Kto zapewnia ochronę naszych informacji osobowych?
Ochrona danych osobowych to niezwykle ważny element działalności każdego przedsiębiorstwa, które zbierają informacje na temat swoich klientów. Ochronie podlegają przede wszystkim dane, których wyciek mógłby w dużym stopniu zaszkodzić konkretnej osobie, jak choćby adres wraz z imieniem i nazwiskiem, które podawane są w trakcie zakupu produktów przez sklep internetowy.
Ochrona danych osobowych przez przedsiębiorców jest szczególnie ważna w kontekście wejścia przepisów RODO, które nakazują firmom wprowadzenie wysokich standardów przetwarzania informacji. W przypadku działań komercyjnych przedsiębiorstwa, które nastawione są przede wszystkim na sprzedaż towarów i usług, dane pozyskiwane są poprzez rejestrację kont w sklepach internetowych oraz branie udziału w newsletterach.
Te pierwsze wykorzystywane są do wysyłki towarów, rzadziej zaś do tworzenia danych statystycznych. Ich ochroną zajmuje się administrator strony - w przypadku otwierania sklepu internetowego na gotowej platformie, obowiązek ten spoczywa na samym portalu.
Innym sposobem ochrony danych osobowych pozyskanych przez internet jest ich anonimizacja - proces, który polega stworzeniu grup odbiorców oraz przypasowanie do nich poszczególnych osób. Grupy mogą zawierać m. in. przedział wiekowy czy przedział zarobków, a używa się go przede wszystkim do opracowania badań statystycznych i określenia profilu klienta.
Ochrona danych osobowych obejmuje także procesy rekrutacyjne. Jeśli chodzi o rekrutację RODO wymusza na przedsiębiorstwie zapewnienie ochrony danych, które znajdują się w życiorysach, formularzach aplikacyjnych czy w innych dokumentach, które kandydat przekazuje rekruterom.
Aby w przedsiębiorstwie prowadzona była skuteczna ochrona danych osobowych szkolenie z tego zakresu powinno odbywać się regularnie, co pozwoli na zapoznawanie się z nowymi standardami i sposobami utrzymania bezpieczeństwa. Jeśli przedsiębiorca to również administrator danych osobowych szkolenie dodatkowo pomoże opracować od podstaw plan zabezpieczeń informacji na temat klientów i pracowników.