Zmiany w ustawie o aktach osobowych w roku 2019
Rok 2019 przynosi wiele zmian w prowadzeniu, gromadzeniu oraz przechowywaniu akt osobowych. Nowe zmiany oznaczają w praktyce, iż uchyleniu częściowemu ulegną zasady wprowadzone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej, wprowadzonej w życie w dniu 28 maja 1996 roku.
Już w samym projekcie owego rozporządzenia widoczne było wprowadzenie nowej cześci do konstruowania dokumentacji pracowniczej.
Jest to tak zwana część D, w której zawarte zostać maja odpisy zawiadomień o ewentualnym ukaraniu pracownika za dane przewinienie bądź dokumentacja odnosząca się do ponoszenia przez pracownika odpowiedzialności porządkowej (lub innej określonej przez odrębne przepisy).
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Warsztaty Administrator Bezpieczeństwa Informacji mają za zadanie w sposób praktyczny wprowadzić uczestników w tematykę ochrony danych z punktu widzenia administratora bezpieczeństwa informacji.
Uczestników tego szkolenia interesują również:
Część D akt osobowych ze względu na swoją specyfikę, może być wedle uznania pracodawcy podzielona na mniejsze części dotyczące nałożenia na pracownika określonej kary (oczywiście wszystko musi się obywać zgodnie z obowiązującymi w danym momencie przepisami).
Zmiany dotyczcie prowadzenia akt osobowych dotyczą nie tylko umieszczenia w nich dodatkowej cześci D. Mniejsze czy większe zmiany będą dotyczyły także elementów znajdujących się w częściach A, B oraz C.
Dla przykładu zgodnie z nowymi przepisami prawa dotyczącego prowadzenia akt osobowych, w części B bezwzględnie musza się znaleźć dokumenty dotyczące:
- potwierdzenia faktu zapoznania pracownika z przepisami i zasadami obowiązującymi w przedsiębiorstwie, w którym został on zatrudniony,
- potwierdzenie zapoznania pracownika z warunkami dotyczącymi zatrudnienia w danym przedsiębiorstwie,
- ukończenia szkolenia w zakresie BHP (zgodnego z wymaganiami na danym stanowisku pracy),
- podnoszenia kwalifikacji pracownika,
- ubiegania się oraz przebywania pracownicy na urlopie macierzyńskim czy wychowawczym.
Natomiast jeśli chodzi o część C, to tu zmian ustawodawca nie przewiduje.
W dalszym ciągu w części tej muszą się znaleźć wszystkie te dokumenty, które dotyczą rozwiązania oraz wygaśnięcia stosunku pracy pomiędzy pracodawcą, a byłym już pracownikiem. W tej części nic nie zostało poddane modyfikacjom.