Każda firma potrzebuje przemyślanego systemu nagród dla jej pracowników, który obejmuje te cztery obszary: wynagradzanie, benefity, uznanie i docenienie. Problem wielu z obecnie stosowanych systemów jest dwojaki: pomijają one jeden, lub więcej z tych elementów (zwykle uznanie i docenianie pracowników), a kwestie przez nie obejmowane nie wpisują się dobrze w ogólną strategię firmy.
Dobry system powinien skupiać się na ocenie i nagradzaniu nastawienia i wydajności pracownika. Wydajność jest bardzo prosta do oceny, jako, że jest wypadkową wymagań stawianych pracownikowi i tych realizowanych przez niego zadań.
Przykładem nagradzania za wydajność są premie dla najbardziej aktywnych sprzedawców. Ocena nastawienie pracowników jest dużo trudniejszą kwestią. Najprostszym sposobem nagradzania pracowników za ich stosunek do pracy, jest docenianie tego, ile czasu spędzają w pracy.
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Gamma. W poprzednim roku przeszkoliliśmy ponad sześć tysięcy klientów indywidualnych i ponad tysiąc klientów instytucjonalnych. Oferujemy szkolenia HR, managerskie, sprzedażowe i szkolenia dla administracji publicznej. W rankingu Gazety Finansowej – „Najlepsze Firmy Szkoleniowe” po raz kolejny zajęliśmy 1 miejsce. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.
Jeżeli osoba nigdy się nie spóźnia, i na dodatek często zostaje po godzinach powinna zostać za to specjalnie doceniona, ponieważ taką postawę chcemy promować wśród innych naszych pracowników. Nie musi wiązać się to z premią, choć oczywiście to najbardziej pożądana przez nich nagroda, czasem wystarczy publicznie pochwalić taką osobę.
Jest to formą łącząca uznanie jego zasług i pozytywnej postawy, jaki i sprawiająca, by taki pracownik poczuł się doceniony. Odradza się wprowadzanie systemu motywacyjnego promującego rywalizację pomiędzy pracownikami.
Takie rozwiązanie skutkuje często spadkiem efektywności zespołu. Mimo, że niektóre osoby dobrze czują się, gdy walczą z innymi o pierwszeństwo w wyznaczaniu celów, to może to skutkować poczuciem dyskomfortu i spadkiem motywacji u innych.