Czas pracy w 2025

Szkolenia - hr, kadry, płace onlineotwartezamkniete

Zapraszamy na praktyczne szkolenie „Czas pracy w 2025” podczas którego mogą Państwo rozwiać swoje wątpliwości.

INFORMACJE O SZKOLENIU

  • Jeśli pojawiają się problemy techniczne w trakcie połączenia nasz asystent online jest dostępny i służy pomocą.
  • Cena obejmuje: udział w szkoleniu online, materiały w wersji elektronicznej, certyfikat PDF.

Szkolenie otwarte
Szkolenia są organizowane w bardzo dobrych centrach edukacyjno szkoleniowych np. Golden Floor Tower w Warszawie. Centra są dobrze skomunikowane i nowoczesne. Mieszczą się w budynkach najwyższej klasy. W trakcie szkolenia zapewniamy catering i przerwy kawowe.

Dodatkową wartością szkolenia otwartego jest wymiana doświadczeń i wiedzy między uczestnikami i trenerem.

04.12.2025
Orsk
850 zł netto/os.

Szkolenie zamknięte

Program jest propozycją wstępną. Może zostać zmodyfikowany, aby odpowiedzieć na oczekiwania wynikające ze specyficznego kontekstu, dodatkowych potrzeb czy profilu grupy docelowej.

Zawartość może być realizowana w wersji warsztatowej, webinarowej, część materiału może być przedstawiona w formie pigułek wiedzy – video, podcast, infografiki. Może być również elementem większej akademii szkoleniowej.

IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

Podczas szkolenia szczególny nacisk zostanie położony na uświadomienie menedżerom konsekwencji decyzji podjętych na etapie tworzenia grafików (odpoczynki dobowe i tygodniowe, dobór odpowiedniego schematu zmian pod kątem np. automatycznego rozwiązywania kwestii co 4 niedzieli wolnej, naruszanie doby pracowniczej), czy też już zarządzania pracownikami pracującymi zgodnie z zaplanowanym harmonogramem (łamanie zmian, zastępstwa, polecanie pracy przed „harmonogramowymi godzinami”, rekompensata pracy).

Podczas szkolenia szczególny nacisk zostanie położony na uświadomienie menedżerom konsekwencji decyzji podjętych na etapie tworzenia grafików (odpoczynki dobowe i tygodniowe, dobór odpowiedniego schematu zmian pod kątem np. automatycznego rozwiązywania kwestii co 4 niedzieli wolnej, naruszanie doby pracowniczej), czy też już zarządzania pracownikami pracującymi zgodnie z zaplanowanym harmonogramem (łamanie zmian, zastępstwa, polecanie pracy przed „harmonogramowymi godzinami”, rekompensata pracy).

PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

1. Zasady tworzenia harmonogramów

  • Kiedy i w jakiej formie należy zaplanować i przekazać pracownikom harmonogramy (grafiki) czasu pracy?
  • Czy można tworzyć plan pracy dla zespołów lub brygad, a nie dla poszczególnych pracownikom?
  • Wymiar czasu pracy – czyli ile maksymalnie godzin pracy można zaplanować na przyjęty okres rozliczeniowy?
  • Dlaczego nie można zaplanować w grafiku rzeczywistych godzin pracy?
  • Kiedy występuje planowanie godzin nadliczbowych?
  • Czym różni się grafik od planu produkcji?
  • Dlaczego każdy dzień w harmonogramie powinien zostać odpowiednio oznaczony?

2. Czas pracy w praktyce

  • Co to jest doba pracownicza?
  • Ile wynosi odpoczynek dobowy?
  • W jakich sytuacjach dopuszczalne jest naruszenie odpoczynku dobowego?
  • Co to jest tydzień pracowniczy?
  • Ile dni z rzędu maksymalnie możne przepracować pracownik?
  • Kiedy należy stosować 35, a kiedy 24 godzin odpoczynku tygodniowego?
  • W jaki sposób zsynchronizować nowego pracownika w zespole z czasem pracy osoby kończącej pracę?
  • Kiedy można “przesunąć” pracownika na inną zmianę bez naruszenia jego doby pracowniczej.
  • Dopuszczalna liczba godzin pracy w skali dnia, tygodnia, miesiąca, okresu rozliczeniowego
  • Zasady optymalizowania harmonogramów pod kątem ewentualnego polecania pracy w dni wolne i w godzinach nadliczbowych;
  • Jak w praktyce stosować ograniczenia wynikające z przeciętnie 48 godzinnej normy.

3. Zasady wprowadzania zmian w zaplanowanym harmonogramie.

  • Czy opublikowany (przekazany pracownikom) harmonogram można zmieniać?
  • Ile wcześniej i w jakich przypadkach można zmienić harmonogram pracownikom?
  • Czy pracownik może odmówić pracy w zmienionym grafiku?

4. Zarządzanie godzinami nadliczbowymi na przykładach

  • Kiedy należy rekompensować pracę dodatkiem +50%, a kiedy +100%?
  • Czym się różni odbiór „czasu wolnego” od „dnia wolnego”?
  • Terminy rozliczeń godzin nadliczbowych co należy rozliczyć w miesiącu, a co w okresie rozliczeniowym?
  • W jakich, nielicznych, sytuacjach można płacić za nadgodziny w sobotę?
  • Zasady rekompensowania pracy dni wolne z tytułu 5 dniowego tygodnia pracy, niedziele i święta w harmonogramie
  • Jak w praktyce wyliczyć naruszenie normy dziennej i średniotygodniowej?
  • Limity godzin nadliczbowych
  • Kompetencje menedżerów w zakresie zlecania pracy w godzinach nadliczbowych (polecenie wyraźne i dorozumiane)
  • Rejestratory Czasu Pracy, a harmonogram – jak liczyć czas pracy?

5. Schematy czasu pracy

  • Co to jest schemat czasu pracy?
  • Dlaczego nie powinno się stosować planu pracy po 4 dni z rzędu w układzie 4-brygadowym?
  • Jakie schematy zmianowe gwarantują „co 4 niedzielę wolną” bez konieczności wyznaczania jej przez menedżerów?

6. Zarządzanie okresem rozliczeniowym

  • Jakimi zasadami należy się kierować przy doborze długości okresu rozliczeniowego i dlaczego jednomiesięczny okres rozliczeniowy jest najdroższy dla pracodawcy?
  • W jakich przypadkach styczeń nie powinien stanowić pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego?
  • Jak wdrażać zmiany okresów rozliczeniowych?

Zasady układania harmonogramów czasu pracy

  • Jakie zasady w zakresie układania harmonogramów czasu pracy obowiązują pracodawców?
  • W jakiej formie należy archiwizować zmiany wprowadzane do harmonogramów czasu pracy?
  • Przez ile lat trzeba będzie przechowywać harmonogramy od 2019 r.?
  • Czy posiadanie harmonogramu w systemie do zarządzania czasem pracy, w którym za pośrednictwem portalu pracowniczego zapoznaje się z nim pracownik jest wystarczające, aby uznać, że harmonogram jest przechowywany?
  • Czy zmiany w zakresie dokumentacji wymuszą zmiany dotyczące wyglądu harmonogramów tworzonych elektronicznie?
  • Czy harmonogram elektroniczny musi posiadać plik XML z wszystkimi metadanymi jak w przypadku dokumentacji w aktach osobowych?

Praca w godzinach nadliczbowych a nowe wymogi dotyczące dokumentacji

  • Jak będzie należało dokumentować polecanie nadgodzin od 2019 r.?
  • Czy wnioski o wyjścia prywatne będą musiały być przechowywane w dokumentacji czasu pracy, czy będzie nadal możliwe stosowanie książek wyjść?
  • Czy wnioski o odbiory nadgodzin trzeba będzie przechowywać w aktach osobowych, czy wraz z dokumentacją z zakresu czasu pracy?
  • Czy trzeba będzie na piśmie uzgadniać termin odbioru dnia wolnego za sobotę i taki dokument archiwizować?
  • Jaki będzie okres przechowywania dokumentacji związanej z pracą w nadgodzinach?

Elementy, jakie musi zawierać ewidencja czasu pracy od 2019 r.

  • Czy karta ewidencji czasu pracy będzie miała różne długości w zależności od przyjętego okresu rozliczeniowego?
  • Czy w karcie będzie obowiązek wpisywania czasu pracy „od do”, zamiast liczby przepracowanych godzin np. 8?
  • Jak będą wpisywane do kart ewidencji czasu pracy dyżuru pracowników?
  • Czy w karcie trzeba będzie odznaczać dni wolne od pracy?
  • Czy karta czasu pracy, podobnie jak harmonogramy, będzie musiała być podpisywana przez pracownika?

Nowa dokumentacja z zakresu czasu pracy

  • Jakie wymagania będzie musiała spełniać dokumentacja czasu pracy prowadzona elektronicznie?
  • Jakie dokumenty z dotychczasowych akt pracowniczych należy przechowywać w nowej dokumentacji czasu pracy?
  • Jakie wnioski dotyczące czasu pracy należy przechowywać w nowej dokumentacji czasu pracy?
  • Czy polecenia pracy w godzinach nadliczbowych wydane elektronicznie trzeba będzie drukować i przechowywać w dokumentacji czasu pracy?
  • Jakie dokumenty dotyczące zadaniowego czasu pracy należało będzie archiwizować?
  • Czy konieczne będzie przechowywanie wniosków o odbiór nadgodzin w postaci czasu wolnego od pracy?
  • Czy dokumentacja z zakresu czasu pracy może być prowadzona w sposób elektroniczny, jeśli akta pracownicze będą nadal prowadzone w tradycyjnej formie?
  • Jak dołączyć do dokumentacji elektronicznej czasu pracy wniosek pracownika o indywidualny rozkład czasu pracy?

Zasady przechowywania dokumentacji z zakresu czasu pracy

  • Czy dokumentację z zakresu czasu pracy trzeba przechowywać przez ten sam okres co akta osobowe pracowników?
  • Czy istnieją dokumenty z obszaru czasu pracy, które będzie należało przechowywać 50 lat?
  • Jakie dokumenty dotyczące czasu pracy będzie trzeba przechowywać 10 lat?
  • Jakie dokumenty dotyczące czasu pracy będzie można przechowywać jedynie przez okres 3 lat?

Dokumentacja dotycząca urlopów wypoczynkowych

  • Czy w dokumentacji urlopowej należy przechowywać wnioski o urlopy szkoleniowe i okolicznościowe?
  • Czy jest obowiązek przechowywania odrzuconych wniosków urlopowych?
  • Czy wycofane wniosku urlopowego przez pracownika pozwala na wyrzucenie i niearchiwizowanie wniosku?
  • Czy należy przechowywać dokumenty dotyczące odwołania pracownika z urlopu?
  • Jak długo należy przechowywać dokumentację urlopową?

MIELIŚMY PRZYJEMNOŚĆ PRACOWAĆ DLA:

1

Przeszkoliliśmy ponad 40000 dyrektorów, menedżerów, kierowników i naczelników.

2

W Akademiach menedżerskich, w których mierzyliśmy efektywność (47 projektów 286 dni szkol.) poziom kompetencji wzrósł średnio o 16%.

3

Pracujemy na poziomie kompetencji (wiem co i jak mam zrobić), motywacji (wierzę, że warto), postawy (zamierzam to zrobić) , wdrożenia (follow up)

4

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez amerykańskie centrum Center for American Progress, koszt zastąpienia pracowników wynosi około 16% ich rocznego wynagrodzenia. W przypadku menadżera zwiększa się do 100%.

Szkolenie związane z:
  • czas pracy 2025
  • czas pracy
  • rozliczanie czasu pracy
  • rozliczanie czasu pracy pracowników

OPINIE O SZKOLENIACH

Justyna Baryła-Rychert


Project Manager
tel.: 505 273 483
fax: 22 266 08 51
j.baryla@projektgamma.pl
Justyna Baryła-Rychert

Justyna Baryła-Rychert


Project Manager
tel.: 505 273 483
fax: 22 266 08 51
j.baryla@projektgamma.pl
Justyna Baryła-Rychert

Justyna Baryła-Rychert


Project Manager
tel.: 505 273 483
fax: 22 266 08 51
j.baryla@projektgamma.pl
Justyna Baryła-Rychert
Zaznacz liczebność grupy i zostaw dane kontaktowe, a odezwiemy się z wyceną szkolenia.

ZOBACZ NAJBLIŻSZE Szkolenia - hr, kadry, płace

Zapraszamy na praktyczne szkolenie "Czas pracy w 2025" podczas którego mogą Państwo rozwiać swoje wątpliwości.
2025-12-04
04 grudnia 2025
Orsk Orsk
Szkolenie poświęcone elektronizacji dokumentacji.
2025-12-16
16 grudnia 2025
Szkolenie online Szkolenie online
Dostępne jest szkolenie zamknięte.
Szkolenie poświęcone jest planowanym zmianom w prawie pracy, które są zapowiadane na 2026 rok.
2026-01-15
15 stycznia 2026
Szkolenie online Szkolenie online
2025-12-15
15 grudnia 2025
Szkolenie online Szkolenie online

FAQ

Jakie są kluczowe zasady planowania czasu pracy?

Planowanie czasu pracy wymaga znajomości przepisów kodeksu pracy, w tym norm dobowych, tygodniowych i okresów rozliczeniowych. Kluczowe znaczenie mają ustalenia dotyczące wymiaru etatu, długości zmian, odpoczynku dobowego oraz rozliczania nadgodzin. Prawidłowe zaplanowanie grafiku uwzględnia zarówno potrzeby organizacji, jak i ochronę interesów pracownika.

Jakie są formy ewidencji?

Ewidencja czasu pracy może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, zależnie od możliwości firmy. Dokumentacja musi być zgodna z wymaganiami prawa, obejmować wszystkie nieobecności, dyżury, urlopy oraz nadgodziny. Sprawna ewidencja umożliwia szybkie udzielenie informacji podczas kontroli i ułatwia rozliczanie wynagrodzeń.

Wprowadzenie systemów informatycznych znacząco ułatwia gromadzenie danych i ogranicza błędy. Rozwój narzędzi cyfrowych pozwala na dostęp do informacji w czasie rzeczywistym, a także wspiera transparentność rozliczeń.

Voucher rozwojowy 2025