Zakładając przedsiębiorstwo, często mamy pierwszy pomysł, myśl która pokieruje naszymi działaniami w odpowiednią stronę. Należy jednak pamiętać, że myślenie dążące do uzyskania jak największej nadwyżki finansowej, czyli tzw. zysku nie jest odpowiednią droga do uzyskania sukcesu. Nie można sobie powiedzieć, że chcemy zarabiać pieniądze i już uzyskać sukces.
Sytuacja, o której mowa to ustalenie tzw. misji przedsiębiorstwa. Oznacza to, że w momencie gdy podejmujemy się prowadzenia własnej działalności, musimy ustalić jaką misję ma nasza firma, czyli do czego ona dąży. Ma to wpływ nie tylko na jej funkcjonalność, lecz także na samych pracowników. O wiele lepiej motywuje ich do pracy gdy ustalimy jakiś konkretny cel do zrealizowania, niż gdy powiemy, że mają pracować by firma miała pieniądze.
Takie skupianie się tylko na stronie finansowej nie jest w żadnym wypadku efektywne, a wręcz można określić jako demotywujące. Ponadto gdyby każdy podmiot finansowy miał takie samo myślenie, to w momencie gdybyśmy czegoś szukali, to żaden z nich nie byłby wyróżniający.
Gdyby to właśnie tylko ekonomiczne motywy funkcjonowania danego podmiotu były tymi głównymi, to można by stwierdzić, że nie istnieje żadna konkurencja, a przynajmniej na polu mentalnym. Stąd właśnie tak ważne jest odpowiednie określenie misji naszego przedsiębiorstwa.
Czym więc jest owa misja? Można ją określić jako zasadniczy powód istnienia danej instytucji, jak i chęć przedsiębiorstwa do bycia widzialnym na rynku w dany określony sposób. Można by ją porównać do swego rodzaju filozofii, w której to przedsiębiorstwo jest mędrcem i wyznaje pewien sposób na życie. Nierzadko misja przedsiębiorstwa jest równoznaczna z tym czym ono się zajmuje.
Oczywiście nie jest to jedyny element ważny dla powstającej firmy. Wciąż należy pamiętać o odpowiedniej strategii, która wykona i zrealizuje założone przez nas cele, a także całościowa wizję naszego przedsiębiorstwa. Ostatecznie jednak sama misja stanowi bardzo, ważny jego element.