Jak stać się autorytetem dla zespołu?

Jednym z koniecznych atrybutów bycia dobrym managerem jest wypracowanie silnego autorytetu wśród podwładnych. Nie chodzi wyłącznie o autorytet czysto formalny, przynależny do pozycji, jaką zajmujemy w firmie, która sprawia, że możemy rozdzielać zadania, mieć oczekiwania wobec podwładnych oraz kontrolować ich pracę.

30 kwietnia 2019
zdjęcie - Jak stać się autorytetem dla zespołu?

 Jak stać się autorytetem dla zespołu?

Jednym z koniecznych atrybutów bycia dobrym managerem jest wypracowanie silnego autorytetu wśród podwładnych. Nie chodzi wyłącznie o autorytet czysto formalny, przynależny do pozycji, jaką zajmujemy w firmie, która sprawia, że możemy rozdzielać zadania, mieć oczekiwania wobec podwładnych oraz kontrolować ich pracę. Jeśli zależy nam na stworzeniu silnego zespołu, który będzie w stanie wspólnie wiele osiągnąć, oprócz niego powinniśmy również zbudować pozycję w oparciu o nasze umiejętności, profesjonalizm, charyzmę oraz dobre relacje z pracownikami. Jak to zrobić?

Czym tak naprawdę jest autorytet?

Słowo „autorytet” ma kilka różnych znaczeń. Może oznaczać po prostu społeczne uznanie i prestiż. Może dotyczyć też osoby, która cieszy się powszechnym zaufaniem, dzięki swojemu profesjonalizmowi. Niekiedy autorytet odnosi się również do ludzi, mających silnie rozbudowane cechy przywódcze, które wynikają z inteligencji emocjonalnej oraz charyzmy.

Osoba, pragnąca być dobrym menedżerem, powinna wypracować autorytet w każdym z tych obszarów. W jaki sposób to osiągnąć? Czy żeby zbudować autorytet managera szkolenie jednorazowe będzie wystarczające, jeśli pragniemy zdobyć rzetelną wiedzę? Dziś opowiemy o tym, jak stać się prawdziwą osobowością, którą zespół będzie szanował i wraz z którą będzie wspólnie dążył do osiągania kolejnych celów.

Skąd się bierze i jak budować autorytet w zespole?

Nikt nie rodzi się od razu jako świetny lider. Oczywiście, niektórzy mają ku temu predyspozycje, jednak wiele cech, niezbędnych do piastowania takiego stanowiska, można wypracować poprzez szkolenie dla nowych menedżerów. Od osób na stanowiskach kierowniczych oczekuje się przestrzegania szeregu norm, zarówno moralnych, jak i etycznych. Wpływa to w znaczący sposób na pozycję danej osoby.Zastanówmy się teraz, kto może być autorytetem dla zespołu?

Występowanie oraz siła autorytetu zależą od wielu elementów, które wynikają wprost z zachowania menedżera. Jednymi z najważniejszych są kompetencje oraz wiedza. Nie oznacza to jednak, że przełożony musi zawsze wiedzieć wszystko najlepiej. Wprost przeciwnie. Budując autorytet w oparciu o wiedzę, menedżer potrafi zadawać pytania doświadczonym i wyspecjalizowanym pracownikom, w ten sposób też się ucząc.

Menedżer musi również umieć budować więzi z ludźmi, bez względu na rodzaj relacji z nimi (np. czy są jego przełożonymi, czy podwładnymi). Potrafi słuchać i rozmawiać. Sprawia, że pracownicy są ważni i czują się docenieni, a nie traktowani przedmiotowo. W ten sposób lider zyskuje zaangażowanie i zaufanie zespołu.

Autorytet można też stwarzać w oparciu o klarowne określenie zasad i ich przestrzeganie. Pracownicy powinni od początku wiedzieć, jakie zachowania są respektowane, a jakie niedozwolone. Szef musi być konsekwentny, a także nie stawiać siebie ponad ustalone normy. Dzięki prostym i jasnym dla wszystkich zasadom, rodzi się większe zaangażowanie i wzajemna odpowiedzialność za służbowe obowiązki w zespole.

Jak zbudować autorytet managera szkolenie

Profesjonalny menedżer docenia rolę zespołu i potrafi stać się dla niego prawdziwym liderem. Kieruje działaniami, realizuje cele, ale też nieustannie motywuje do działania, zażegnuje konflikty, a także angażuje wszystkich członków grupy, dostrzegając ich mocne strony i przydzielając im możliwe do wykonania zadania. Każdą z tych cech należy nieustannie rozwijać poprzez udział w szkoleniach, dedykowanych dla kadr kierowniczych. Wpływa to znacząco na poprawę własnych kompetencji osobowych, ale również na rozwój, integrację i zwiększenie efektywności zespołu.

Nie wszystko zależy od jednostki – kilka słów o efekcie Pelza

Dodatkowo warto mieć świadomość, że na pozycję i autorytet menedżera mają również bezpośredni wpływ jego przełożeni. Podczas badań przeprowadzonych w latach 50. ubiegłego wieku przez amerykańskiego psychologa Donalda C. Pelza, zaobserwowano, że silne i dobre relacje menedżera z dyrekcją (lub bezpośrednimi przełożonymi) wpływają na wysoki autorytet wśród podwładnych. Od nazwiska odkrywcy zjawisko to zostało nazwane efektem Pelza (ang. Pelz Effect).

Efekt ten opiera się w głównej mierze na procesach komunikacyjnych, które pozwalają na budowanie autorytetu lidera grupy. Dzięki niemu można dostrzec, jak ważne jest wykorzystanie menedżerów do informowania podlegających im bezpośrednio pracowników o zmianach czy nowych zadaniach do wykonania. Z tego też powodu powinni oni otrzymywać istotne dla zespołu informacje wcześniej niż ich pracownicy. Może się to odbywać na przykład poprzez dedykowane im środki komunikacyjne (np. newslettery, imienne maile, spotkania menedżerów z dyrekcją itp.).

Aby zbudować autorytet managera szkolenie z metod komunikacji powinni odbyć zarówno sami managerzy, jak i ich przełożeni. Wówczas można osiągać fenomenalne rezultaty, sprawiać, że praca staje się znacznie bardziej efektywna, a zespół zintegrowany, darzący się szacunkiem i zaufaniem.

ZOBACZ NAJCIEKAWSZE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

10 maja 2017
Budowanie kultury współodpowiedzialności Kultura polskich firm przypomina kulturę folwarku W ostatnich latach obserwujemy renesans zainteresowania kwestiami kulturowymi. Dzięki intensywnym kontaktom zagranicznym polscy studenci, naukowcy, robotnicy budowlani, informatycy, kierowcy autobusów, dentyści itd. na własnej skórze przekonują się czym jest odrębność kulturowa. Z badań przeprowadzonych przez prof. Janusza Hryniewicza i wielu innych opracowań, wyłania się specyficzny rys stosunków panujących w polskich firmach,...
29 czerwca 2017
Alternatywa dla ocen okresowych - Performance Management PO CO NAM PERFORMANCE MANAGEMENT? Przez niemal trzy dekady specjaliści od zarządzania zasobami ludzkimi przekonywali nas, że "systemy ocen pracowniczych są jednym z podstawowych wymogów profesjonalnego zarządzania zasobami ludzkimi". Z drugiej jednak strony niemal nieustannie spotykaliśmy się z problemami z wdrożeniem tego typu rozwiązań. Dość powiedzieć, że 2/3 wdrożeń SOP upada w trakcie...
12 kwietnia 2018
Koncepcja poziomów wartości Gravesa Czym jest koncepcja poziomów wartości Gravesa? Koncepcja poziomów wartości Gravesa, wcześniej znana jako koncepcja Spiral Dynamics Becka i Cowana, odpowiada na bardzo istotne pytania związane z życiem i motywami działania człowieka: dlaczego niektórzy z nas aby osiągnąć zamierzony cel kierują się walką, a dla innych najważniejsze jest przestrzeganie zasad i porządek? Dlaczego dla niektórych najistotniejszą rzeczą...
9 lipca 2018
Test Badania Kompetencji Harrisona Wstęp Dlaczego niektórzy ludzie nie potrafią się „dopasować”, nie wykorzystują swojego pełnego potencjału lub nie są tak skuteczni, jak napisali w swoim CV?Dlaczego duża część zarządzania/przywództwa czy innych umiejętności społecznych nie zostaje przyswojona, dlaczego zostaje w szkolnej sali, zamiast przenieść się do miejsca pracy?Dlaczego tylu ludzi, posiadających ponadprzeciętne techniczne umiejętności pracy, ma problem z kontaktami międzyludzkimi?Odpowiedź...
10 lipca 2018
Dlaczego warto wprowadzić wellbeing w organizacji? Od czego zacząć? Autor: Agata Pelc, ekspert z zakresu wellbeing'u Wstęp Szanowni Państwo!Czym jest wellbeing i jak wykorzystać go do zarządzania organizacją? Jak właściwie dbać o dobrostan pracownika tak, aby połączyć zaspokojenie jego potrzeb i potrzeb organizacji? Jak dzięki well-beingowi stać się organizacją tętniącą dobrą i pozytywną energią, która zamienia tę energię na wartość...

ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

z tej strefy wiedzy

27 kwietnia 2022
Znajomość własnej kultury i kultur, z którymi podejmowana jest komunikacja na jakimkolwiek poziomie owocuje wytworzeniem się świadomości kulturowej, czyli umiejętności rozpoznania i zrozumienia wpływu kultury na ludzkie zachowania i idee oraz wpływu własnej kultury na postrzeganie świata, proces oceniania i podejmowania decyzji. Aby dojść do etapu efektywnej komunikacji międzykulturowej niezbędna jest inwestycja czasu, energii i starań w wykluczenie uprzedzeń i...
28 lutego 2022
Zmienność i niepewność wpisała się w zawodowe i prywatne doświadczenia ludzi na całym świecie na tyle mocno, że mówienie o rzeczywistości VUCA wydaje się dziś truizmem. Wielu z nas wciąż nie wróciło do biur, ale okazało się, że w dalszym ciągu można nawiązywać kontakty, efektywnie współpracować i wprowadzać innowacje. Wiemy już, że przyszłość nie przyniesie stabilizacji. Turbulencje, jakie zafundowała nam...
24 maja 2021
Ocena potencjału pracowników jest jednym z ciekawszych przedsięwzięć z jakimi może mierzyć się dział HR niemal każdej organizacji. Wskaźniki z zakresu zarządzania Kapitałem Ludzkim pozwalają odpowiedzieć na pytanie: ile jest wart nasz zespół pracowników? jaką wartość tworzą oni dla organizacji? Ocena potencjału jest próbą odpowiedzi na pytanie: ile może być wart nasz zespół, jeśli odpowiednio wykorzystamy jego potencjał?
26 kwietnia 2021
Ocena potencjału zawodowego pracowników w zakresie kompetencji to jedno z podstawowych a zarazem najtrudniejszych wyzwań przed jakimi stają specjaliści HR. Źle przeprowadzona ocena nie tylko jest bezużyteczna, lecz także prowadzi do licznych nieporozumień a nawet konfliktów. Dlatego też nieustannie szukamy narzędzi, które ułatwią nam realizację takiego zadania. Jednym z nich są coraz bardziej popularne testy kompetencji.
25 marca 2021
TRANSFORMACJA CYFROWA = TWORZENIE FIRMY INNOWACYJNEJTo nie jest więcej przemysłu w przemyśle, To jest więcej kreatywnego myślenia
Gamma - newsletter

Newsletter

Bądź na bieżąco z nowymi treściami wikiGammy. Zapisz się do naszego newslettera.

Zapraszamy do naszej

strefy wiedzy

WikiGamma
WikiGamma

Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

Gamma Q&A
Gamma Q&A

Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

Artykuły eksperckie
Artykuły eksperckie

Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

Wideo
Wideo

WikiGamma w formacie video.

Recenzje książek
Recenzje, Stanowiska pracy

Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

Artykuły
Artykuły, Artykuły cd., Prawo

Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

powiązane z tematem artykułu

Daj nam poznać

TWOJE POTRZEBY

Zadzwoń do nas:

tel.: 505 273 550,



E-mail:
biuro@projektgamma.pl

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa

Znajdź nas na mapie

Zobacz mapę



lub użyj formularza

Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550


ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108


Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.