Jak kierować zespołem i delegować pracę?
Przedsiębiorstwo działa według ściśle określonych regulaminów i statutów. Jednak akty prawne to jedno, a komunikacja międzyludzka i zarządzanie pracownikami to zupełnie inna sprawa. Należy zatem wypracować odpowiednie metody, które uproszczą wzajemne relacje i pozwolą na realizacje celów. Zatem, jak kierować zespołem i delegować pracę? Można posłużyć się metodą wyznaczania celów i zamierzeń SMART.
Kierowanie zespołem według metody SMART- wybierz szkolenie zarządzanie ludźmi
Projekt sam się nie wykona i potrzebna jest do tego twórcza praca i zaangażowanie pracowników. Można posłużyć się metodą SMART, na którą składają się: proste zadania (simple tasks), które są jednocześnie mierzalne (measurable), osiągalne (achievable), istotne (relevant) oraz określone w czasie (timely defined).
W ten sposób otrzymujemy mądrą metodę kierowania zespołem pracowników. Zadania nie powinny przerastać możliwości i kompetencje członków zespołu. Dlatego proste zadanie dla jednego pracownika może być trudne dla innego.
Rozdzielenie zadań według kompetencji to jedno, ale trzeba również zakomunikować pracownikom jaki jest mierzalny cel jego wykonania. Może być to osiągnięcie wyższego wskaźnika sprzedaży o 10% w porównaniu z miesiącem ubiegłym. Takie zadania mogą być stawiane zespołowi sprzedażowemu, jak i marketingowemu.
Ten drugi ma nakręcać zainteresowanie klientów, a pierwszy dbać o to, aby dostawy były przeprowadzane bez zbędnej zwłoki, w jak najkrótszym czasie. Potem każdy zespół może być oceniany na podstawie wykonanych zadań i osiągnięcia mierzalnego wzrostu zainteresowania i sprzedaży, który może być zarówno ruchem na stronie, jak i ilością zrealizowanych koszyków, a w przypadku przedsiębiorstwa działającego stacjonarnie wzrost ilości wypełnionych wniosków, zakupionych produktów, a także ocena działań marketingowych na podstawie ankiet konsumenckich.
Jak kierować zespołem i delegować pracę? Znaczenie deadline
Z metody SMART bezpośrednio wynika nie tylko co i w jaki sposób przez poszczególnych członków zespołu ma być wykonane, ale również w jakim czasie. Deadline w firmach ma olbrzymie znaczenie, a niedotrzymywanie terminów stawia firmę od razu w złym świetle.
Dlatego należy pilnować wykonywania zadań w wyznaczonym czasie. Najlepiej jeśli pracownicy przedstawiają raporty na poszczególnych etapach, co już zostało wykonane i praca zatwierdzana jest etapami.
To pozwala lepiej rozdzielić obowiązki w czasie i tym samym wyrobić się w planowanym terminie, a w przypadku konieczności jego przedłużenia u klienta nie czynić takich starań na ostatnią chwilę. Jest to również możliwość na przedstawienie solidnych argumentów, dlaczego praca nie może być wykonana na czas, w taki sposób, by klient nie poczuł się lekceważony.
Zdobycie niezbędnej wiedzy jest ważne, aby odpowiednio zarządzać kapitałem ludzkim. Warto zatem wybrać szkolenie dofinansowane, czy nawet darmowe, które prowadzone jest przez profesjonalistów.