Twoja osobista marka jest tym, co ludzie mówią o tobie, gdy nie ma cię w pokoju

Marka menadżera – budowanie zaufania i reputacji marki

Szkolenia otwarte: Menedżerskie

Dzisiaj w dynamicznym i wymagającym biznesie, gdzie decyzje podejmuje się bardzo szybko dobra marka jest koniecznością. Skutkuje wiarygodnością, lojalnością i poleceniami ze strony klientów. Firmie zapewniając, rozwój i egzystencję.

IDEA SZKOLENIA

Podstawowym zadaniem menedżera jest wpływać – na swoich podwładnych, zewnętrznych partnerów czy nawet przełożonych. W rzeczywistości obfitującej w złożone, niejednoznaczne sytuacje ogromnego znaczenia zyskuje kompetencja budowania zaufania.

To dzięki nim menedżer może uzyskać zamierzony efekt „na skróty” – jego rozmówca ufając reputacji menedżera nie będzie weryfikował każdego słowa tylko uwierzy w celowość danego działania, idei czy projektu – zaangażuje się w jego powodzenie.

Marka menedżera to suma przekonań, wiedzy i emocji jakie otoczenie menedżera żywi na jego temat. Zgodnie z metodyką Okien Johari cały ten zakres niekoniecznie pokrywa się z rzeczywistością oraz nawet z tym co sam menedżer o sobie sądzi.  Marka menedżera powstaje niezależnie od tego czy świadomie ją kształtujemy.

Warto mieć więc kontrolę nad tym procesem i uczynić  z personal brandingu efektywne narzędzie wpływu na swoje otoczenie biznesowe.

Fakty szkoleniowe
1
Przeszkoliliśmy ponad 40000 dyrektorów, menedżerów, kierowników i naczelników.
2
W Akademiach menedżerskich, w których mierzyliśmy efektywność (47 projektów 286 dni szkol.) poziom kompetencji wzrósł średnio o 16%.
3
Pracujemy na poziomie kompetencji (wiem co i jak mam zrobić), motywacji (wierzę, że warto), postawy (zamierzam to zrobić) , wdrożenia (follow up)
Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez amerykańskie centrum Center for American Progress, koszt zastąpienia pracowników wynosi około 16% ich rocznego wynagrodzenia. W przypadku menadżera zwiększa się do 100%.
SZKOLENIE NA ZAMÓWIENIE
Czy możesz uzyskać 50-80%
dofinansowanie do
szkolenia poprzez BUR?
Najpierw zła informacja (dla niektórych) – firmy z woj. mazowieckiego i pomorskiego oraz te, które zatrudniają powyżej 250 os. nie mogą korzystać z BUR. Są od tego wyjątki:
  • firmy z woj. mazowieckiego i pomorskiego – jeśli mają oddziały w innych województwach to mogą szkolić tam zatrudnione osoby
  • duże przedsiębiorstwa z pozostałych 14 województw mogą szkolić osoby na kontraktach menedżerskich, rozliczających się fakturą, pracowników franczyz oraz zatrudnianych przez zewnętrznych partnerów

    Możesz skorzystać z dofinansowania BUR?

    od 50 do 80% dofinansowania do szkolenia z Europejskiego Funduszu Społecznego na wszystkie szkolenia Gamma.
    To szkolenie nie ma wyznaczonego terminu
    Zapytaj o najbliższy termin szkolenia albo zostaw wiadomość a przypomnimy o nim gdy pojawi się nowy termin.

    Możesz również wyszukać na naszej stronie szkolenie o podobnym temacie i ustalonym terminie.

    1

    Skontaktuj się z nami przez formularz na tej stronie albo telefonicznie.

    2

    Dowiesz się od nas jak dostać dofinansowanie.

    3

    Rozwijaj swoje umiejętności z firmą szkoleniową nr 1 w Polsce.

    4

    Wykorzystaj nowo zdobyte umiejętności do rozwoju swojej kariery!

    PROGRAM SZKOLENIA

    1. Zaufanie w biznesie – pierwiastek,  który zmienia wszystko

    • Umiejętność / cnota/ wartość / - czym jest zaufanie
    • Moja osobista wiarygodność – autodiagnoza uczestników
    • Zaufanie jako twardy wskaźnik ekonomiczny w biznesie, czyli jak zaufanie wpływa na szybkość działania w biznesie oraz koszty i zyski

    2. Trening budowania zaufania i relacji

    • Dwa wymiary zaufania - co warunkuje pełną wiarygodność?
    • Doskonalenie osobistej wiarygodności
    • Covey’owki kapital zaufania – jak się zmienia podczas interakcji z pracownikami, współpracownikami, szefami

    3. Marka menadżera klasy premium

    • Zdefiniowanie marki osobistej, jej atrybuty oraz etapy jej budowania
    • Spójność marki i jej komunikowanie na zewnątrz
    • Moja marka – autodiagnoza zgodnie oknami Johari
      • Ja wiem o sobie / inni o mnie wiedzą
      • Ja wiem o sobie / inni nie wiedzą
      • Ja nie wiem o sobie / inni nie wiedzą
      • Ja nie wiem o sobie / inni nie widzą

    4. Komunikacja marki jako drugi ważny element budowania relacji

    • Jak mówić by nas słuchano jak słuchać by mówiono – wpływ słowa na emocje, postawy i motywację
    • „Powiedz to dobrym słowem” – skuteczność słowa mówionego i pisanego w różnych sytuacjach zawodowych
    • Komunikacja marki w mediach społecznościowych – wykorzystanie nowych technologii dla komunikowana marki

    5. Sztuka dyplomacji jako fundament budowania reputacji marki

    • Uśmiech i mimiki oddające intencje i ich odbiór
      • Rodzaje i formy uśmiechu
      • Określenie emocji oraz postrzeganie osoby przez uśmiech i śmiech
      • Ułożenie głowy: poziome, pionowe,
    • Odzwierciedlanie – jak nawiązywać dobry kontakt w relacjach
      • Tworzenie dobrych wibracji
      • Różnice w odzwierciedlaniu między kobietami a mężczyznami
      • Kto kogo odzwierciedla i dlaczego
    • Okazywanie uwagi - jak sprawiać by ludzie w naszej obecności czuli się ważni
      • Cztery elementy okazywania uwagi – ich znaczenie i skutki z ich niestosowania.
      • Zachowania w różnych miejscach i sytuacjach
    • Tajemnice mowy ciała – kultura gestu – budowanie spójności
      • Trzy zasady odczytywania mowy ciała
      • Obserwowanie gestów oraz twarzy rozmówcy w celu rozpoznawania nastawienia i emocji
      • Miejsca i terytorium – jak usiąść, gdzie i dlaczego (wykorzystanie odległości, zasada prawej strony itp.)
      • Inne ważne wskazówki dla spójności (min: rozpoznawanie kłamstwa, gesty i postawy)
    • Aparycja i powierzchowność – jak odbierane są te elementy komunikacji i kiedy są szansą, a kiedy zagrożeniem dla naszej marki
      • Gradacja strojów w biznesie oraz zasady komponowania stroju na każdym szczeblu
      • Garderoba – wpływanie kolorem i stylem na wizerunek.
      • Sylwetka, postawa i ich wpływ na odbiór przez innych ludzi
      • Znaczenia czasu jako sygnału w relacjach międzyludzkich m.in. punktualność, oczekiwanie na spotkanie, jak odbierane jest zaproponowanie napoju itp.

    6. Etykieta przy stole

    • Czego robić nie należy
      • Które zachowania narażają na próbę wzajemną sympatię i szacunek
      • Kłopotliwe sytuacje przy stole
    • Kanon zachowań
    • Rola gościa  / rola gospodarza
    • Mowa sztućców
    • Napoje alkoholowe na spotkaniach firmowych

    7. Netykieta w pracy menadżera

    • ­    6 zasad netykiety w biznesie
    • ­    Rodzaje e-maili
    • ­    Kiedy nie warto posiać e-maila
    • ­    Komunikacja e-mailowa w relacji z przedstawicielami pokoleń X/Y/Z

    8. Marka menedżera w mediach społecznościowych

    • Oddzielenie wizerunku prywatnego od osobistego
    • Serwisy społecznościowa i celowa obecność na nich
      • Linked In
      • facebook
      • Instagram
      • Twitter
      • Snapchat
      • Tumblr
    • Rola ambasadora firmy w mediach społecznościowych

    9. Podsumowanie warsztatu

    • Formuła SSC
      • Start – co wdrożę jako nową dobrą praktykę
      • Stop – czego zaprzestanę
      • Continue – co będę dalej stosował

     

    Klienci, dla których Gamma zrealizowała szkolenia:

    KORZYŚCI DLA ORGANIZACJI:

    • Kreowanie zaufanego środowiska pracy
    • Budowanie poczucia ważności u ludzi z jednoczesnym nastawieniem na realizację celów
    • Umacnianie reputacji oraz wizerunku wiarygodnego partnera w biznesie

    KORZYŚCI DLA PRACOWNIKA:

    • Umiejętność budowania osobistej wiarygodności
    • Poszerzenie samoświadomości – swoich mocnych stron w obszarze budowania relacji i reputacji
    • Świadome budowanie marki osobistej, która skutkuje lojalnością i poleceniami ze strony klientów

    KORZYŚCI WSPÓLNE:

    • Kreowanie kultury szacunku w organizacji w oparciu o zasady sztuki dyplomacji
    • Umacnianie marki organizacji, skutkujące lojalnością i poleceniami ze strony klientów
    • Wzrost lojalności klientów i partnerów biznesowych

    TRENERZY SZKOLENIA

    OPINIE O SZKOLENIACH

    Konsultant szkolenia

    Szybki kontakt

    Ilona Ziętkowska

    Project Manager
    tel.: +48 (22) 266 02 37
    tel. kom:. +48 517 081 300

    i.zietkowska@projektgamma.pl
    Ilona Ziętkowska

    Interesuje Cię to szkolenie?

    Zostaw adres e-mail i nr. telefonu a przypomnimy Ci o tym szkoleniu.
    Preferuję kotakt:

    ZGŁOSZENIE NA SZKOLENIE

    Zgłoszenie prosimy przesłać na adres i.zietkowska@projektgamma.pl lub faks 22 266 08 51 Wybrane szkolenie:

    Marka menadżera – budowanie zaufania i reputacji marki

    Termin szkolenia: 17 wrzesień 2015 r. do 18 wrzesień 2015 r.
    Imię i NazwiskoStanowiskoTelefonAdres e-mail
    Firma
    Osoba prywatna
    * Zaproszenia wysyłamy bezpośrednio do uczestników szkolenia – e-mailem.

    Cena uczestnictwa dla 1 osoby:
    Do podanej ceny należy doliczyć 23% VAT.

    Warunki zgłoszenia

    1. Organizatorem szkolenia jest Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. (dawniej Gamma D.Didiuk i M.Wasilewski sp.j.). z siedzibą w Warszawie, ul. Mysłowicka 15, 01-612 Warszawa, wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy pod numerem KRS 0000762160 Numer identyfikacji podatkowej (NIP): 113-26-90-108. REGON: 14111371700000 zwana dalej "Gamma”.
    2. Cena szkolenia obejmuje m. in.: udział w szkoleniu, zestaw materiałów szkoleniowych, certyfikat ukończenia szkolenia. Szczegółowych informacji dotyczących szkolenia (catering, usługi dodatkowe) udziela konsultant. Gamma nie zapewnia dojazdu ani zakwaterowania w czasie trwania szkolenia.
    3. Warunkiem udziału w szkoleniu jest otrzymanie przez Gamma poprawnie wypełnionego formularza zgłoszenia ze strony www.projektgamma.pl, pocztą elektroniczna lub faksem oraz potwierdzenie przez konsultanta Gamma jego otrzymania. Jeśli zgłoszenie ma nastąpić później niż 7 dni przed rozpoczęciem szkolenia rekomendujemy wcześniejszy kontakt telefoniczny. Przesłanie do Gamma wypełnionego formularza zgłoszenia jest równoznaczne z akceptacją niniejszych Warunków uczestnictwa oraz z zawarciem umowy pomiędzy Gamma a uczestnikiem szkolenia (w przypadku zgłoszeń od osób fizycznych) lub firmą (w przypadku osób prawnych).
    4. Z zastrzeżeniem punktu 5, Gamma najpóźniej na 7 dni przez terminem rozpoczęcia szkolenia prześle do osób, które zgłosiły chęć udziału w szkoleniu, za pośrednictwem poczty elektronicznej, potwierdzenie udziału w szkoleniu wraz z dodatkowymi informacjami organizacyjnymi dotyczącymi szkolenia.
    5. O przyjęciu na szkolenie decyduje kolejność zgłoszeń. Gamma zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia zgłoszenia w danym terminie szkolenia, jeżeli:
      a) lista uczestników będzie już zamknięta,
      b) w przypadku nie zgłoszenia się minimalnej liczby osób.
    6. Gamma zastrzega sobie prawo do odwołania szkolenia lub zmiany jego terminu na 7 dni przed terminem szkolenia.
    7. W przypadkach określonych w punkcie 5 i 6, wszelkie kwoty wpłacone tytułem zapłaty za udział w szkoleniu zostaną zwrócone w całości w ciągu 14 dni od daty przekazania stosownej informacji do uczestnika szkolenia, za wyjątkiem sytuacji, kiedy strony uzgodnią, że wpłacona kwota zostanie zaliczona na poczet zapłaty za udział uczestnika w szkoleniu w innym terminie.
    8. Płatność za szkolenie powinna wpłynąć na konto Gamma nr 26 1140 2017 0000 4102 0842 7785 najpóźniej w ciągu 14 dni od daty otrzymania faktury za udział w szkoleniu, o którym mowa w punkcie 4 (decyduje data wysłania faktury drogą tradycyjną lub elektroniczną).
    9. Faktura VAT zostanie wystawiona w dniu szkolenia lub w drugim dniu szkolenia w przypadku szkoleń dwudniowych i przesłana pocztą lub elektronicznie na adres wskazany w formularzu zgłoszenia.
    10. Rezygnacja z udziału w szkoleniu na 8 lub więcej dni przed planowanym terminem rozpoczęcia szkolenia nie pociąga za sobą żadnych obciążeń finansowych, pod warunkiem przesłania informacji o rezygnacji z udziału w szkoleniu w formie listu, faksu lub poczty elektronicznej na adres Gamma. Decydująca jest data wpływu oświadczenia o rezygnacji do Gamma
    11. W przypadku zgłoszenia rezygnacji z udziału w szkoleniu na mniej niż 7 dni roboczych przed planowanym terminem rozpoczęcia szkolenia, Gamma zachowuje prawo do pełnego wynagrodzenia, tak jak za należycie wykonane szkolenie.
    12. Oświadczenie o chęci udziału w szkoleniu w terminie innym niż potwierdzony przez Gamma zgodnie z punktem 4, jest równoznaczne z rezygnacją z udziału w szkoleniu w uprzednio wybranym terminie.
    13. Odpowiedzialność stron z tytułu utraconych korzyści jest niniejszym wyłączona na mocy art. 361 § 2 KC strony mogą ograniczyć odpowiedzialność z tytułu umowy tylko do wysokości poniesionych strat. Pozwala to złagodzić odpowiedzialność odszkodowawczą w przypadku poniesienia szkód przez strony. Obowiązek ich naprawienia będzie obejmował tylko postanowienia zapisane w umowie, która jednocześnie z góry określa ich wartość majątkową
    14. Gamma będzie rozpatrywać wyłącznie reklamacje dotyczące szkoleń otrzymane w formie pisemnej w terminie do 30 dni od daty zakończenia szkolenia. Reklamacje otrzymane po tym terminie nie będą rozpatrywane.
    15. Wszelkie prawa do własności intelektualnej realizowanych w ramach umowy szkoleń pozostają własnością Konsorcjum Szkoleniowo-Doradczego Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. (dawniej Gamma D.Didiuk i M.Wasilewski sp.j.)., właściciela marki Gamma i nie są przenoszone na Klienta. Zabronione jest powielanie materiałów szkoleniowych, przekazanych uczestnikom, nawet we fragmentach oraz usuwanie informacji o prawach autorskich.
    Państwa dane osobowe oraz dane zgłoszonych uczestników będą przetwarzane przez administratora - Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. (dawniej Gamma D.Didiuk i M.Wasilewski sp.j.). z siedzibą w Warszawie przy ul. Mysłowickiej 15, 01-612 Warszawa, w celu realizacji umowy - zamówienia, a za dodatkową i odrębną zgodą w celach handlowo-marketingowych kierowanych do osoby zgłaszającej, która udzieliła ww. zgody. Osoba zgłaszająca ma prawo cofnąć zgodę w dowolnym momencie. Osoba zgłaszająca uczestnika potwierdza, że otrzymała jego zgodę na udostępnienie danych osobowych administratorowi w celu organizacji i realizacji szkolenia. Podanie danych osobowych ma charakter dobrowolny. Podstawą przetwarzania danych jest umowa – zamówienie, a w przypadku, o którym mowa powyżej również zgoda osoby zgłaszającej. Odbiorcami danych będą: upoważnieni pracownicy lub współpracownicy administratora, dostawcy usług internetowych, a w razie potrzeby również podmioty takie jak: firmy pocztowe, kurierskie. Administrator nie przekazuje Pana/Pani danych za granicę, lecz może do tego dojść w wyniku działalności dostawcy usług internetowych, który gromadzi dane klientów na swoich serwerach. Dane będą przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji umowy – zamówienia lub wycofania zgody o której mowa powyżej. chyba że administrator będzie posiadać prawo do ich dalszego przetwarzania w oparciu o swój usprawiedliwiony interes lub inną podstawę prawną. Przysługuje Państwu prawo do wglądu do nich, jak również możliwość ich poprawiania, a w odniesieniu do przetwarzania danych w celach marketingowych prawo do wniesienia sprzeciwu.

    Szkolenia otwarte: Menedżerskie

    zobacz najbliższe szkolenia.
    2019-07-29
    29 lipiec 2019 -
    2019-07-30
    30 lipiec 2019
    Warszawa
    Warszawa
    Delegowanie sprawia, że menedżer ma więcej czasu na zarzadzanie, a pracownicy zwiększają zakres odpowiedzialności co daje satysfakcję. Motywowanie, zaangażowanie pracowników daje poczucie sensu i lepsze wykorzystanie ich talentów. Szkolenie delegowanie i motywowanie to pozycja obowiązkowa w rozwoju menedżerskim.
    2019-08- 5
    5 sierpień 2019 -
    2019-08- 6
    6 sierpień 2019
    Warszawa
    Warszawa
    Warsztat przeznaczony jest dla wszystkich kontaktujących się i współpracujących na co dzień z przedstawicielami innych kultur.
    2019-08-12
    12 sierpień 2019 -
    2019-08-13
    13 sierpień 2019
    Warszawa
    Warszawa
    Zarządzanie projektami wg PMI w naszym wykonaniu ma charakter praktyczny. Pracujemy na realnych studiach przypadku. Zalecenia, narzędzia, dobre praktyki mają bezpośrednie odniesienia do projektów firmowych i uwzględniają realia organizacyjne. Zapraszamy na szkolenie z zarządzania projektami PMI.
    2019-08-19
    19 sierpień 2019 -
    2019-08-20
    20 sierpień 2019
    Warszawa
    Warszawa
    Delegowanie sprawia, że menedżer ma więcej czasu na zarządzanie, a pracownicy zwiększają zakres odpowiedzialności co daje im satysfakcję. Motywowanie, zaangażowanie pracowników daje poczucie sensu i lepsze wykorzystanie ich talentów. Szkolenie zarządzanie zespołem to pozycja obowiązkowa w rozwoju menedżerskim.
    2019-08-19
    19 sierpień 2019 -
    2019-08-20
    20 sierpień 2019
    Warszawa
    Warszawa
    Wolontariat i CSR to narzędzie employer brandingu, które podnosi zaangażowanie pracowników, udrażnia komunikację pomiędzy działami - a co najważniejsze - zwiększa sumę dobra na świecie. Szkolenie CSR i szkolenie z wolontariatu w formacie dwudniowego warsztatu mentoringowego.
    2019-09- 2
    2 wrzesień 2019 -
    2019-09- 3
    3 wrzesień 2019
    Warszawa
    Warszawa
    Różnorodność pokoleniowa w zespole olbrzymi potencjał, ale też wyzwanie. Szkolenie zarządzanie pokoleniami wskazuje, które techniki menedżerskie i w jaki sposób należy stosować. Zwraca również uwagę na mentalną stronę zagadnienia - różnice wartości oraz postawę otwartości wobec różnic pokoleniowych.
    2019-09- 2
    2 wrzesień 2019 -
    2019-09- 3
    3 wrzesień 2019
    Warszawa
    Warszawa
    AC/DC to trafna metoda oceny kandydata do pracy oraz skuteczny sposób określania potencjału pracowników. Wiele organizacji chce poznać i zastosować tę metodę w procesie doboru kadr oraz w programach rozwojowych. Szkolenie assessment center i development center dla HR pozwala projektować, planować i realizować sesje oceny.
    2019-09-12
    12 wrzesień 2019 -
    2019-09-13
    13 wrzesień 2019
    Warszawa
    Warszawa
    Koszty finansowe retencji pracowników można policzyć. Zwykle są wysokie. Koszty pozafinansowe w postaci obniżenia motywacji i zaangażowania są trudne do oszacowania, choć odczuwane. Szkolenie z zarzadzania retencją uczy nas - wykorzystując do tego współczesne narzędzia menedżerskie - m.in. jak zatrzymać pracownika i jak odejście kluczowego pracownika wpływa na funkcjonowanie firmy.
    Co zrobić, żeby szkolenia działały
    2019-09-13
    13 wrzesień 2019
    2019-09-13
    Warszawa
    Warszawa
    Badanie potrzeb szkoleniowych, ocena efektywności szkoleń, ewaluacja firmy szkoleniowej pozwala zdobyć argumenty do prowadzenia dalszych działań rozwojowych, pozwala wyciągać wnioski, poprawiać obecne praktyki. Szkolenie z nowego modelu Kirkpatricka. Warsztat dla HR w formule mentoringowej dostarcza rekomendacji i narzędzi gotowych do wdrożenia.  
    2019-09-23
    23 wrzesień 2019 -
    2019-09-24
    24 wrzesień 2019
    Warszawa
    Warszawa
    Modele przywództwa zakładają, że  podstawową metod wpływu lidera na zespół jest osobisty przykład. To w jaki sposób jest postrzegany przez  podwładnych wpływa na postawy pracownicze, zaangażowanie, lojalność – czyli te czynniki, które odróżniają tradycyjne zarządzanie od leadershipu. Zapraszamy na szkolenie Budowanie autorytetu menedżera / lidera.
    2019-10-16
    16 październik 2019 -
    2019-10-17
    17 październik 2019
    Warszawa
    Warszawa
    Według badań przeprowadzonych przez MIT i Carnegie Mellon zespoły, w których ludzie wypowiadają się w mniej więcej takim samym stopniu, mogą poszczycić się lepszymi wynikami niż te, w których dominują jedna bądź dwie osoby. Zapraszamy na szkolenie budowanie zespołu poprzez Action Learning!
    2019-10-21
    21 październik 2019 -
    2019-10-22
    22 październik 2019
    Warszawa
    Warszawa
    Autorskie warsztaty Tomasza Piotra Sidewicza podnoszące skuteczność w osiąganiu celów biznesowych. Uczestnicy szkolenia dla liderów poznają metody komunikacji, wywierania wpływu i kreowania własnego autorytetu.
    2019-11-14
    14 listopad 2019 -
    2019-11-15
    15 listopad 2019
    Warszawa
    Warszawa
    Modele przywództwa zakładają, że podstawową metodą wpływu lidera na zespół jest osobisty przykład. To, w jaki sposób jest postrzegany przez podwładnych wpływa na postawy pracownicze, zaangażowanie, lojalność – czyli te czynniki, które odróżniają tradycyjne zarządzanie od leadershipu. Zapraszamy na szkolenie Budowanie autorytetu lidera grupy.
    Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm
    © Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
     ul. Mysłowicka 15, 01-612 Warszawa. Wszelkie prawa zastrzeżone.