Miejsce pracy, w którym ścierają się ze sobą osoby o różnych charakterach jest jednym z najczęstszych obszarów konfliktogennych. O ile jeszcze w życiu prywatnym można pozwolić sobie na tak zwane ciche dni, to profesjonalizm w pracy wymaga odpowiedzialnego podejścia do sytuacji. W przypadku, gdy pracownicy między sobą nie są w stanie rozwiązać zaistniałego problemu, to wówczas do działania musi wkroczyć doświadczony manager, który wykorzystując swoje umiejętności miękkie doprowadzi do konsensusu, który będzie satysfakcjonował obydwie strony uczestniczące w konflikcie.
Na rynku szkoleniowym pojawia się coraz szersza oferta warsztatów z rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy. Ich tematyka skierowana jest przede wszystkim do kadry managerskiej, a także kierowników zespołów czy osób z działów personalnych. Na jakie efekty można liczyć po zakończeniu udziału w takim szkoleniu? Główny nacisk podczas zajęć warsztatowych położony jest na rozwijanie umiejętności skutecznego rozwiązywania konfliktów w miejscu pracy, zarówno tych pojawiających się na linii przełożony - podwładny jak i pomiędzy pracownikami w zespole. Chodzi tu o takie podejście do sytuacji, w którym istotę sprawy stanowi konkretny problem, a nie wina jednej czy drugiej strony. Zdobywając cenne doświadczenie można się także nauczyć rozpoznawać symptomy narastającego napięcia w grupie, które prędzej czy później może doprowadzić do konfliktu - i reagować w porę, gasząc pożar w zarodku. Konstruktywne rozwiązania zastosowane w porę umożliwiają wygaszenie konfliktu, którego źródłem jest na przykład zbyt słabe przywództwo w zespole, ścieranie się silnych osobowości, problemy komunikacyjne czy narastający stres.
Szkolenia i warsztaty podnoszące kwalifikacje z tematyki rozwiązywania konfliktów w pracy organizowane są cyklicznie. W ich programie znajduje się zarówno część teoretyczna, będącą wykładnią istoty, źródeł i metod rozwiązywania konfliktów, jak również część warsztatowa, której głównym celem jest przećwiczenie umiejętności praktycznych w symulowanych sytuacjach mających swoje odniesienie do życia codziennego w firmie.