Pracować inaczej

zdjęcie - (the_title())

    Czy kiedykolwiek czułeś się, jakbyś nosił w swojej pracy maskę? Zastanawiasz się czemu decyzje dotyczące twojej pracy są podejmowane przez osoby, które zupełnie się na niej nie znają? Frederic Laloux stworzył inspirującą książkę o nowych metodach zarządzania, które umożliwiają tworzenie miejsc pracy angażujących wszystkich pracowników.

    Laloux, były konsultant strategiczny w McKinsey & Company, poświęcił trzy lata na przeprowadzenie badań, podczas których szukał firm z innowacyjnymi metodami zarządzania pochodzącymi z różnych zakątków świata. Ich wynikiem jest właśnie ta książka, bogata w szczegółową charakterystykę tych właśnie firm i wskazówkami, jak wdrożyć stosowane przez nie techniki.

    „Pracować inaczej” wprowadza nowy paradygmat w zakresie zarządzania organizacjami. W celu skontrastowania go z wcześniejszymi strukturami organizacyjnymi, Laloux kategoryzuje istnienie różnych modeli organizacyjnych, które rozwinęły się wraz z ewolucją ludzkiej świadomości: Czerwone Organizacje – opierające się na przywództwie tyrana (wczesne społeczności plemienne), Bursztynowe Organizacje – opierające się na hierarchicznej piramidzie, zgodnie z którą wydawane są odgórne polecenia (wojsko, kościół katolicki), Pomarańczowe Organizacje – wytwory XX-wiecznego zarządzania (korporacje mające na celu kreowanie zysku), Zielone Organizacje – organizacje o charakterze rodzinnym, skupiające się na wzmacnianiu pozycji indywidualnych jednostek.

    Na koniec, Laloux wprowadza nowy typ organizacji, który opisywany jest w pozostałej części książki: Organizacje Turkusowe. Ten model organizacyjny opiera się na założeniu, że indywidualne podmioty szukają pracy, kiedy mogą odkrywać swoje powołanie i spełniać się zawodowo. Charakteryzuje się trzema rzeczami: samozarządzaniem – pracownicy są w grupach liczących 15-20 osób i dzielą między sobą obowiązki związane z oceną wydajności firmy i jej koordynacją. Grupy te zazwyczaj zajmują się również obszarem HR i Jakości. Podejmowanie decyzji jest zdecentralizowane, dzięki czemu jest ono szybsze i prostsze.

    Kolejną cechą jest dążenie do osiągnięcia spójnej całości. Jeśli pracownicy nie mają konkretnego stanowiska, mogą sami odnaleźć swoją rolę. Przejrzyste wartości firmy wdrażane są poprzez codzienne relacje między pracownikami w celu stworzenia bezpiecznej przestrzeni do wyrażania siebie. Czynności takie jak medytacja, refleksje i opowiadanie historii są akceptowane przez środowisko, a dodatkowo zalecane.

    Trzecią cechą jest podążanie za głównym celem firmy. Przychody i wzrost udziału w rynku stanowią istotne czynniki tylko wtedy, kiedy firma jest wspierana w dążeniu do osiągnięcia jej celu.
    „Pracować inaczej” to zbiór licznych przykładów, opisujących szczegóły metod zarządzania dwunastu różnorodnych firm, takich jak FAVI (francuska odlewnia mosiądzu), AES (światowa korporacja z ponad dwudziestotysięcznym personelem), Buurtzorg (holenderska opieka zdrowotna) czy Morning Star (główny amerykański producent branży warzywnej). Autor wskazuje na ich sukcesy oraz porażki (niektóre z nich wróciły do tradycyjnych metod zarządzania po zmianie lidera).

    Na koniec Laloux podsumowuje, że tylko jeśli zarówno prezes, jak i cały zarząd zgadzają się z tym nowym paradygmatem, firma może z powodzeniem przekształcić się w Turkusową Organizację.
    Książka ta jest w stanie zmienić sposób, w jaki myślimy o pracy i może zachęcić nas do stworzenia znacznie bardziej motywującej kultury tej właśnie pracy. Jest świetną inspiracją do tego, aby zmienić nasze relacje z innymi osobami w firmie i dzięki temu budować ją na nowo.

    ZOBACZ OSTATNIE ARTYKUŁY

    z tej strefy wiedzy

    Książka autorstwa Setha Godina zachęca do tego, aby wprowadzić do swojego życia pewien wyjątkowy element – nazywany fioletową krową. Prostota tego przekazu odkrywa głębszy sens lektury: fioletowa krowa jest niczym innym, jak pewnym celem marketingowym i biznesowym, motywującym do działania i do tworzenia produktów oraz usług, które są atrakcyjne i wyróżniające się na tle innych.Podtytuł książki brzmi: „Zmień się i...
    Historia upadku funduszu hedgingowego LTCM (Long Term Capital Management) zostaje opowiedziana po raz kolejny w książce Rogera Lowensteina, zatytułowanej „When genius failed: the rise and fall of Long Term Capital Management” i pozwala czytelnikom na wyciągnięcie pożytecznych wniosków, dzięki którym mogą lepiej zadbać o finanse swojej firmy.Fundusz ten prowadzony był przez grupę naukowców uhonorowanych Nagrodą Nobla z dziedziny ekonomii, którzy...
    Często słyszy się, że wymiana pracownika może kosztować firmę nawet dwa razy tyle, ile wynosiło jego roczne wynagrodzenie – ale czy zdawałeś sobie sprawę, że utrata kluczowego pracownika w nieodpowiednim momencie może kosztować nawet miliardy dolarów? Książka „Love’em or Lose’em” opowiada historię Johna, inżyniera osiągającego świetne wyniki, który dokonał ważnego odkrycia technologicznego i starał się otrzymać 15% podwyżki. Kiedy prośba...
    Menedżerowie HR i inni specjaliści w tej dziedzinie muszą wiedzieć, co robić w trudnych sytuacjach dotyczących swoich pracowników, dyscypliny czy zwolnień. Aby pomóc osobom pracującym w dziale zasobów ludzkich, specjaliści Shawn Smith i Rebecca Mazin opracowali 200 typowych i dokuczliwych pytań, z którymi takie osoby najczęściej spotykają się w swojej codziennej pracy.Książka „The HR Answer Book” omawia wiele problemów, z...
    „17 śmiertelnych błędów szefa” nie zalicza się do typowych lektur dla menedżerów. Jej autor, Rafał Szczepanik, trener z firmy szkoleniowej „Training Partners”, postanowił stworzyć pierwszą sensacyjną powieść menedżerską. Oznacza to, że książka z dziedziny zarządzania posiada cechy prawdziwego kryminału. Rozpoczyna się ona słowami: „3:49, 3:48, 3:47 – cyfry na wyświetlaczu metalowego, srebrzystego zegara nieubłaganie zbliżały się do zera. Janusz Czerwiński,...

    Zapraszamy do naszej

    gamma Wiki +

    Znajdziesz tam:
    • 800 pigułek wiedzy
    • 40 filmów edukacyjnych
    • ~14h nagrań raportów w wersji audiobook i wiele więcej.
    Raporty HR
    Raporty HR

    Okręty flagowe naszej strefy wiedzy w wersji audio.

    Video
    Video

    Szereg koncepcji, narzędzi i idei w wersji video.

    Audio
    Audio

    Audiopigułki wiedzy w drodze do pracy czy w – trakcie spaceru.

    Artykuły
    Artykuły

    Do przeczytania w lub do pobrania w formacie pdf.

    strefy wiedzy

    WikiGamma
    WikiGamma

    Autorskie raporty, wartościowy know-how, pigułki wiedzy.

    Gamma Q&A
    Gamma Q&A

    Odpowiedzi na często pojawiające się pytania z obszaru HR.

    Artykuły eksperckie
    Artykuły eksperckie

    Artykuły związane ze szkoleniami eksperckimi.

    Video
    Video

    WikiGamma w formacie video.

    Recenzje książek
    Recenzje, Stanowiska pracy

    Recenzje książek, lista najpopularniejszych zawodów.

    Artykuły
    Artykuły, Artykuły cd., Prawo

    Standardowe informacje z obszaru szkoleń.

    ZOBACZ NAJBLIŻSZE SZKOLENIA

    powiązane z tematem artykułu

    Daj nam poznać TWOJE POTRZEBY

    Zadzwoń do nas:

    tel.:505 273 550,

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa

    Znajdź nas na mapie

    Zobacz mapę

    lub użyj formularza

    ul. Farysa 64
    01-971 Warszawa
    NIP: 113-26-90-108


    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2021 roku.
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
    Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.