Sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy
Sytuacje stresowe pojawiają się w życiu każdego z nas. Zaś stres związany z pracą zawodową należy do tego, z którym mamy do czynienia zdecydowanie najczęściej. Dzieje się tak z wielu różnych powodów. Przede wszystkim dlatego, że w pracy spędzamy bardzo dużo czasu, zależy nam zarówno na podjętej aktywności zawodowej, jak i pozytywnych relacjach ze współpracownikami, a także dlatego, że praca zawodowa często generuje takie sytuacje, na które nasz organizm po prostu musi reagować stresem.
Przede wszystkim dlatego, że w pracy spędzamy bardzo dużo czasu, zależy nam zarówno na podjętej aktywności zawodowej, jak i pozytywnych relacjach ze współpracownikami, a także dlatego, że praca zawodowa często generuje takie sytuacje, na które nasz organizm po prostu musi reagować stresem.
- złe relacje ze współpracownikami
- zbyt duże obciążenie obowiązkami
- nakładanie obowiązków wykraczających po za umiejętności i kompetencje
- nie radzenie sobie z powierzanymi zadaniami
- negatywne sposoby motywowania pracowników przez kierownictwo
- trudne sytuacje związane z klientami, ich reakcją, czy zachowaniem wobec pracownika firmy
- strach o utratę pracy
ZOBACZ NASZE SZKOLENIA:
Jak zachować life work balance? Jak nie bać się zmian? Jak opanować paraliżujący stres w życiu prywatnym i zawodowym? Jak przeciwdziałać wypaleniu zawodowemu? Jak zachować równowagę w emocjach? Zapoznaj się z naszymi szkoleniami interpersonalnymi:szkolenie asertywność, stres szkolenie, zarządzanie czasem szkolenie.
Zapoznaj się z naszym działem szkoleń sprzedażowych.
Jako skuteczne sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy warto także wskazać rozmowy i żarty z innymi, które szybko rozładowują złe emocje. Tak samo może zadziałać także krótkie wyjście na świeże powietrze. Sposobów radzenia sobie jest wiele. Należy jedynie wybrać tej najbardziej odpowiedni dla siebie.
Stres jest reakcją na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia działań. Bodziec ten jest od nas niezależny, ale nasza reakcja na niego zależy od nas, dlatego niezwykle ważne jest to, aby umieć ją kontrolować. Doskonałych technik, w jaki sposób radzić sobie ze stresem w pracy oraz życiu osobistym uczy szkolenie antystresowe. Radzenie sobie ze stresem szkolenie powinno być przeprowadzane w każdym zakładzie pracy.
Stres jest jedną z najbardziej dokuczliwych przypadłości dwudziestego pierwszego wieku, gdyż aż dziewięćdziesiąt procent obecnych chorób jest bezpośrednio lub pośrednio z nim związanych. Z tego też powodu szkolenie jak radzić sobie ze stresem jest niezwykle istotne dla osób w różnym przedziale wiekowym.
Jak wynika z przeprowadzonych badań najczęstszą przyczyną stresu są pieniądze. Na drugim miejscu znajdują się codzienne obowiązki domowe, a na trzecim praca. Aż sześćdziesiąt procent badanych osób wskazuje, że najczęściej stresuje się w pracy dlatego też radzenie sobie ze stresem szkolenie jest bardzo pożądane w każdym zakładzie pracy.
Szkolenie stres w pracy uczy grupy ludzi aktywnych zawodowo jak radzić sobie w pracy w trudnych sytuacjach. Z punktu widzenia ewolucji stres jest potrzebny każdemu człowiekowi w sytuacjach zagrożenia życia. Otóż gdy pojawia się niebezpieczeństwo, wówczas każdy organizm ludzki mobilizuje się w myśl strategii – walcz albo uciekaj. Rosnąca adrenalina sprawia, że nasze zmysły się wyostrzają i wówczas to nasze szanse na przeżycie są większe.
W sytuacji walki o życie mniej ważne funkcje naszego organizmu są tymczasowo wstrzymywane i jest to zupełnie naturalna reakcja dzięki, której udaje nam się przetrwać. Gdy zagrożenie mija sytuacja stresowa dobiega końca i jest prawidłowe zjawisko.
Inaczej sytuacja przedstawia się, gdy poziom stresu utrzymuje się w ciele człowieka przez dłuższy czas. Wówczas to układ odpornościowy człowieka staje się coraz słabszy, gdyż organizm cały czas dostaje sygnały, że musi być gotowy na radzenie sobie z niebezpieczeństwem. Właśnie taki stres wielu osobom towarzyszy każdego dnia w miejscu pracy, co jest bardzo niebezpiecznym zjawiskiem.
Osoby nieodporne na stres często boją się szefa czy swoich współpracowników. Przedłużające się napięcie organizmu może w konsekwencji doprowadzić do depresji lub wypalenia zawodowego. Dlatego tez niezwykle istotne jest szkolenie jak radzić sobie ze stresem.
Szkolenie stres w pracy powinno być przeprowadzane we wszystkich zakładach pracy, zarówno dużych jak i małych. W ostatnich czasach coraz więcej osób popada na choroby, których podłożem jest stres, dlatego też szkolenie jak radzić sobie ze stresem powinno być powszechnie organizowane. W związku z tym, wiele zakładów pracy przeprowadza szkolenie antystresowe głównie dla menadżerów oraz pracowników poddawanych dużej presji, którzy to pragną zarządzać swoim stresem poprzez używanie praktycznych metod.
Każde szkolenie stres w pracy uczy skutecznie zarządzać swoim stresem oraz zwiększać kontrolę nad własnymi emocjami. Ponadto radzenie sobie ze stresem szkolenie zapoznaje uczestników z mechanizmami powstawania stresu oraz niebezpiecznymi skutkami jego kumulacji. Dzięki uczestnictwu w szkolenie antystresowe każdy pracownik może pokonać presję jaka mu często towarzyszy w życiu zawodowym, gdyż w znacznym stopniu zwiększa się jego odporność psychiczna na czynniki stresujące.
Niezwykle istotny jest również kurs komunikacji interpersonalnej. Zajęcia takie kształcą umiejętności w zakresie budowania poprawnych relacji pomiędzy ludźmi. Każdy kurs komunikacji interpersonalnej porusza wiele istotnych problemów wśród których można wymienić między innymi problem z formułowaniem prawidłowych wypowiedzi.
Szkolenie to uczy w jaki przeprowadzać poprawne rozmowy zarówno z szefem, kontrahentami jak i współpracownikami w firmie.
Ponadto kurs komunikacji interpersonalnej uczy uczestników spotkania asertywności w kontaktach z innymi ludźmi. Szkolenia takie kierowane są przede wszystkim do specjalistów, którzy to poprzez właściwe porozumiewanie się chcą zwiększyć własną skuteczność w przekazywaniu informacji oraz słuchaniu innych ludzi.
Szkolenie z komunikacji interpersonalnej jest doskonałym treningiem, który opiera się na ciekawych ćwiczeniach i scenkach związanych z tą tematyką. Zarówno kurs komunikacji interpersonalnej jest i szkolenie stres w pracy są bardzo bogate w swej tematyce oraz bardzo skuteczne w praktyce, dlatego też warto w nich brać udział.
Sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy
Nie da się ukryć, że stres jest nieodłączną częścią ludzkiego życia. Każdego dnia spotyka nas mnóstwo sytuacji, które mogą w nas wzbudzać negatywne emocje. Bardzo powszechny jest stres w środowisku pracy. Stres w środowisku pracy niestety nie sprzyja właściwej realizacji zadań firmowych.
Nierzadko stres generuje również konflikty pomiędzy pracownikami. Nadmierny stres bardzo źle wpływa również na relacje na linii podwładny-przełożony, przez co przepływ informacji na poszczególnych szczeblach może być utrudniony. Nie można również nie zauważyć negatywnego wpływu stresu na zdrowie pracowników. Każdemu pracodawcy powinno zaś zależeć na tym, aby firma dobrze prosperowała.
Aby ustrzec firmę i pracowników przed negatywnymi skutkami stresu, warto przeprowadzić szkolenie jak radzić sobie ze stresem. Przeprowadzenie takiego szkolenia można zlecić specjalistycznej firmie zewnętrznej. Najlepiej byłoby, gdyby przeprowadzeniem takiego szkolenia zajął się psycholog. Ważne, aby szkoleniowiec był doświadczony. Doświadczenie pozwoli bowiem na przeprowadzenie szkolenia, które będzie skuteczne.
Szkolenie stres w pracy powinno być przeprowadzone w siedzibie firmy. Poprawi to wizerunek miejsca pracy. Pracownikom biorącym udział w szkoleniu warto rozdać broszury, dzięki którym będą oni mogli zapoznać się z planem szkolenia. Doświadczony i wyedukowany szkoleniowiec nauczy pracowników jak rozpoznawać negatywne symptomy stresu oraz jak im zapobiegać.
Szkolenie antystresowe sprawi, że pracownicy poznają techniki skutecznego radzenia sobie ze stresem w miejscu pracy. Po przyjściu z pracy dobrze byłoby, gdyby pracownicy nauczyli się odpoczywać. Waga odpowiedniego odpoczynku jest bowiem nie do przecenienia. Jeżeli tylko istnieje taka możliwość, warto byłoby zapoznać pracownika ze sposobami radzenia sobie z agresją. Agresja generuje bowiem niepotrzebny stres i prowokuje konflikty.
Radzenie sobie ze stresem szkolenie powinno zostać wzbogacone o kurs komunikacji interpersonalnej. Dzięki takiemu kursowi każdy pracownik będzie miał możliwość nauczenia się skutecznej komunikacji. Skuteczna komunikacja między pracownikami jest nie do przecenienia.
Nie da się ukryć, że wzajemna niechęć między pracownikami może upośledzać przekazywanie informacji. Jak zaś powszechnie wiadomo, niewłaściwie przekazane informacje mogą sprawić, że realizacja zadań w firmie będzie nie tylko utrudniona, ale wręcz niemożliwa. Osoby pełniące stanowiska kierownicze powinny ponadto nauczyć się w jasny sposób precyzować polecenia. Polecenia służbowe powinny być pozbawione niedomówień. Jeśli tak będzie, pracownik nie będzie musiał zastanawiać się nad tym jak należy wykonać zlecone zadanie. Bardzo ważna jest również nauka asertywności.
Pracownik powinien wiedzieć, że jeśli zlecane mu są zadania ponad jego siły, ma prawo odmówić ich wykonania. Oczywiście nie należy tego nadużywać. Nierzadko zdarza się jednak, że przepracowany pracownik nie umie odmówić przełożonemu i zgadza się na wykonanie kolejnego zadania.
Tymczasem należy mieć na uwadze, że jeśli ktoś ma za dużo pracy, wykonuje ją znacznie mniej efektywnie. Reasumując powyższe rozważania, z łatwością można stwierdzić, że stres w miejscu pracy jest powszechny i niestety nieunikniony. Stres negatywnie wpływa na zdrowie i jakość życia pracowników. Nie da się również ukryć, że znacząco pogarsza jakość świadczonej pracy.
Stres i kumulowanie napięć sprzyja rozwojowi wrogich i agresywnych postaw wśród pracowników. Aby uniknąć negatywnego wpływu stresu na pracowników, warto przeprowadzić szkolenie antystresowe. Szkolenia o tematyce radzenia sobie ze stresem powinny być przeprowadzane regularnie. To nie może być jednorazowa akcja. Warto również pamiętać o tym, aby szkolenia przeprowadzał doświadczony szkoleniowiec.
Szkolenia antystresowe warto wzbogacić o kurs komunikacji interpersonalnej. Jak bowiem wiadomo, komunikacja w firmie jest niezbędna. Właściwa komunikacja ułatwia wykonywanie zadań w firmie. Jeżeli pracownik potrafi jasno i precyzyjnie komunikować swoje plany i cele, praca staje się przyjemniejsza i bardziej efektywna.