Postawa asertywna przez wielu jest rozumiana, jako umiejętność wyrażania własnego zdania tak, by nikogo nie urazić. Jest to również umiejętność obrony swojego zdania i swoich przekonań nawet wtedy, kiedy ktoś próbuje wywrzeć na nas swój wpływ, np. poprzez siłę perswazji. Warto tu jednak zaznaczyć, że to właśnie asertywność pozwala nam obronić się przed perswazją. Zatem, czy postawa asertywna jest dobra, czy zła?
Dla sprzedawców klient, który cechuje się silną asertywnością to ogromne wyzwanie. Negocjacja jest tak utrudniona, że w niektórych przypadkach nawet niemożliwa. Mimo zastosowania wielu technik, klienta o silnej postawie asertywnej nie łatwo jest przekonać do czegokolwiek. Z punktu widzenia sprzedawcy, osoby asertywne są postrzegane raczej negatywnie, jako osoby trudne do współpracy, których ciężko jest pozyskać.
Z drugiej jednak strony, postawa ta jest bardzo przydatna w codziennym życiu i każdy, kto potrafi stanowczo powiedzieć nie, staje się niezależnym i w pełni wolnym człowiekiem. Ponadto, asertywność jako sztuka mówienie "nie" w pewnych szczególnych sytuacjach, a także z istotnych powodów pozwala na wyrażanie swojego zdania i obronę przekonań bez względu na wszystko. Niestety, wciąż jest znana zbyt małej liczbie osób.
Nawet biorąc pod uwagę fakt, że o asertywności wiele się mówi, to wciąż nie wiele osób potrafi zastosować tę umiejętność w praktyce. Oczywiście z wielką szkodą dla osoby, która nie wiele wie o byciu asertywnym.
W biznesie, to właśnie osoby mało asertywne zazwyczaj są postrzegane jako doskonały materiał na klientów. Nawet niewielką perswazja można wywrzeć wpływ na takiego klienta i przekonać go, że oferowany produkt czy usługa są jemu niezbędne i to najlepiej w większej ilości.
W przypadku osób mało asertywnych nie potrzeba nawet wyjątkowych technik sprzedaży czy wysokich umiejętności perswazyjnych. Jeśli ktoś nie potrafi odmawiać, w błyskawicznym tempie pozwoli się przekonać do zakupów. Warto jednak dodać, że równie łatwo może stać się ofiarą oszustów.