. W takim wypadku przełożonym łatwo nie myśleć o tym, kiedy kogoś awansować, niż gdy do obsadzenia jest stanowisko lidera zespołu.

Jak rozmawiać z szefem o awansie?

Dla większości osób rozmowa z szefem o awansie lub podwyżce to bardzo stresujące wydarzenie. Dobrze się do niego przygotować równie dobrze – a nawet lepiej, bo mamy do zaprezentowania więcej – jak do rozmowy rekrutacyjnej.
Rozmowa powinna być rzeczowa i oparta na argumentach. Jeżeli potrafisz zachować zimną krew, to wskazówka, że naprawdę powinieneś zostać awansowany. Przygotuj listę swoich osiągnięć zawodowych, premii i nagród, dużych projektów, w których miałeś znaczący udział, sytuacji, kiedy faktycznie wcieliłeś się w rolę lidera. Wspomnienie o sytuacji życiowej, np. powiększającej się rodzinie, ze względu dla którą chcesz zarabiać więcej, nie jest niedopuszczalne. Zamknij się jednak w ogólnikach i pokaż, że zmiany nie odbiją się negatywnie na twoim zaangażowaniu w pracę i wydajności, a wręcz przeciwnie.

Szkolenia a awans w pracy

Udział w kursach i warsztatach jest dowodem zaangażowania i argumentem za podniesieniem poprzeczki w firmie. Na awans w pracy szkolenie może wpłynąć, zapewniając nowe umiejętności, które wykorzystasz na wyższym stanowisku. Czy warto samodzielnie zrobić szkolenie dla nowych menedżerów? Firmy zazwyczaj przeprowadzają je wewnętrznie, już po awansie. Natomiast warsztaty poza miejscem pracy, znalezione samodzielnie, z wąskich kompetencji związanych z komunikacją i z zarządzaniem mogą się przydać. Warto też wciąż uczyć się w dziedzinie, którą się zajmujesz. To sprawi, że jako najbardziej kompetentna osoba w zespole będziesz brany pod uwagę do awansu.

Co po awansie

Kiedy wiesz już, jak awansować w pracy – a przynajmniej zwiększyć na to swoją szansę, bo np. budżetu firmy na płace samemu nie zmienisz – trzeba przygotować się na tygodnie po tym zdarzeniu. Gdy następuje awans w pracy, szkolenie i wdrożenie na nowe stanowisko sprawią, że będziesz pracować efektywnie. Jeśli w twojej firmie nie jest akurat organizowane szkolenie dla nowych menedżerów, to poproś o wskazówki i przeszkolenie swojego bezpośredniego przełożonego lub lidera z równoległego teamu. To naturalne, że na nowym stanowisku każdy pracownik potrzebuje nieco wsparcia.

Coaching a awans w pracy

Jeżeli wiesz, że zasługujesz na awans i bardzo ci na nim zależy, możesz skorzystać z porad, jak go osiągnąć. Jeżeli uczysz się lepiej w interakcji niż z tekstów, możesz poszukać trenera rozwoju osobistego, który przeprowadzi cię przez ścieżkę starań o awans. Mniej kosztowny będzie udział w grupowych zajęciach. Kiedy chcesz zdobyć awans w pracy szkolenie pomoże ci się do tego przygotować i przećwiczyć rozmowę z przełożonym.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.