Sprzedaż już dawno wyszła z ram sklepowych lad i różnego rodzaju straganów. Co ważne dzisiaj pod pojęciem sklep coraz częściej rozumie się internetową witrynę za pośrednictwem, której można kupić dokładnie to samo co w sklepie stacjonarnym, często nawet o wiele taniej. Trzeba jednak pamiętać, że sklepy internetowe nie są już czymś wyjątkowym, co samo przez się będzie powodowało zachwyt klientów. Rosnąca konkurencja prowadzi do tego, że także w wirtualnym sklepie pojawiły się jasno sprecyzowane zasady obsługi niewidocznego, ale zawsze wymiernego klienta.
Szkolenia sprzedażowe dotyczące obsługi klienta w sklepie internetowym nie należą jeszcze do najpopularniejszych, ale ich liczba stale rośnie. Wynika to z samego faktu rosnącej liczby sklepów internetowych i faktu, że spora ich liczba nie przynosi spodziewanych zysków pomimo odpowiedniego asortymentu i właściwie stworzonej strony internetowej. Szkolenia z obsługi klienta powinno być jednak obowiązkowym punktem na osób, które chcąc profesjonalnie podejść do swojego interesu.
W celu usprawnienia funkcjonowania sklepu internetowego warto pamiętać, że kierowanie się kilkoma podstawowymi zasadami pozwoli osiągnąć oczekiwany sukces. Sprzedawca powinien kierować się zatem niniejszymi regułami:
- make it solved – klient w sklepie internetowym pojawia się w konkretnym celu. Poszukuje rozwiązania swojego problemu, który jest konkretny i precyzyjny. Dlatego też trzeba pamiętać, że niezależnie od tego, jak miła będzie obsługa chodzi tu o efekt finalny, czyli zaspokojenie potrzeby klienta,
- make it easy – ułatwienia to najlepsza metoda na zatrzymanie klienta. Nic tak nie irytuje, jak piętrzące się przed klientem problemy i utrudnienia. Dlatego wszelkie możliwe bariery na drodze do szybkiego i sprawnego zrealizowanie zamówienia powinny być zdejmowane z klienta i przenoszone na firmę,
- make it fast – sklep internetowy kojarzy się przede wszystkim z szybkością obsługi. Dlatego prędkość odpowiedzi na pytania klienta jest kluczowa w walce na konkurencyjnym rynku. Trzeba pamiętać, że to samo pytanie można przecież skierować do kilku sklepów, a wygra ten który odezwie się jako pierwszy,
- make it magic – warto sprawić, by klient poczuł się wyjątkowo dlatego dobrze jest dodać drobny dodatek do zamówienia, napisać podziękowania na paczce lub ewentualny gratis. Trzeba jednak pamiętać, że nie może być to forma zastępcza wobec dobrze dobranej, precyzyjnej odpowiedzi i rzetelnej obsługi.