Poprawność językowa w pismach urzędowych

Poprawność językowa w pismach urzędowych

Poprawność językowa w pismach urzędowych

Szkolenia - administracja publiczna
Nasze mówienie i pisanie nie służy na szczęście tylko prostej komunikacji, ma wiele różnych ważnych funkcji ...”

Obecność błędów językowych w tekście na ogół źle świadczy o ich autorze. Poprawność językowa jest dla wielu ludzi świadectwem kultury, kompetencji i wykształcenia. Jej brak jest postrzegany jako przejaw ignorancji i braku szacunku dla odbiorcy.

INFORMACJE O SZKOLENIU

Szkolenie zamknięte
Poniższy program jest punktem wyjścia do rozmowy na temat potrzeb i oczekiwań wobec szkolenia z tego obszaru. Część szkoleń zamkniętych realizujemy jako jednorazowe wydarzenia, inne stają się elementem szerszego procesu rozwojowego, na który składają się narzędzia wspierające – pre-worki, follow-up’y pigułki wiedzy w formie video, tekstowej bądź podcastu. Często w rezultacie rozmów początkowy program jest znacząco modyfikowany i dostosowany pod kątem kontekstu organizacyjnego, celów przełożonych i działu HR oraz poziomu kompetencji uczestników.

Realizujemy szkolenia zamknięte zarówno w wersji stacjonarnej jak również online.

Szkolenie otwarte
Szkolenia są organizowane w bardzo dobrych centrach edukacyjno szkoleniowych np. Golden Floor Tower w Warszawie. Centra są dobrze skomunikowane i nowoczesne. Mieszczą się w budynkach najwyższej klasy. W trakcie szkolenia zapewniamy catering i przerwy kawowe.

Uwaga! Sale spełniają wytyczne związane z organizacją szkoleń w trakcie epidemii w celu minimalizacji ryzyka zakażenia.

W razie zaostrzenia sytuacji epidemicznej szkolenie przeprowadzimy online

Dodatkową wartością szkolenia otwartego jest wymiana doświadczeń i wiedzy między uczestnikami i trenerem.

Obecnie nie ma ustalonego terminu szkolenia otwartego. Dowiedz się o nowym terminie: Konsultant

Szkolenie online

  • Korzystamy z większości dostępnych technologii transmisji video (Microsoft Teams, Google Meet, Webex, Zoom, Skype for Business, Clickmeeting) jak również narzędzi uatrakcyjniających spotkanie (Mural, Mentimeter, Kahoot, Miro, Videoask, Quizlet etc.)
  • Mamy wyjątkowe doświadczenie wśród firm szkoleniowych w organizacji szkoleń online i webinarów. Prowadziliśmy je długo przed pandemią.
  • Jeśli pojawiają się problemy z użytkowaniem programów nasz asystent online jest dostępny i służy pomocą.
  • Dostarczamy narzędzia wspierające rozwój w postaci zadań przedszkoleniowych, poszkoleniowych oraz pigułek wiedzy (video, tekst, podcast).
  • Cena obejmuje: udział w szkoleniu online, materiały w wersji elektronicznej, certyfikat PDF.

Obecnie nie ma ustalonego terminu szkolenia online. Dowiedz się o nowym terminie: Konsultant

IDEA SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

Umiejętność poprawnego i sprawnego przekazywania myśli jest szczególnie ważna w pracy urzędnika, gdyż nie tylko świadczy o jego kompetencji, lecz także wpływa na komunikatywność tekstu. W związku z tym przygotowaliśmy warsztaty językowe dla osób pracujących na stanowiskach urzędniczych. Ich uczestnicy będą mogli poznać zasady tworzenia poprawnych zdań i wypowiedzi, przeanalizować teksty niepoprawne i niekomunikatywne oraz przećwiczyć pisanie tekstów wzorcowych. Ponadto uczestnicy warsztatów pogłębią wiedzę z zakresu etykiety językowej w urzędzie. Celem szkolenia jest poszerzenie przez uczestników szkolenia umiejętności z zakresu redagowania pism przy zachowaniu zasad poprawności językowej obowiązujących w pismach urzędowych. Podczas szkolenia zostaną omówione wszystkie wątpliwości zgłaszane przez uczestników.
 
Cel szkolenia zostanie osiągnięty dzięki zapoznaniu uczestników z zagadnieniami takimi jak:
  • zasady redagowania pism urzędowych
  • zasady efektywnego pisania
  • poprawność gramatyczna
  • poprawność ortograficzna
  • poprawność interpunkcyjna
  • poprawność fleksyjna
  • poprawność leksykalno-składniowa
  • poprawność tekstowo-stylistyczna
  • poprawność językowa pism urzędowych (jak pisać dobrze i wiarygodnie)
  • poprawność językowa i jej wpływ na wizerunek urzędu
  • upraszczanie tekstu
  • zasady i techniki dostosowania treści przekazu do odbiorcy (styl komunikatywny)
  • poprawna budowa pism urzędowych
  • •zwrotny grzecznościowe w pismach urzędowych
  • specyfika pism i tekstów urzędowych
  • formy rozpoczęcia pism urzędowych
  • formy zakończenia pism urzędowych
  • tytułowanie osób
  • zwroty grzecznościowe w pismach urzędowych
  • językowy savoir vivre

Umiejętność poprawnego i sprawnego przekazywania myśli jest szczególnie ważna w pracy urzędnika, gdyż nie tylko świadczy o jego kompetencji, lecz także wpływa na komunikatywność tekstu. W związku z tym przygotowaliśmy warsztaty językowe dla osób pracujących na stanowiskach urzędniczych. Ich uczestnicy będą mogli poznać zasady tworzenia poprawnych zdań i wypowiedzi, przeanalizować teksty niepoprawne i niekomunikatywne oraz przećwiczyć pisanie tekstów wzorcowych. Ponadto uczestnicy warsztatów pogłębią wiedzę z zakresu etykiety językowej w urzędzie. Celem szkolenia jest poszerzenie przez uczestników szkolenia umiejętności z zakresu redagowania pism przy zachowaniu zasad poprawności językowej obowiązujących w pismach urzędowych. Podczas szkolenia zostaną omówione wszystkie wątpliwości zgłaszane przez uczestników.
 
Cel szkolenia zostanie osiągnięty dzięki zapoznaniu uczestników z zagadnieniami takimi jak:
  • zasady redagowania pism urzędowych
  • zasady efektywnego pisania
  • poprawność gramatyczna
  • poprawność ortograficzna
  • poprawność interpunkcyjna
  • poprawność fleksyjna
  • poprawność leksykalno-składniowa
  • poprawność tekstowo-stylistyczna
  • poprawność językowa pism urzędowych (jak pisać dobrze i wiarygodnie)
  • poprawność językowa i jej wpływ na wizerunek urzędu
  • upraszczanie tekstu
  • zasady i techniki dostosowania treści przekazu do odbiorcy (styl komunikatywny)
  • poprawna budowa pism urzędowych
  • •zwrotny grzecznościowe w pismach urzędowych
  • specyfika pism i tekstów urzędowych
  • formy rozpoczęcia pism urzędowych
  • formy zakończenia pism urzędowych
  • tytułowanie osób
  • zwroty grzecznościowe w pismach urzędowych
  • językowy savoir vivre


PROGRAM SZKOLENIA (SZKOLENIE OTWARTESZKOLENIE ONLINESZKOLENIE ZAMKNIĘTE)

1. Wstęp do szkolenia
  • Wprowadzenie do szkolenia
  • Cele szkolenia
  • Ustalenie zasad współpracy w trakcie szkolenia
  • Oczekiwania indywidualne uczestników dotyczące treści szkolenia

2. Poprawność językowa w pismach urzędowych
  • Specyfika języka urzędowego
  • Charakterystyka odbiorców pism i tekstów urzędowych
  • Upraszczanie tekstu
  • Zasady efektywnego pisania
  • Jak pisać dobrze i wiarygodnie?
  • Zasady i techniki dostosowania treści przekazu do odbiorcy
  • Styl komunikatywny
  • Zasady redagowania pism urzędowych
  • Poprawna budowa pism urzędowych

3. Poprawność językowa w praktyce
  • Gramatyczna
  • Ortograficzna
    • Użycie dużej/małej litery w zapisie nazw geograficznych, topograficznych, instytucji, urzędów, stanowisk, mieszkańców określonych obszarów geograficznych itp.
    • Pisownia łączna i rozdzielna (zwłaszcza nie z rzeczownikami odczasownikowymi, imiesłowami)

  • Interpunkcyjna
    • Pisownia (i odmiana) skrótów i skrótowców (użycie kropki i łącznika)
    • Użycie kropki, łącznika w innych funkcjach niż wymienione w pkt. 1
    • Użycie innych znaków interpunkcyjnych (przecinka, średnika, myślnika, dwukropka)

  • Fleksyjna
    • Odmiana polskich nazwisk mężczyzn i kobiet
    • Odmiana i pisownia nazwisk obcych

  • Leksykalno-składniowa
    • Wyrazy niewłaściwie użyte
    • Pleonazmy
    • Wyrazy nadużywane (czym je zastąpić?)

  • Tekstowo-stylistyczna
    • jak budować tekst, aby był poprawny, zrozumiały i „przyjazny” dla odbiorcy, a równocześnie spełniał wymogi stawiane tekstom urzędowym?

4. Etykieta językowa w urzędzie
  • Grzeczność jako forma budowania wizerunku urzędu
  • Zwroty grzecznościowe w pismach urzędowych
  • Formy rozpoczęcia pism i zwracania się do adresatów
  • Formy zakończenia pism
  • Tytułowanie osób
  • Zasady netykiety – savoir vivre w Internecie


5. Omówienie indywidualnych zapytań poprawnościowych

6. Podsumowanie szkolenia

1. Wstęp do szkolenia
  • Wprowadzenie do szkolenia
  • Cele szkolenia
  • Ustalenie zasad współpracy w trakcie szkolenia
  • Oczekiwania indywidualne uczestników dotyczące treści szkolenia

2. Poprawność językowa w pismach urzędowych
  • Specyfika języka urzędowego
  • Charakterystyka odbiorców pism i tekstów urzędowych
  • Upraszczanie tekstu
  • Zasady efektywnego pisania
  • Jak pisać dobrze i wiarygodnie?
  • Zasady i techniki dostosowania treści przekazu do odbiorcy
  • Styl komunikatywny
  • Zasady redagowania pism urzędowych
  • Poprawna budowa pism urzędowych

3. Poprawność językowa w praktyce
  • Gramatyczna
  • Ortograficzna
    • Użycie dużej/małej litery w zapisie nazw geograficznych, topograficznych, instytucji, urzędów, stanowisk, mieszkańców określonych obszarów geograficznych itp.
    • Pisownia łączna i rozdzielna (zwłaszcza nie z rzeczownikami odczasownikowymi, imiesłowami)

  • Interpunkcyjna
    • Pisownia (i odmiana) skrótów i skrótowców (użycie kropki i łącznika)
    • Użycie kropki, łącznika w innych funkcjach niż wymienione w pkt. 1
    • Użycie innych znaków interpunkcyjnych (przecinka, średnika, myślnika, dwukropka)

  • Fleksyjna
    • Odmiana polskich nazwisk mężczyzn i kobiet
    • Odmiana i pisownia nazwisk obcych

  • Leksykalno-składniowa
    • Wyrazy niewłaściwie użyte
    • Pleonazmy
    • Wyrazy nadużywane (czym je zastąpić?)

  • Tekstowo-stylistyczna
    • jak budować tekst, aby był poprawny, zrozumiały i „przyjazny” dla odbiorcy, a równocześnie spełniał wymogi stawiane tekstom urzędowym?

4. Etykieta językowa w urzędzie
  • Grzeczność jako forma budowania wizerunku urzędu
  • Zwroty grzecznościowe w pismach urzędowych
  • Formy rozpoczęcia pism i zwracania się do adresatów
  • Formy zakończenia pism
  • Tytułowanie osób
  • Zasady netykiety – savoir vivre w Internecie


5. Omówienie indywidualnych zapytań poprawnościowych

6. Podsumowanie szkolenia

MIELIŚMY PRZYJEMNOŚĆ PRACOWAĆ ONLINE DLA:

1
Z powodzeniem przeszkoliliśmy praktycznie wszystkie ministerstwa, urzędy centralne, większość wojewódzkich, wiele JST.
2
Przeszkoliliśmy online ponad 1500 pracowników administracji państwowej, rządowej i samorządowej.
3
Naszymi szkoleniami objęliśmy ponad 30 000 pracowników administracji państwowej, rządowej i samorządowej.
4
Średnia wyników ankiet poszkoleniowych dla naszych szkoleń administracji wynosi 4,72 na skali pięciostopniowej.

TRENERZY SZKOLENIA

OPINIE O SZKOLENIACH

Magdalena Wasilewska

Specjalista ds. szkoleń
tel.: 505 273 485

magdalena.wasilewska@projektgamma.pl
Magdalena Wasilewska
Preferuję kotakt:

Magdalena Wasilewska

Specjalista ds. szkoleń
tel.: 505 273 485

magdalena.wasilewska@projektgamma.pl
Magdalena Wasilewska
Zaznacz liczebność grupy i zostaw dane kontaktowe, a odezwiemy się z wyceną szkolenia.
Dostępne formaty szkoleniowe:

Magdalena Wasilewska

Specjalista ds. szkoleń
tel.: 505 273 485

magdalena.wasilewska@projektgamma.pl
Magdalena Wasilewska
Preferuję kotakt:

ZOBACZ NAJBLIŻSZE Szkolenia - administracja publiczna

ZOBACZ NAJBLIŻSZE Szkolenia - administracja publiczna


Kontakt
biuro@projektgamma.pl
tel.: 505 273 550

ul. Farysa 64
01-971 Warszawa
NIP: 113-26-90-108

Strona należy do grupy Gamma realizującej szkolenia eksperckie, sprzedażowe, managerskie, farmaceutyczne oraz team building dla firm. Firma szkoleniowa 2019 roku.
© Konsorcjum Szkoleniowo-Doradcze Gamma spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
Wszelkie prawa zastrzeżone. Szkolenia dla firm i administracji.